Bu çalışma, tarihin kültürlerarası bir bakış açısıyla öğretilmesinin, giderek çeşitlenen sınıflarda öğrenciler arasında eleştirel düşünme, empati ve kapsayıcılığı nasıl teşvik edebileceğini araştırmaktadır. İspanya'nın Zaragoza kentindeki bir ortaokulda yürütülen araştırmada, öğrencilerin yaklaşık yarısının yabancı kökenli olduğu bir sınıf ortamında Antik Roma’ya yönelik bir öğretim birimi tanıtılmıştır. Bu birim, aktif öğrenme yöntemlerini kültürlerarası kavramlarla bütünleştirmeyi ve tarihsel içeriği öğrencilerin gerçek yaşam deneyimleriyle ilişkilendirmeyi amaçlamıştır. LOMCE ve LOMLOE gibi İspanyol eğitim yasalarına ve çağdaş eğitim teorilerine dayanan proje, geleneksel öğretimi işbirlikçi, oyun temelli ve proje tabanlı öğrenme ile birleştiren dersler tasarlamıştır. Yaklaşım, tarihsel empati, süreklilik ve değişim, çoklu bakış açıları ve özellikle kültürlerarasılık gibi üst düzey kavramları ön plana çıkarmıştır. Bu son kavram, öğrencilerin geçmiş toplumların karmaşıklığını anlamalarına ve bunların günümüz çok kültürlü toplumlarıyla bağlantısını kurmalarına yardımcı olmuştur. Çalışma, kültürel, etnik ve dini açıdan çeşitli 18 öğrenciyi kapsamakta ve sonuçları değerlendirmek için mülakatlar ile odak grup görüşmeleri kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin Antik Roma’yı sadece tarihsel bir uygarlık olarak değil, aynı zamanda çokkültürlü bir toplum olarak daha derinlemesine kavradıklarını göstermektedir. Öğrenciler, Roma’daki dini hoşgörü ile günümüz kültürel çeşitliliği arasında bağlantılar kurmuş, kölelik ve toplumsal cinsiyet rolleri gibi sosyal eşitsizlikleri sorgulamış ve tarihsel anlatıların günümüz kimliklerini nasıl şekillendirdiği üzerine düşünmüşlerdir. Kapsayıcı anlatılar ve aktif katılımı vurgulayan bu öğretim birimi, tarihsel düşünme ve vatandaşlık bilincini teşvik etmiştir. Araştırma, tarih eğitimine kültürlerarası bakış açılarının dahil edilmesinin yalnızca pedagojik bir yenilik değil, aynı zamanda çoğulcu toplumlar için bir gereklilik olduğunu ortaya koymaktadır. Öğretmenlere, müfredatlarını farklı kimlikleri yansıtacak şekilde uyarlamaları ve öğrencilere geçmişi eleştirel biçimde analiz edip demokratik ve kapsayıcı bir geleceğe aktif olarak katkı sağlama yetkinliği kazandırmaları önerilmektedir.
Bu makale tüm etik ve telif hakkı kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır. İnsan katılımcıların yer aldığı bu çalışma için 10.09.2021 tarihinde Aragon Araştırma Etik Kurulu (CEICA) onayı alınmıştır.
Bu yayın, Aragon Hükûmeti’ne bağlı Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma Grubu ARGOS-IUCA’nın (S50_23R) desteği sayesinde mümkün olmuştur ve MICIU/AEI/10.13039/501100011033/ tarafından finanse edilen PID2020-115288RB-I00 numaralı Ar-Ge ve Yenilik projesinin bir parçasıdır: Dijital Yeterlilikler, Öğrenme Süreçleri ve Kültürel Miras Bilinci: Sürdürülebilir Şehirler ve Toplumlar için Nitelikli Eğitim.
This study explores how teaching history through an intercultural lens can foster critical thinking, empathy, and inclusion among students in increasingly diverse classrooms. Conducted in a secondary school in Zaragoza, Spain—where nearly half of the students have foreign backgrounds—the research introduces an educational unit on Ancient Rome. The unit aimed to integrate active learning methodologies with concepts of interculturality, connecting historical content with students’ real-life experiences. Grounded in current educational theory and Spanish legislative frameworks (LOMCE and LOMLOE), the project designed lessons that combine traditional teaching with cooperative, game-based, and project-based learning. The approach emphasized meta-concepts like historical empathy, continuity and change, multiperspectivity, and, notably, interculturality. This last concept was key to helping students understand the complexity of past societies and their relevance to today’s multicultural realities. The study involved 18 students of diverse cultural, ethnic, and religious backgrounds and used interviews and focus groups to evaluate outcomes. Results demonstrated that students developed a more nuanced understanding of Ancient Rome—not only as a historical civilization but also as a multicultural society. They drew parallels between Roman religious tolerance and contemporary cultural diversity, questioned social inequalities such as slavery and gender roles, and reflected on how historical narratives shape present identities. By emphasizing inclusive narratives and active participation, the teaching unit promoted historical thinking and civic engagement. The study concludes that incorporating intercultural perspectives in history education is not just a pedagogical innovation but a necessity in plural societies. It recommends that teachers adapt curricula to reflect diverse identities and equip students with the tools to critically interpret the past and actively contribute to a democratic, inclusive future.
History cultural diversity active learning education inclusion
This article has been prepared in accordance with all ethical and copyright rules. Approval from the Research Ethics Committee of Aragon (CEICA) was secured on 10.09.2021 for this study involving human participants.
This publication was made possible thanks to the support of the Social Sciences Education Research Group ARGOS-IUCA (S50_23R), affiliated with the Government of Aragon, and is part of the R&D and Innovation project PID2020-115288RB -I00: Digital Competencies, Learning Processes, and Cultural Heritage Awareness: Qualified Education for Sustainable Cities and Societies.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Tarih Eğitimi, Tarihçilik Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.