Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 83 - 102, 16.03.2017
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393

Öz

Bu araştırmada, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin
öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, epistemolojik inançları ve akademik benlik
kavramları ile matematik başarısı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma,
2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul Avrupa yakasında bulunan ortaöğretim
kurumlarından seçkisiz küme örnekleme yöntemiyle seçilen liselerde öğrenim
gören 630 dokuzuncu sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. İlişkisel tarama
türünde olan araştırmada öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme stratejilerini
ölçmek için “Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeği” nde yer alan ‘Öz-düzenleme’
ve ‘Bilişsel Strateji Kullanımı’ alt ölçekleri, öğrencilerin epistemolojik
inançlarını ölçmek için “Matematik Odaklı Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ve
öğrencilerin akademik benlik kavramını ölçmek için “Akademik Benlik Kavramı
Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin matematik başarısı ise, matematik başarı
testinden aldıkları puan ile ölçülmüştür. Araştırmanın amacı doğrultusunda
yordayıcı değişkenlerin yordanan değişken ile
ilişkisi korelasyon ve çoklu regresyon analiz
teknikleri kullanılarak incelenmiştir. Araştırma bulguları, bilişsel strateji
kullanımı ve akademik benlik kavramı ile matematik başarısı arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır.
Öz-düzenleme ve epistemolojik inançlar ile matematik başarısı arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Araştırma
sonucunda, matematik başarısının akademik benlik kavramı değişkeni tarafından
anlamlı düzeyde yordandığı (%10) görülmüştür. Öz-düzenleyici öğrenme
stratejileri ve epistemolojik inançlar değişkenlerinin ise matematik başarısını
anlamlı düzeyde yordamadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ader, N. E. (2004). A self- regulation model to explain quantitative achivement in a high stakes testing situation (Master’s thesis). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Alcı, B., Erden, M. ve Baykal, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algıları, üstbiliş özdüzenleme stratejileri ve ÖSS sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Boğaziçi Eğitim Dergisi, 25(2), 53-68.
  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Anderson, J. O., Rogers, W. T., Klinger, D. A., Ungerleider, C., Glickman, V., & Anderson, B. (2006). Student and school correlates of mathematics achievement: Models of school performance based on pan canadian student assessment. Canadian Journal of Education, 29(3), 706-730.
  • Arsal, Z. (2009). Öz-düzenleme öğretiminin ilköğretim öğrencilerinin matematik başarısına ve tutumuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 24(152), 3–14.
  • Arseven, D. (1986). Çocukta benlik gelişimine ailenin etkisi ve çocuğun okuldaki başarısı. Eğitim ve Bilim, 11, 17.
  • Ataş, İ. (2009). Öz düzenleyici öğrenme stratejileri kullanımının ilköğretim okulu dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki öz yeterlik algısına ve başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. America, USA: W.H. Freeman and Company.
  • Başer, N. (1996). Ders geçme ve kredi sisteminde lise öğrencileri için bir matematik başarı testi tasarımı ve uygulanabilirliğinin araştırılması (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Baykul, Y. (2000). İlköğretimde matematik öğretimi (1.baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Belet, S. ve Güven, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 51-57.
  • Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Pyschologist, 1(2), 100-112.
  • Cabı, E., & Gülbahar, Y. (2008, Mayıs). The effect of subject field and gender of pre-service teachers on their preferred self-regulated learning strategies. Paper presented at VIII. International Educational Technology Conference, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Eşkişehir.
  • Cabı, E. (2009). Öz düzenlemeye dayalı karma öğrenimin öğrenci başarısı ve motivasyonuna etkisi (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Canca, D. (2005). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinin kullandıkları bilişsel ve bilişüstü özdüzenleme stratejileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203–221.
  • Cano, F., & Rodriguez, L. (2006). The epistemological beliefs, learning approaches and study orchestrations of university students. Studies in Higher Education, 31(5), 617–636.
  • Çankaya, H. (2004). Lise öğrencilerinin akademik benlik kavramı ile matematik dersine yönelik tutumlarının başarılarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demirel, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeyine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Demirli, C., Türel, Y. K. ve Özmen, B. (2010, Nisan). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230–249.
  • Deryakulu, D. ve Kuzgun, Y. (Ed.). (2006). Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Dickhäuser, O. (2005). A fresh look: Testing the internal/external frame of reference model with frame-specific academic self-concepts. Educational Research, 47(3), 279-290.
