Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin STEM Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 119 - 132, 26.12.2020

Öz

Bilim ve teknolojide yaşanan baş döndürücü gelişmeler her alanda etkisini göstermiş, birey ve toplumun ihtiyaçlarını ve beraberinde bireylerden beklenen rolleri değiştirmiştir. Dolayısıyla içinde bulunduğumuz dijital çağda, bilgiyi hazır alan değil bilgiyi üreten ve kullanabilen, problem çözebilen, araştıran, sorgulayan, eleştirel düşünen, güçlü iletişim becerilerine sahip, girişimci ve üretken bireyler yetiştirmek bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu doğrultuda birçok ülke yeni eğitim reformları gerçekleştirmiş; Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik (STEM/FeTeMM) eğitimi bu reformlarla birlikte öne çıkmıştır. Türkiye’de de bu doğrultuda çalışmalar başlamış ve 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programında 4. sınıftan itibaren “Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları” şeklinde çatı üniteye yer verilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Fen, Mühendislik ve Girişimcilik uygulamaları kapsamında gerçekleştirilen STEM etkinlikleri hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2019-2020 öğretim yılında bir devlet ilkokulunun dördüncü sınıfında öğrenim gören 22 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yönteminin kullanıldığı araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış, içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin STEM etkinlikleri hakkında olumlu görüşlere sahip olduğu ve etkinliklerin fen bilimleri dersine ve beceri gelişimine önemli katkılar sağladığı belirlenmiştir. Öğrencilerin genel olarak etkinlikleri eğlenceli olarak değerlendirdiği; gerçekleştirilen etkinliklerin fen bilimleri dersine yönelik ilgi ve motivasyonu artırdığı tespit edilmiştir. Etkinliklerin öğrencilerde ekip çalışması ve işbirliği becerileri başta olmak üzere el becerileri ve düşünme becerileri gibi beceri gelişimlerine katkı sağladığı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin tasarım ve ürün oluşturma, malzeme seçimi gibi süreçlerde zorlandıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2018). The Effects of STEM training on the academic achievement of 4th graders in science and mathematics and their views on STEM training. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 505-513.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi, STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Choi, Y., & Hong, S.H. (2013). The Development and application effects of steam program about 'world of small organisms' unit in elementary science. Elementary Science Education, 32(3), 361-377.
  • Cooper, R., & Heaverlo, C. (2013). Problem solving and creativity and design: What influence do they have on girls’ interest in STEM subject areas? American Journal of Engineering Education, 4(1), 27-38.
  • Corlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74–85.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı.). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çorlu, M. A., Adıgüzel, T., Ayar, M. C., Çorlu, M. S., & Özel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: Disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Geng, J., Jong, M.S.Y., & Chai, C. S. (2019). Hong Kong Teachers’ Self-efficacy and Concerns About STEM Education. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 35-45.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2018). STEAM (STEM+Sanat) etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, STEAM tutum ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. Journal of Human Sciences, 15(3), 1675-1699.
  • Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., & Moore, T. J. (Eds.). (2016). STEM road map: A framework for integrated STEM education. New York, NY: Routledge.
  • Karakaya, F., Yantırı, H., Yılmaz, G., & Yılmaz, M. (2019). İlkokul öğrencilerinin STEM etkinlikleri hakkında görüşlerinin belirlenmesi: 4. sınıf örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2019(13), 1-14.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(11), 1-11.
  • Kim, D.H., Ko, D.G., & Han, M.J. (2014). The Effects of science lessons applying steam education program on the creativity and interest levels of elementary students. Journal of the Korean Association for Science Education, 34(1), 43-54.
  • Mcdonald, C. V. (2016). STEM education: A review of the contribution of the disciplines of science, technology, engineering and mathematics', Science Education International, 27(4), 530-569.
  • MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıf) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic Press.
  • Özcan, H., & Koca, E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 201-227.
  • Özden, M. Y., & Duru, L.(2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özkan G., & Topsakal, U. U. (2017). Examining students' opinions about STEAM activities. Journal of Education and Training Studies, 5(9), 115-123.
  • Sarı, U. (2018). Disiplinlerarası fen öğretimi: FeTeMM eğitimi. İçinde O. Karamustafaoğlu., Ö. Tezel, ve U. Sarı (Ed.), Güncel yaklaşım ve yöntemlerle etkinlik destekli fen öğretimi, (285-328). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarı, U., Alıcı, M., & Şen, Ö. F. (2018). The effect of STEM instruction on attitude, career perception and career interest in a problem-based learning environment and student opinions. The Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, 22(1), 1-21.
  • Sarı, U., Duygu, E., Şen, Ö. F., & Kırındı, T. (2020). The Effect of STEM education on scientific process skills and STEM awareness in simulation based inquiry learning environment. Journal of Turkish Science Education, 17(3).
  • Sarı., U., & Yazıcı, Y. Y. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamaları hakkında görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 157-167.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction. Hofstra University. Publication Number: AAT 1537547.
  • Tekin, S., & Ayaş, A. (2005). Kimya öğretmenlerine yönelik bir hizmet içi eğitim kursunun yansımaları: Akçaabat örneği. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 165, 107-122.
  • Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J., & Chen, W. P. (2013). Attitudes towards science, technology, engineering and mathematics STEM in a project-based learning environment for college freshmen in Taiwan. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87–102.
  • TUSİAD (2017). TÜSİAD faaliyet raporu 2017. https://www.tusiad.org/tr/faaliyet-raporlari/item/9911-tusiad-faaliyet-raporu-2017 adresinden 15.12.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Pre-School teacher candidates' views about STEM education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 724-744.
  • Ültay, N., Emeksiz, N., & Durmuş, R. (2020). STEAM yaklaşımına ilişkin örnek bir uygulama ve uygulama hakkında öğrenci görüşleri. Journal of Science Learning Article, 3(3), 156-164.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Primary School Fourth Grade Students' Views about STEM Activities

