The aim of this study was to investigate eighth grade students’ skills
in different types of problem posing. In addition, the students’ problem posing
skills were examined according to their problem solving attitude, gender and
success variables. Survey method was used in the research. The study group
consisted of 166 eighth grade students that were chosen by random sampling
method. As data collective tools, a problem posing test and a problem solving
attitude scale were used. In the analysis of the data, t-test, one way variance
analysis and regression analysis were conducted. According to the analysis of
the obtained data, it was seen that the eighth grade students had difficulty in
problem posing. No significant differences were found in students' scores of
the problem posing test according to gender. It was found that the students
differed significantly in their problem posing scores according to their
overall academic success and mathematics course success. It was also revealed
that there was a relationship between students' attitudes towards problem
solving and problem posing skills.
Academic success middle school students types of problem posing attitude
Bu çalışmada sekizinci sınıf öğrencilerinin farklı problem kurma türlerindeki becerileri ve problem çözmeye yönelik tutumlarının problem kurma becerilerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 166 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada problem kurma testi ve problem çözmeye yönelik tutum ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde ise t-testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizine göre sekizinci sınıf öğrencilerinin problem kurmada zorlandıkları görülmüştür. Öğrencilerin problem kurma testindeki puanları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğrencilerin problem kurma puanlarının genel akademik başarılarına ve matematik dersi başarılarına göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin problem çözmeye yönelik tutumları ile problem kurma becerileri arasında bir ilişki olduğu bulunmuştur.
Akademik başarı ortaokul öğrencileri problem kurma durumları tutum
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |