Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretimde Acil Durum Uzaktan Öğretim Süreçleri Üzerine Bir Analiz: Yükselen Bir Kavram Olarak Öğretimin Dönüşümü

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 65 - 80, 20.03.2025

Öz

COVID 19 salgını küresel ölçekte toplumsal ve eğitsel alanlarda önemli değişikliklere neden olmuştur. Sosyal mesafenin korunmasının gerekliliği ile virüs bulaşının önüne geçilmesi için tüm ülkelerde yüz yüze eğitime ara verilmiş, uzaktan eğitime geçiş bir zorunluluk hâline gelmiştir. Acil durum uzaktan öğretime geçiş dünyanın tüm bölgelerinde aynı biçimde karşılanmamaktadır. Gelişen pandemiyle birlikte, pandemiyi izleyen süreçlerde de işe koşulmak üzere yükseköğretim kurumlarının hazırlık, müdahale ve mevcut durum değerlendirmelerinin netleştirilmesi önem kazanmaktadır. Bu araştırma uzaktan öğretime geçen yükseköğretim kurumlarının karşılaştıkları durumları, zorlukları ve fırsatları incelemektedir. Araştırmada nitel araştırma kapsamında ele alınan doküman analizi ve eşlik eden içerik analizi işe koşulmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ülkemizi de içine alacak şekilde dünyanın tüm bölgelerinde, acil durum uzaktan öğretime geçişin kurumları ve paydaşları teknolojik altyapı konusunda zorladığını ortaya koymaktadır. Yükseköğretim kurumlarının çoğunluğunun acil durum uzaktan öğretime hazırlıklı olmadığı anlaşılmakta, süreç içerisinde de geçici çözümlerin hayata geçirildiği ve bu sebeple kurumların akademik politikalarını olağanüstü durumları göz önünde bulundurarak geliştirmeleri gerektiği ifade edilmekte, yeni nesil bir yaklaşım olarak öğretim pivotlarının resmi biçimde ele alınması önerilmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma insan araştırmalarının doğrudan gerçekleştirilmediği ve dokümanlara dayalı bir araştırmadır. Etik Kurul İzni gereksinimi doğmamıştır

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Ash, K. (2012). Educators evaluate flipped classrooms. Education Week, 32(2), 6-8.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Coutts, C., Buheji, M., Ahmed, D.A., Abdulkareem, T.A., Buheji, B., Eidan, S.M., & Perepelkin, N. (2020). Emergency remote education in Bahrain, Iraq, and Russia During the COVID-19 pandemic: A comparative case study. Human Systems Management, 39, 473-493. https://doi.org/10.3233/HSM-201097
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., & Tanrıverdi, S. (2020). COVID-19 ve eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 1091-1104. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787736
  • Doi, C., Lucky, S., & Rubin, J. (2022). Open educational resources in the time of COVID-19: Two case studies of open video design in the remote learning environment. Knowledge Creation, Dissemination, and Preservation Studies, 6(1), 1–15. https://doi.org/10.18357/kula.218
  • Donovan, W. J. (2020). The whiplash of a COVID-19 teaching pivot and the lessons learned from the future. Journal of Chemical Education, 97, 2917-2921. https: //dx.doi.org/10.1021/acs. Jchemed.0c00755.
  • Ferri, F., Grifoni, P. & Guzzo, T. (2020). Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, 10(4), 86. https://doi.org/10.3390/soc10040086
  • Herman, P. C. (2020). Online learning is not the future of higher education. https://www.insidehighered.com/digital-learning/views/2020/06/10/online-learning-not-future-higher-education-opinion
  • Hodges, C. B., Moore, S., Lockee, B. B., Trust, T., & Bond, M. A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Howe, D. L., Chen, H. C., Heitner, K. L., & Morgan, S. A. (2018). Differences in nursing faculty satisfaction teaching online: A comparative descriptive study. Journal of Nursing Education, 57(9), 536-543. https://doi.org/10.3928/01484834-20180815-05
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Geçmişten günümüze fotoğraflarla mesleki ve teknik eğitim. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 5.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: nicel ve nitel yaklaşımlar (5. Basım). Siyasal.
  • Nordmann, E., Horlin, C., Hutchison, J., Murray, J.A., Robson, L., Seery, M. K., & MacKay, J.R.D. (2020). Ten simple rules for supporting a temporary online pivot in higher education. PLoS Computational Biology, 16(10),1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1008242
  • Puksa, M. M., & Janzen, K. (2020). Faculty perceptions of teaching nursing contentonline in pre-licensure baccalaureate nursing programs. Journal of Nursing Education, 59(12), 683-691. https://doi.org/10.3928/01484834-20201118-05
  • Punch, K. F. (1998). Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches (1st ed.). Sage.
  • Schlesselman, L. S. (2020). Perspective from a teaching and learning center during emergency remote teaching. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(8). https://doi.org/10.5688/ajpe8142
  • Sheppard, M. (2020). Is it time for a pivot in education? K12  Digest Uluslararası Bağımsız K12 Eğitim Portalı. https://www.k12digest.com/is-it-time-for-a-pivot-in education
  • Toquero, C. M. (2021). Emergency remote education experiment amid Covid-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 162-176. https://doi.org/10.46661/ijeri.5113
  • Ward, M., Senchea, M., & Gormley, C. (2022). Teaching, learning and assessment within a school of computing: Did student partnership have an impact? The All Ireland Journal Of Teaching and Learning in Higher Education, 14(1), 1-19.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin.
  • Yücel, F. H. (2023). Yükseköğretimde kapsayıcılık, çeşitlilik, eşitlik, erişim ve uluslararasılaşmaya yönelik yenilikçi politikalar ile uygulamalar. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (36), 343-364. http://dx.doi.org/10.29228/INESJOURNAL.72033