  • Emiroğlu, Ö. (2012). Öğrenciler matematik dersinden neden başarısız oluyor. http://www.aktuelegitim.com/ogrenciler-matematik-dersinden-neden-basarisiz-oluyor.html. adresinden 20.01.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Ernest. P. (1991). The philosopy of mathematics education. London: The Farmer Press.
  • Franke, L., & Kazemi, E. (2001). Learning to teach mathematics: Focus on student thinking. Theory into Practice, Spring, 40(2), 102-109.
  • Fuchs, L. S., Funchs, D., Prentice, K., Burch, M., Hamlett, C. L., Owen, R., & Schroeter (2003). Enhancing third grade student’s mathematical problem solving with self regulated learning strategies. Journal of Educational Psychology, 95(2), 306-315.
  • Gray, E., & Tall, D. (1992). Success and failure in mathematics: The flexible meaning of symbols as process and concept. Mathematics Teaching, 142, 6–10.
  • Guay, F., Marsh, W. H., & Boivin. M. (2003). Academic self-concept and academic achievement: Developmental perspectives on their causal ordering. Journal of Educational Psychology, 95(1),124-136.
  • Gürel, H. (1986). Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme başarısı ile öğrencilerin akademik benlik tasarımları ve tutumları arasındaki ilişki (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Hançerlioğlu, O. (1996). Felsefe sözlüğü (10. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Haşlaman, T. ve Aşkar, P. (2007). Programlama dersi ile ilgili öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,110–122.
  • House, D. J. (1993). Achievement-related expectancies, academic self-concept and mathematics performance of academically underprepared adolecent student. Journal of Genetic Psychology, 154(1), 61-71.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2013). Matematik odaklı epistemolojik inançlar ölçeği (MOEİÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 359-388.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe derslerine yönelik tutumları, akademik benlik tasarımları ile başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 343-362.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocabaş, K. (2016). PISA 2015 sonuçları ve Türkiye.
  • http://www.demecgazetesi.com/pisa-2015-sonuclari-ve-turkiye-makale,2510.html. adresinden 12.07.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Koç-Erdamar, G. ve Bangir-Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Journal of New Word Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Koç, Ö. (2011). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersindeki akademik benlik kavramlarının başarılarına etkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Küçük-Özcan, Z. Ç. (2000). Teaching metacognitive strategies to 6th. grade students (Master’s thesis). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Malpass, J. R., O’neil, J., Harold, F., & Hocevar, D. (1999). Self-regulation, goal orientation, self-efficacy, worry and high stakes math achievement for mathematically gifted high school students. Roeper Review, 21(4), 281-290.
  • Marsh, H. W., & Yeung, A. S. (1997). Causal effects of academic self-concept on academic achievement: Structural equation models of longitudinal data. Journal of Educational Psychology, 89(1), 41-54.
  • Mcleod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (p. 575-596). New York: Macmillan.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). PISA 2012 ulusal ön değerlendirme raporu. Ankara: MEB.
  • Muis, K. R., Bendixen, L. D., & Haerle, F. C. (2006). Domain-generality and domainspecificity in personal epistemology research: Philosophical and empirical reflections in the development of a theoretical framework. Educational Psychology Review, 18(1), 3–54.
  • Muis, K. (2007). The role of epistemic beliefs in self-regulated learning. Educational Psychologist, 42(3), 173-190.
  • Nasser, F., & Birenbaum, M. (2005). Modeling mathematics achievement of jewish and arab eight graders in ısrael: The effects of learner-related variables. Educational Research and Evaluation, 11(3), 277-302.
  • Nazlıçiçek, N. (2007). Onuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını açıklayıcı bir model çalışması (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Olaussen, B. S., & Braten, I. (1999). Students’ use of strategies for self-regulated learning: Crosscultural perspectives. Scandinavian Journal of Educational Research, 43, 409-432.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2012). 2012-YGS sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. http://www.osym.gov.tr/belge/1-13604/2012-ygs-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden 12.04.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2015). 2015-YGS sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. http://www.osym.gov.tr/belge/1-23400/2015-ygs-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden 25.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Özkan, Ş. (2008). İlköğretim öğrencilerinin fen başarıları ile ilgili bir modelleme çalışması: Epistomolojik inançlar, öğrenme yaklaşımları ve öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişkiler (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Özturan-Sağırlı, M. ve Azapağası, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenmede öz düzenlemeyi öğrenme becerilerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2),129-161.
