In mathematics education, reasoning is noted a crucial
skill for understanding various mathematical concepts. Proportional reasoning,
in turn, is also important as the mathematics curricula introduces the concept
“ratio” in the 6th grade and the concepts “ratio and proportion” in the 7th
grade. In this context, the aim of this study is to analyse the strategies used
by 7th and 8th graders while solving quantitative proportional reasoning
problems. In this endeavour, descriptive case study method was employed. The
study group consisted of 28 7th grade and 28 8th grade students who were
studying at two secondary schools during 2015-2016 academic year. For the
purpose of the study, a proportional reasoning test of 10 open-ended questions
was applied. In analyzing the data, descriptive analysis, which is a
qualitative data analysis method, was used. In conclusion it was found that 8th
graders were able to come up with a greater variety of strategies compared to
7th graders, while their most frequently employed strategy was a crossing
algorithm. In contrast, 7th graders often resorted to the unit rate strategy
for solving the problems. In addition, 8th graders were found to be more
accurate compared to 7th graders, in terms of choosing the correct strategy. In
conclusion, it can be forcefully argued that increased emphasis on various
types of problems can help with the development of the students’ proportional
reasoning skills.
Proportional reasoning solution strategies secondary school students
Matematik eğitiminde pek
çok matematiksel kavramın anlaşılabilmesi için akıl yürütme önemli
görülmektedir. Akıl yürütme türlerinden biri olan orantısal akıl yürütme de
önemlidir çünkü matematik öğretim programında 6. sınıfta oran ve 7. sınıfta da
oran ile birlikte orantı konusuna yer verilmektedir. Buna bağlı olarak
araştırmanın amacı ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin niceliksel orantısal
akıl yürütme problemlerinde kullandıkları stratejileri incelemektir. Çalışma,
betimsel nitelikli durum çalışması yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu
2015-2016 eğitim öğretim yılında iki farklı ortaokulda öğrenim görmekte olan 28
yedinci sınıf öğrencisi ile 28 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
Çalışmanın amacına uygun olarak açık uçlu 10 sorudan oluşan orantısal akıl
yürütme testi uygulanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi yöntemi
olan betimsel analiz kullanılmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda 8. sınıf
öğrencilerinin 7. sınıf öğrencilerine göre daha çeşitli stratejiler
üretebildikleri, fakat en çok kullandıkları stratejinin içler dışlar çarpımı
algoritması olduğu görülmüştür. Buna karşılık 7. sınıf öğrencilerinin
çoğunlukla birim oran stratejisini kullanarak problemleri çözdüğü görülmüştür.
Ayrıca 8. sınıf öğrencilerinin hatalı stratejileri de daha az kullandıkları
ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin çözümlerinde orantısal akıl yürütme
becerilerinin geliştirilmesi için farklı problem türlerine daha fazla yer
verilmesi önerilmektedir.
Orantısal akıl yürütme çözüm stratejileri ortaokul öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |