Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fonksiyonlar Konusunun Öğretiminde Graph Yazılımının Kullanımı: Azerbaycan Örneği

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 1, 71 - 95, 05.02.2021
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.673284

Öz

Bu çalışmada matematik derslerinde kullanılan Graph 4.4 yazılımının özellikleri tanıtılmakta ve bu yazılımın fonksiyonların grafiklerinin öğretiminde kullanılması sonucunda öğrencilerin fonksiyon grafiklerini oluşturma ve yorumlama becerilerindeki gelişim incelenmektedir. Çalışma deneysel bir çalışma olarak tasarlanarak yürütülmüştür. Örneklemi 46. (n=24 deney grubu, n=22 kontrol) 8. sınıf ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubunda fonksiyonlar konusu Graph 4.4 yazılımı kullanılarak işlendi. Uygulamanın sonunda her iki gruba cevaplamaları için grafik oluşturmayı ve yorumlamayı gerektiren 2 soru soruldu. Öğrencilerin yazılı cevapları doğru, kısmen doğru ve yanlış şeklinde üç kategoride puanlanarak analiz edilmiştir. Yapılan karşılaştırmada deney grubunun ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bulgular matematik derslerinde dinamik cebir yazılımlarının kullanılmasının öğrencilerin grafik becerilerini geliştirdiğini ortaya çıkarmıştır. Küçük bir örneklemden elde edilen bu sonuç genellenemese bile, bu çalışma matematik derslerinde Graph 4.4 yazılımı kullanımının temel öğretim araçlarından biri olabileceğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Azerbaycan Milli Eğitim Bakanlığı (Azerbaijan Ministry of National Education) (2013). Cumhuriyeti okulları için matematik dersinden eğitim programı (ders müfredatı) (I-XI. Sınıflar). https://edu.gov.az/ adresinden 19 Nisan 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Azerbaycan Milli Eğitim Bakanlığı (Azerbaijan Ministry of National Education) (2006). Milli kurrikulum [Ulusal müfredat]. https://edu.gov.az/upload/file/milli_kurikulum-eng.pdf adresinden 19 Nisan 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Ahmedov, A., ve Abbasov E. (2008). İlkokulların 1.-4. sınıfları üçün ders müfredatları. Bakü: Eğitim.
  • Abbasov, M. (2019). Müfredat kılavuzu (açıklamalar ve uygulamalar) Bakü: Elm ve tehsil.
  • Adigozalov A. S. (2012). Ortaokulda matematik öğretim metodolojisi (genel metodoloji). Bakü: ADPU.
  • Azerbaycan Başkanlık Kararnamesi, (2013). Azerbaycan Cumhuriyeti'nde eğitimin gelişmesi için devlet stratejisi. http://www.president.az/articles/9779 adresinden 12 Mart 2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Azerbaycan Başkanlık Kararnamesi, (2016). Azerbaycan Cumhuriyeti'nin ulusal ekonomik beklentileri için stratejik yol haritasi. https://static.president.az/pdf/38542.pdf adresinden 20 Mayıs 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Abdullayeva, M. (2012). Matematik derslerinde bilgisayarda uygulama yazılımlarının kullanım kilavuzu. Fizik, Matematik ve Enformasyon Eğitimi Dergisi, 1(195), 38-43.
  • İsmayılova, S. (2014). Matematik – Ortaokulların 7. sınfı için ders kitabı. Bakü: Doğu-Batı.
  • Johansen, I. (2012). Graph 4.4.2. Retrieved from http://www.padowan.dk on May 20, 2020.
  • Qehramanova, N., Kerimov, M. ve Hüseynov, İ. (2015). Matematik – Ortaokulların 8. Sınfı için ders kitabı. Bakü: Radius.
  • Qehramanova, N., Kerimov, M. ve Hüseynov, İ. (2019). Matematik – Ortaokulların 8. sınıf için matematik konu öğretmeni için metodik el kitabı. Bakü: Radius.
  • Merdanov, M. C. (2010). Matematik. Liselerin 9. sınfı için ders kitabı. Bakü: Çaşıoğlu.
  • Merdanov, M. C. (2009). Cebr ve analizin başlanğıcı. Liselerin 11. sınfı için ders kitabı. Bakü: Çaşıoğlu.
  • Mehrabov, A. O. ve Cavadov, İ. A. (2007). Ortaokullarda izleme ve değerlendirme. Bakü: Mütercim.
  • Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39-43.
  • Tagiyeva, Z., Hesenov, G. ve Cebrayılzade, S. (2011). Enformatik ve BİT. Bakü: Çaşıoğlu.

Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 1, 71 - 95, 05.02.2021
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.673284

Öz

In this study, the features of Graph 4.4 software used in mathematics lessons are introduced and the development of students' ability to create and interpret function graphs as a result of using this software is examined. The study was designed and conducted as an experimental study. The sample consists of 46th grade 8th grade secondary school students (24 students in the experimental group, 22 students in the control group). In the experimental group, the topic of functions was taught using Graph 4.4 software. At the end of the application, 2 questions were asked to both groups that required graphing and interpretation to answer. The written answers of the students were analyzed by scoring in three categories as correct, partially correct and false. Throughout the comparison, it was determined that the averages of the experimental group were higher. The findings revealed that the use of dynamic algebra software in mathematics lessons improved students' graphic skills. Although this result obtained from a small sample cannot be generalized, this study shows that the use of Graph 4.4 software in mathematics lessons can be one of the basic teaching tools.

Kaynakça

  • Azerbaycan Milli Eğitim Bakanlığı (Azerbaijan Ministry of National Education) (2013). Cumhuriyeti okulları için matematik dersinden eğitim programı (ders müfredatı) (I-XI. Sınıflar). https://edu.gov.az/ adresinden 19 Nisan 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Azerbaycan Milli Eğitim Bakanlığı (Azerbaijan Ministry of National Education) (2006). Milli kurrikulum [Ulusal müfredat]. https://edu.gov.az/upload/file/milli_kurikulum-eng.pdf adresinden 19 Nisan 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Ahmedov, A., ve Abbasov E. (2008). İlkokulların 1.-4. sınıfları üçün ders müfredatları. Bakü: Eğitim.
  • Abbasov, M. (2019). Müfredat kılavuzu (açıklamalar ve uygulamalar) Bakü: Elm ve tehsil.
  • Adigozalov A. S. (2012). Ortaokulda matematik öğretim metodolojisi (genel metodoloji). Bakü: ADPU.
  • Azerbaycan Başkanlık Kararnamesi, (2013). Azerbaycan Cumhuriyeti'nde eğitimin gelişmesi için devlet stratejisi. http://www.president.az/articles/9779 adresinden 12 Mart 2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Azerbaycan Başkanlık Kararnamesi, (2016). Azerbaycan Cumhuriyeti'nin ulusal ekonomik beklentileri için stratejik yol haritasi. https://static.president.az/pdf/38542.pdf adresinden 20 Mayıs 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Abdullayeva, M. (2012). Matematik derslerinde bilgisayarda uygulama yazılımlarının kullanım kilavuzu. Fizik, Matematik ve Enformasyon Eğitimi Dergisi, 1(195), 38-43.
  • İsmayılova, S. (2014). Matematik – Ortaokulların 7. sınfı için ders kitabı. Bakü: Doğu-Batı.
  • Johansen, I. (2012). Graph 4.4.2. Retrieved from http://www.padowan.dk on May 20, 2020.
  • Qehramanova, N., Kerimov, M. ve Hüseynov, İ. (2015). Matematik – Ortaokulların 8. Sınfı için ders kitabı. Bakü: Radius.
  • Qehramanova, N., Kerimov, M. ve Hüseynov, İ. (2019). Matematik – Ortaokulların 8. sınıf için matematik konu öğretmeni için metodik el kitabı. Bakü: Radius.
  • Merdanov, M. C. (2010). Matematik. Liselerin 9. sınfı için ders kitabı. Bakü: Çaşıoğlu.
  • Merdanov, M. C. (2009). Cebr ve analizin başlanğıcı. Liselerin 11. sınfı için ders kitabı. Bakü: Çaşıoğlu.
  • Mehrabov, A. O. ve Cavadov, İ. A. (2007). Ortaokullarda izleme ve değerlendirme. Bakü: Mütercim.
  • Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39-43.
  • Tagiyeva, Z., Hesenov, G. ve Cebrayılzade, S. (2011). Enformatik ve BİT. Bakü: Çaşıoğlu.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melahet Abdullayeva 0000-0002-2228-1224

Yayımlanma Tarihi 5 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Abdullayeva, M. (2021). Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(1), 71-95. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.673284
AMA Abdullayeva M. Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Şubat 2021;12(1):71-95. doi:10.16949/turkbilmat.673284
Chicago Abdullayeva, Melahet. “Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 12, sy. 1 (Şubat 2021): 71-95. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.673284.
EndNote Abdullayeva M (01 Şubat 2021) Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 12 1 71–95.
IEEE M. Abdullayeva, “Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 12, sy. 1, ss. 71–95, 2021, doi: 10.16949/turkbilmat.673284.
ISNAD Abdullayeva, Melahet. “Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 12/1 (Şubat 2021), 71-95. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.673284.
JAMA Abdullayeva M. Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2021;12:71–95.
MLA Abdullayeva, Melahet. “Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 12, sy. 1, 2021, ss. 71-95, doi:10.16949/turkbilmat.673284.
Vancouver Abdullayeva M. Using Graph Software in Teaching the Subject of Functions: The Case of Azerbaijan. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2021;12(1):71-95.