  • Öztürk, B., Bulut, S., & Koç, Y. (2007). Motivation and self-regulation in mathematic. Academic Exchange Quarterly, 11(1), 149-154.
  • Özüdoğru, M. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının yordanması (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124–139.
  • Paterson, C. (1996). Self-regulated learning and academic achivement of senior biology students. Australian Science Teacher Journal, 42(2), 48-53.
  • Pears, D. (2004). Bilgi nedir? (1. baskı). (A. Güçlü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Pehlivan, H. ve Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 225-235.
  • Phan, P. P. (2008). Exploring epistemolojical beliefs and learning apporaches in context: A sociocultural perspective. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(6), 793-822.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
  • Piyancı, B. (2007). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin bilgisayar dersindeki akademik benlik kavramları ile başarıları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 311-331.
  • Schommer, M., & Dunnell, P. (1997). Epistemological beliefs of gifted high school students. Roeper Review, 19(3), 153–156.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and achievement behaivors. Educational Psychology Review, 1, 173-208.
  • Senemoğlu, N. (1989). Öğrenci giriş nitelikleri ve öğretme-öğrenme süreci özelliklerinin Matematik derslerindeki öğrenme düzeyini yordama gücü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem A.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Somar, A. (2009). Ortaöğretimde matematik öğretmenlerinin liderlik stillerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ve tutumu üzerine etkileri (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Soung, Y. K. (2001). Investing the relationship between motivational factor and self regulatory strategies in the knowledge construct process. Retrieved May 18, 2013 from http://www.icce.2001.org/cd/pdf/poster3/KR019.pdf.
  • Stafslien, C. (2001). Gender differences in achievement in mathematics. Retrieved March 15, 2012 from http://www.math.wisc.edu/~weinberg/MathEd/Gender_Term_Paper.doc.
  • Stringer, R., & Heath, N. (2008). Academic self‐perception and its relationship to academic performance. Canadian Journal of Education, 31(2), 327-345.
  • Suinn, R. M., & Edwards, R. (1982). The measurement of mathematics anxiety. The mathematics anxiety rating scale for adolescents-MARS-A. Journal of Clinical Psychology, 38(3), 576-580.
  • Şimşek, A. S. (2012). Bilişsel ve duyuşsal özelliklerin yükseköğretimdeki akademik başarıyı yordama gücü (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Turan, S. ve Demirel, Ö. (2010). Öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin akademik başarı ile ilişkisi: Hacettepe üniversitesi tıp fakültesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 279-291.
  • Uysal, E. (2010). Bir modelleme çalışması: İlköğretim öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme ortamları ile ilgili algıları, öğrenme yaklaşımları ve fen başarıları arasındaki ilişkiler (Doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Üredi, I. (2005). Algılanan anne baba tutumlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri ve motivasyonel inançları üzerindeki etkisi (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250-260.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and students epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
  • Yazıcı, S. (1999). Felsefeye giriş. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Yenilmez, K. ve Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 251-268.
  • Yumuşak, N., Sungur, S., & Çakıroğlu, J. (2007). Turkish high school students biology achievement in relation to academic self-regulation. Educational Research and Evaluation, 13(1), 53-69.
  • Yüksel, İ. (2013). Öğretim stil tercihlerinin öz-düzenleme beceri düzeylerini yordama gücü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 212-229.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personel goal setting. American Educational Research Journal, 29, 663-676.
  • Zimmerman, B. J., & Risemberg, R. (1997). Become a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemporary Educational Psychology, 22, 73-101.

The Relationship between Mathematics Achievement, Self-Regulated Learning Strategies, Epistemological Beliefs and Academic Self-Concept

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 83 - 102, 16.03.2017
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393

Öz

In this study, the
correlation between math achievement and self-regulating learning strategies,
epistemological beliefs, academic self-concept of 9th grade student
was examined. In 2013-2014 academic year, the study was performed on 630
students of 9th grade that receive education in high schools chosen
from the institution of secondary education in European side of İstanbul
through random cluster sampling. In study of correlational survey model, the
sub-scales of “Self-regulation” and “The Cognitive Strategy Use”, as “The
Motivated Strategies for Learning Questionnaire”, was used. The epistemological
beliefs of students were evaluated through “The Mathematics-Oriented
Epistemological Beliefs Scale”. To evaluate the academic self-concept of
students, “Academics Self-concepts Scale” was used. The math achievement of the
students was evaluated by grade that they obtained from math achievement test.