An Analysis of Emergency Distance Education Processes in Higher Education: Transformation of Education as an Emerging Concept

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 65 - 80, 20.03.2025

Öz

The COVID-19 pandemic has caused significant changes in social and educational domains on a global scale. Due to the necessity of maintaining social distance and preventing the spread of the virus, face-to-face education has been suspended in all countries, and transitioning to remote education has become a necessity. The transition to emergency remote teaching is not being received in the same way in all regions of the world. With the evolving pandemic, it is becoming increasingly important to clarify the preparedness, intervention, and current situation assessments of higher education institutions to be put into action in the processes following the pandemic. This research examines the situations, challenges, and opportunities faced by higher education institutions that have transitioned to remote teaching. In the research, document analysis and accompanying content analysis, which are considered within the scope of qualitative research, are employed. The results obtained from the research reveal that the transition to emergency remote teaching has put pressure on institutions and stakeholders regarding technological infrastructure in all regions of the world, including our country. It is understood that the majority of higher education institutions were not prepared for emergency remote teaching, and temporary solutions were implemented during the process. Therefore, it is stated that institutions need to develop their academic policies considering extraordinary situations; additionally, it is recommended that teaching pivots be formally addressed as a new generation approach.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Ash, K. (2012). Educators evaluate flipped classrooms. Education Week, 32(2), 6-8.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Coutts, C., Buheji, M., Ahmed, D.A., Abdulkareem, T.A., Buheji, B., Eidan, S.M., & Perepelkin, N. (2020). Emergency remote education in Bahrain, Iraq, and Russia During the COVID-19 pandemic: A comparative case study. Human Systems Management, 39, 473-493. https://doi.org/10.3233/HSM-201097
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., & Tanrıverdi, S. (2020). COVID-19 ve eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 1091-1104. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787736
  • Doi, C., Lucky, S., & Rubin, J. (2022). Open educational resources in the time of COVID-19: Two case studies of open video design in the remote learning environment. Knowledge Creation, Dissemination, and Preservation Studies, 6(1), 1–15. https://doi.org/10.18357/kula.218
  • Donovan, W. J. (2020). The whiplash of a COVID-19 teaching pivot and the lessons learned from the future. Journal of Chemical Education, 97, 2917-2921. https: //dx.doi.org/10.1021/acs. Jchemed.0c00755.
  • Ferri, F., Grifoni, P. & Guzzo, T. (2020). Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, 10(4), 86. https://doi.org/10.3390/soc10040086
  • Herman, P. C. (2020). Online learning is not the future of higher education. https://www.insidehighered.com/digital-learning/views/2020/06/10/online-learning-not-future-higher-education-opinion
  • Hodges, C. B., Moore, S., Lockee, B. B., Trust, T., & Bond, M. A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Howe, D. L., Chen, H. C., Heitner, K. L., & Morgan, S. A. (2018). Differences in nursing faculty satisfaction teaching online: A comparative descriptive study. Journal of Nursing Education, 57(9), 536-543. https://doi.org/10.3928/01484834-20180815-05
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Geçmişten günümüze fotoğraflarla mesleki ve teknik eğitim. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 5.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: nicel ve nitel yaklaşımlar (5. Basım). Siyasal.
  • Nordmann, E., Horlin, C., Hutchison, J., Murray, J.A., Robson, L., Seery, M. K., & MacKay, J.R.D. (2020). Ten simple rules for supporting a temporary online pivot in higher education. PLoS Computational Biology, 16(10),1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1008242
  • Puksa, M. M., & Janzen, K. (2020). Faculty perceptions of teaching nursing contentonline in pre-licensure baccalaureate nursing programs. Journal of Nursing Education, 59(12), 683-691. https://doi.org/10.3928/01484834-20201118-05
  • Punch, K. F. (1998). Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches (1st ed.). Sage.
  • Schlesselman, L. S. (2020). Perspective from a teaching and learning center during emergency remote teaching. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(8). https://doi.org/10.5688/ajpe8142
  • Sheppard, M. (2020). Is it time for a pivot in education? K12  Digest Uluslararası Bağımsız K12 Eğitim Portalı. https://www.k12digest.com/is-it-time-for-a-pivot-in education
  • Toquero, C. M. (2021). Emergency remote education experiment amid Covid-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 162-176. https://doi.org/10.46661/ijeri.5113
  • Ward, M., Senchea, M., & Gormley, C. (2022). Teaching, learning and assessment within a school of computing: Did student partnership have an impact? The All Ireland Journal Of Teaching and Learning in Higher Education, 14(1), 1-19.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin.
  • Yücel, F. H. (2023). Yükseköğretimde kapsayıcılık, çeşitlilik, eşitlik, erişim ve uluslararasılaşmaya yönelik yenilikçi politikalar ile uygulamalar. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (36), 343-364. http://dx.doi.org/10.29228/INESJOURNAL.72033
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Şahin Durgun Bu kişi benim 0000-0003-4429-4242

Mehmet Ersoy 0000-0002-0724-2825

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 10 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin Durgun, H., & Ersoy, M. (2025). Yükseköğretimde Acil Durum Uzaktan Öğretim Süreçleri Üzerine Bir Analiz: Yükselen Bir Kavram Olarak Öğretimin Dönüşümü. Journal of University Research, 8(1), 65-80.

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.