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 119 - 132, 26.12.2020

Öz

This study aimed to determine the opinions of primary school fourth grade students about STEM activities carried out within the scope of Science, Engineering and Entrepreneurship practices. Participants of the study were a total of 22 students, 7 of them male and 15 of them were female, studying in the fourth grade of a public primary school in the 2019-2020 academic year. The case study method, one of the descriptive research methods, was used and data were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers; Content analysis technique was used to analyze the data. According to the findings of the study, the participant students had positive opinions about STEM activities and the activities contributed significantly to the science lesson and skill development. Participants generally consider the activities fun; it was determined that the activities carried out increased the interest and motivation for the science lesson. Also, the findings showed that the activities contributed to the development of skills such as hand skills and thinking skills, especially teamwork and cooperation skills. However, it was found that students have difficulties in processes such as design and product creation, and material selection.

Kaynakça

  • Acar, D., Tertemiz, N., & Taşdemir, A. (2018). The Effects of STEM training on the academic achievement of 4th graders in science and mathematics and their views on STEM training. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(4), 505-513.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi, STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Choi, Y., & Hong, S.H. (2013). The Development and application effects of steam program about 'world of small organisms' unit in elementary science. Elementary Science Education, 32(3), 361-377.
  • Cooper, R., & Heaverlo, C. (2013). Problem solving and creativity and design: What influence do they have on girls’ interest in STEM subject areas? American Journal of Engineering Education, 4(1), 27-38.
  • Corlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74–85.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı.). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çorlu, M. A., Adıgüzel, T., Ayar, M. C., Çorlu, M. S., & Özel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: Disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Geng, J., Jong, M.S.Y., & Chai, C. S. (2019). Hong Kong Teachers’ Self-efficacy and Concerns About STEM Education. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 35-45.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2018). STEAM (STEM+Sanat) etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, STEAM tutum ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. Journal of Human Sciences, 15(3), 1675-1699.
  • Johnson, C. C., Peters-Burton, E. E., & Moore, T. J. (Eds.). (2016). STEM road map: A framework for integrated STEM education. New York, NY: Routledge.
  • Karakaya, F., Yantırı, H., Yılmaz, G., & Yılmaz, M. (2019). İlkokul öğrencilerinin STEM etkinlikleri hakkında görüşlerinin belirlenmesi: 4. sınıf örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2019(13), 1-14.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(11), 1-11.
  • Kim, D.H., Ko, D.G., & Han, M.J. (2014). The Effects of science lessons applying steam education program on the creativity and interest levels of elementary students. Journal of the Korean Association for Science Education, 34(1), 43-54.
  • Mcdonald, C. V. (2016). STEM education: A review of the contribution of the disciplines of science, technology, engineering and mathematics', Science Education International, 27(4), 530-569.
  • MEB (2018). İlkokul ve Ortaokul Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıf) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (3rd ed.). Sage Publications.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic Press.
  • Özcan, H., & Koca, E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 201-227.
  • Özden, M. Y., & Duru, L.(2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özkan G., & Topsakal, U. U. (2017). Examining students' opinions about STEAM activities. Journal of Education and Training Studies, 5(9), 115-123.
  • Sarı, U. (2018). Disiplinlerarası fen öğretimi: FeTeMM eğitimi. İçinde O. Karamustafaoğlu., Ö. Tezel, ve U. Sarı (Ed.), Güncel yaklaşım ve yöntemlerle etkinlik destekli fen öğretimi, (285-328). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarı, U., Alıcı, M., & Şen, Ö. F. (2018). The effect of STEM instruction on attitude, career perception and career interest in a problem-based learning environment and student opinions. The Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, 22(1), 1-21.
  • Sarı, U., Duygu, E., Şen, Ö. F., & Kırındı, T. (2020). The Effect of STEM education on scientific process skills and STEM awareness in simulation based inquiry learning environment. Journal of Turkish Science Education, 17(3).
  • Sarı., U., & Yazıcı, Y. Y. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen ve mühendislik uygulamaları hakkında görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 157-167.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction. Hofstra University. Publication Number: AAT 1537547.
  • Tekin, S., & Ayaş, A. (2005). Kimya öğretmenlerine yönelik bir hizmet içi eğitim kursunun yansımaları: Akçaabat örneği. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 165, 107-122.
  • Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J., & Chen, W. P. (2013). Attitudes towards science, technology, engineering and mathematics STEM in a project-based learning environment for college freshmen in Taiwan. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87–102.
  • TUSİAD (2017). TÜSİAD faaliyet raporu 2017. https://www.tusiad.org/tr/faaliyet-raporlari/item/9911-tusiad-faaliyet-raporu-2017 adresinden 15.12.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Pre-School teacher candidates' views about STEM education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 724-744.
  • Ültay, N., Emeksiz, N., & Durmuş, R. (2020). STEAM yaklaşımına ilişkin örnek bir uygulama ve uygulama hakkında öğrenci görüşleri. Journal of Science Learning Article, 3(3), 156-164.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Sarı 0000-0002-8053-9502

Mehmet Katrancı 0000-0002-7786-8647

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarı, D., & Katrancı, M. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin STEM Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 5(2), 119-132.

13642  Google Scholar