In the direction of the study purpose, the relation between regressive
variables and regressing variables was examined by regression analysis
techniques. The result of this study proved that there was statistically a
meaningful correlation between the use of cognitive strategy, academics
self-concept and the math achievement. In addition, it was shown that the math
achievement was not present any statistical meaningful correlation with
self-regulation and epistemological beliefs. In the result of this study, it
was shown that the math achievement was significantly predicted (10%) by the
variable of academics self-concept whereas it was not significantly predicted
by variables of self-regulating learning strategies and epistemological
beliefs.

Kaynakça

  • Ader, N. E. (2004). A self- regulation model to explain quantitative achivement in a high stakes testing situation (Master’s thesis). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Alcı, B., Erden, M. ve Baykal, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algıları, üstbiliş özdüzenleme stratejileri ve ÖSS sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Boğaziçi Eğitim Dergisi, 25(2), 53-68.
  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Anderson, J. O., Rogers, W. T., Klinger, D. A., Ungerleider, C., Glickman, V., & Anderson, B. (2006). Student and school correlates of mathematics achievement: Models of school performance based on pan canadian student assessment. Canadian Journal of Education, 29(3), 706-730.
  • Arsal, Z. (2009). Öz-düzenleme öğretiminin ilköğretim öğrencilerinin matematik başarısına ve tutumuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 24(152), 3–14.
  • Arseven, D. (1986). Çocukta benlik gelişimine ailenin etkisi ve çocuğun okuldaki başarısı. Eğitim ve Bilim, 11, 17.
  • Ataş, İ. (2009). Öz düzenleyici öğrenme stratejileri kullanımının ilköğretim okulu dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki öz yeterlik algısına ve başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. America, USA: W.H. Freeman and Company.
  • Başer, N. (1996). Ders geçme ve kredi sisteminde lise öğrencileri için bir matematik başarı testi tasarımı ve uygulanabilirliğinin araştırılması (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Baykul, Y. (2000). İlköğretimde matematik öğretimi (1.baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Belet, S. ve Güven, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 51-57.
  • Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Pyschologist, 1(2), 100-112.
  • Cabı, E., & Gülbahar, Y. (2008, Mayıs). The effect of subject field and gender of pre-service teachers on their preferred self-regulated learning strategies. Paper presented at VIII. International Educational Technology Conference, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Eşkişehir.
  • Cabı, E. (2009). Öz düzenlemeye dayalı karma öğrenimin öğrenci başarısı ve motivasyonuna etkisi (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Canca, D. (2005). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinin kullandıkları bilişsel ve bilişüstü özdüzenleme stratejileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203–221.
  • Cano, F., & Rodriguez, L. (2006). The epistemological beliefs, learning approaches and study orchestrations of university students. Studies in Higher Education, 31(5), 617–636.
  • Çankaya, H. (2004). Lise öğrencilerinin akademik benlik kavramı ile matematik dersine yönelik tutumlarının başarılarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demirel, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeyine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Demirli, C., Türel, Y. K. ve Özmen, B. (2010, Nisan). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230–249.
  • Deryakulu, D. ve Kuzgun, Y. (Ed.). (2006). Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Dickhäuser, O. (2005). A fresh look: Testing the internal/external frame of reference model with frame-specific academic self-concepts. Educational Research, 47(3), 279-290.
  • Emiroğlu, Ö. (2012). Öğrenciler matematik dersinden neden başarısız oluyor. http://www.aktuelegitim.com/ogrenciler-matematik-dersinden-neden-basarisiz-oluyor.html. adresinden 20.01.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Ernest. P. (1991). The philosopy of mathematics education. London: The Farmer Press.
  • Franke, L., & Kazemi, E. (2001). Learning to teach mathematics: Focus on student thinking. Theory into Practice, Spring, 40(2), 102-109.
  • Fuchs, L. S., Funchs, D., Prentice, K., Burch, M., Hamlett, C. L., Owen, R., & Schroeter (2003). Enhancing third grade student’s mathematical problem solving with self regulated learning strategies. Journal of Educational Psychology, 95(2), 306-315.
  • Gray, E., & Tall, D. (1992). Success and failure in mathematics: The flexible meaning of symbols as process and concept. Mathematics Teaching, 142, 6–10.
  • Guay, F., Marsh, W. H., & Boivin. M. (2003). Academic self-concept and academic achievement: Developmental perspectives on their causal ordering. Journal of Educational Psychology, 95(1),124-136.
  • Gürel, H. (1986). Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme başarısı ile öğrencilerin akademik benlik tasarımları ve tutumları arasındaki ilişki (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Hançerlioğlu, O. (1996). Felsefe sözlüğü (10. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Haşlaman, T. ve Aşkar, P. (2007). Programlama dersi ile ilgili öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,110–122.
  • House, D. J. (1993). Achievement-related expectancies, academic self-concept and mathematics performance of academically underprepared adolecent student. Journal of Genetic Psychology, 154(1), 61-71.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2013). Matematik odaklı epistemolojik inançlar ölçeği (MOEİÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 359-388.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe derslerine yönelik tutumları, akademik benlik tasarımları ile başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 343-362.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocabaş, K. (2016). PISA 2015 sonuçları ve Türkiye.
  • http://www.demecgazetesi.com/pisa-2015-sonuclari-ve-turkiye-makale,2510.html. adresinden 12.07.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Koç-Erdamar, G. ve Bangir-Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Journal of New Word Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Koç, Ö. (2011). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersindeki akademik benlik kavramlarının başarılarına etkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Küçük-Özcan, Z. Ç. (2000). Teaching metacognitive strategies to 6th. grade students (Master’s thesis). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Malpass, J. R., O’neil, J., Harold, F., & Hocevar, D. (1999). Self-regulation, goal orientation, self-efficacy, worry and high stakes math achievement for mathematically gifted high school students. Roeper Review, 21(4), 281-290.
  • Marsh, H. W., & Yeung, A. S. (1997). Causal effects of academic self-concept on academic achievement: Structural equation models of longitudinal data. Journal of Educational Psychology, 89(1), 41-54.
  • Mcleod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (p. 575-596). New York: Macmillan.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). PISA 2012 ulusal ön değerlendirme raporu. Ankara: MEB.
  • Muis, K. R., Bendixen, L. D., & Haerle, F. C. (2006). Domain-generality and domainspecificity in personal epistemology research: Philosophical and empirical reflections in the development of a theoretical framework. Educational Psychology Review, 18(1), 3–54.
  • Muis, K. (2007). The role of epistemic beliefs in self-regulated learning. Educational Psychologist, 42(3), 173-190.
  • Nasser, F., & Birenbaum, M. (2005). Modeling mathematics achievement of jewish and arab eight graders in ısrael: The effects of learner-related variables. Educational Research and Evaluation, 11(3), 277-302.
  • Nazlıçiçek, N. (2007). Onuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını açıklayıcı bir model çalışması (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Olaussen, B. S., & Braten, I. (1999). Students’ use of strategies for self-regulated learning: Crosscultural perspectives. Scandinavian Journal of Educational Research, 43, 409-432.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2012). 2012-YGS sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. http://www.osym.gov.tr/belge/1-13604/2012-ygs-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden 12.04.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2015). 2015-YGS sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. http://www.osym.gov.tr/belge/1-23400/2015-ygs-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden 25.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Özkan, Ş. (2008). İlköğretim öğrencilerinin fen başarıları ile ilgili bir modelleme çalışması: Epistomolojik inançlar, öğrenme yaklaşımları ve öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişkiler (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Özturan-Sağırlı, M. ve Azapağası, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenmede öz düzenlemeyi öğrenme becerilerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2),129-161.
  • Öztürk, B., Bulut, S., & Koç, Y. (2007). Motivation and self-regulation in mathematic. Academic Exchange Quarterly, 11(1), 149-154.
  • Özüdoğru, M. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının yordanması (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124–139.
  • Paterson, C. (1996). Self-regulated learning and academic achivement of senior biology students. Australian Science Teacher Journal, 42(2), 48-53.
  • Pears, D. (2004). Bilgi nedir? (1. baskı). (A. Güçlü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Pehlivan, H. ve Köseoğlu, P. (2010). Ankara Fen Lisesi Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Benlik Tasarımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 225-235.
  • Phan, P. P. (2008). Exploring epistemolojical beliefs and learning apporaches in context: A sociocultural perspective. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(6), 793-822.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
  • Piyancı, B. (2007). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin bilgisayar dersindeki akademik benlik kavramları ile başarıları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 311-331.
  • Schommer, M., & Dunnell, P. (1997). Epistemological beliefs of gifted high school students. Roeper Review, 19(3), 153–156.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and achievement behaivors. Educational Psychology Review, 1, 173-208.
  • Senemoğlu, N. (1989). Öğrenci giriş nitelikleri ve öğretme-öğrenme süreci özelliklerinin Matematik derslerindeki öğrenme düzeyini yordama gücü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem A.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Somar, A. (2009). Ortaöğretimde matematik öğretmenlerinin liderlik stillerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ve tutumu üzerine etkileri (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Soung, Y. K. (2001). Investing the relationship between motivational factor and self regulatory strategies in the knowledge construct process. Retrieved May 18, 2013 from http://www.icce.2001.org/cd/pdf/poster3/KR019.pdf.
  • Stafslien, C. (2001). Gender differences in achievement in mathematics. Retrieved March 15, 2012 from http://www.math.wisc.edu/~weinberg/MathEd/Gender_Term_Paper.doc.
  • Stringer, R., & Heath, N. (2008). Academic self‐perception and its relationship to academic performance. Canadian Journal of Education, 31(2), 327-345.
  • Suinn, R. M., & Edwards, R. (1982). The measurement of mathematics anxiety. The mathematics anxiety rating scale for adolescents-MARS-A. Journal of Clinical Psychology, 38(3), 576-580.
  • Şimşek, A. S. (2012). Bilişsel ve duyuşsal özelliklerin yükseköğretimdeki akademik başarıyı yordama gücü (Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Turan, S. ve Demirel, Ö. (2010). Öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin akademik başarı ile ilişkisi: Hacettepe üniversitesi tıp fakültesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 279-291.
  • Uysal, E. (2010). Bir modelleme çalışması: İlköğretim öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme ortamları ile ilgili algıları, öğrenme yaklaşımları ve fen başarıları arasındaki ilişkiler (Doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Üredi, I. (2005). Algılanan anne baba tutumlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri ve motivasyonel inançları üzerindeki etkisi (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250-260.
  • Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and students epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 145-160.
  • Yazıcı, S. (1999). Felsefeye giriş. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Yenilmez, K. ve Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 251-268.
  • Yumuşak, N., Sungur, S., & Çakıroğlu, J. (2007). Turkish high school students biology achievement in relation to academic self-regulation. Educational Research and Evaluation, 13(1), 53-69.
  • Yüksel, İ. (2013). Öğretim stil tercihlerinin öz-düzenleme beceri düzeylerini yordama gücü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 212-229.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personel goal setting. American Educational Research Journal, 29, 663-676.
  • Zimmerman, B. J., & Risemberg, R. (1997). Become a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemporary Educational Psychology, 22, 73-101.
Toplam 87 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Dursun Sürmeli

Gülsen Ünver

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dursun Sürmeli, Z., & Ünver, G. (2017). Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 83-102. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393
AMA Dursun Sürmeli Z, Ünver G. Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Nisan 2017;8(1):83-102. doi:10.16949/turkbilmat.298393
Chicago Dursun Sürmeli, Zeynep, ve Gülsen Ünver. “Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar Ve Akademik Benlik Kavramı Ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8, sy. 1 (Nisan 2017): 83-102. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393.
EndNote Dursun Sürmeli Z, Ünver G (01 Nisan 2017) Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8 1 83–102.
IEEE Z. Dursun Sürmeli ve G. Ünver, “Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 8, sy. 1, ss. 83–102, 2017, doi: 10.16949/turkbilmat.298393.
ISNAD Dursun Sürmeli, Zeynep - Ünver, Gülsen. “Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar Ve Akademik Benlik Kavramı Ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8/1 (Nisan 2017), 83-102. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393.
JAMA Dursun Sürmeli Z, Ünver G. Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2017;8:83–102.
MLA Dursun Sürmeli, Zeynep ve Gülsen Ünver. “Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar Ve Akademik Benlik Kavramı Ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 8, sy. 1, 2017, ss. 83-102, doi:10.16949/turkbilmat.298393.
Vancouver Dursun Sürmeli Z, Ünver G. Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri, Epistemolojik İnançlar ve Akademik Benlik Kavramı ile Matematik Başarısı Arasındaki İlişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2017;8(1):83-102.