Molecular life sciences (Biology, Molecular Biology and Genetics, Biotechnology and Biochemistry etc.) have important roles in the development of countries in the fields of health and related technology and in universities having an authority in these fields. To understand the current value of the education, research, development and social contribution of these departments and their status in the national and international arena, it has become a necessity to ensure quality-based transformation. In European universities, revision of the research assessment include evaluation criteria based on research outputs, processes, teaching methods and pedagogy, scientific impact and innovation and leadership instead of quantitative indicators (such as the number of publications, journal impact factor or h-index). The responsibility for establishing such evaluation processes primarily belongs to universities, regional, national public and private sector organizations, development agencies and local administrations, under the strategy- and impact-based leadership of the relevant departments.
Molecular life sciences should also contribute to the “Smart Specialization Strategy” in the research and innovation of universities. With the aim of a specialization based on scientific and strategic data, strategies should be determined by analyzing the status of sectoral/technological specialization in the region compared to other regions. Within this smart specialization, leaders should make their evaluations based on scientific content, not publication criteria, when making decisions about funding, employment, tenure or promotion. Countries need to have a smart, sustainable and inclusive research policy. This study emphasizes that these three mutually supportive priorities will help molecular life sciences provide quality education, research, employment, productivity and social contribution levels in our country. This article will provide the first step in addressing an effective strategic leadership system from the inside to out, in line with internal quality assurance, and will enable the establishment of qualitative scientific education, training and research evaluation criteria in molecular life sciences.
Molecular life sciences quality assurance leadership research and development
Ülkelerin sağlık ve ilişkili teknoloji alanlarında kalkınmasında ve üniversitelerin bu alanlarda söz sahibi olmasında moleküler yaşam bilimlerinin (Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyoteknoloji ve Biyokimya vb.) rolü önemlidir. Bu bölümlerin eğitim-öğretim, araştırma, geliştirme ve toplumsal katkısının günümüzdeki değerini, ulusal ve uluslararası alandaki statüsünü anlamak için kalite odaklı dönüşümün sağlanması bir zorunluluktur. Avrupa’da üniversitelerde araştırma değerlendirmesi ve değerlendirme sistemlerinin revizyonunda niceliksel göstergelerin (yayın sayısı, dergi etki faktörü veya h-indeksi gibi) yerine araştırma çıktıları, süreçleri, öğretim yöntemleri ve pedagoji, bilimsel etki, yenilik ve liderlik esaslı değerlendirme kriterleri kullanılmaktadır. Bu değerlendirme süreçlerinin sorumluluğu öncelikle ilgili bölümlerin strateji ve etkiye dayalı liderliği öncülüğünde özellikle üniversitelere, bölgesel, ulusal kamu ve özel sektör kuruluşlarına, kalkınma ajanslarına ve yerel idarelere aittir.
Moleküler yaşam bilimleri üniversitelerin araştırma ve inovasyonunda “Akıllı Uzmanlaşma Stratejisine” katkıda bulunması gerekir. Bilimsel ve stratejik verilere dayalı bir uzmanlaşma hedeflenerek bölgedeki sektörel/teknolojik uzmanlaşmanın diğer bölgelere göre durumu analiz edilerek stratejiler belirlenmelidir. Akıllı uzmanlaşma kapsamında liderler fonlama, istihdam, görev süresi veya terfi ile ilgili kararları verirken değerlendirmelerini yayın ölçütlerine göre değil, bilimsel içeriğe göre yapmaları gerekir. Ülkeler akıllı, sürdürülebilir ve kapsayıcı bir araştırma politikası yürütmelidir. Birbirini destekleyici bu üç öncelik, ülkemizde moleküler yaşam bilimlerinin kaliteli eğitim, araştırma, istihdam, üretkenlik ve toplumsal katkı düzeyleri sağlamasına yardımcı olacaktır. Bu makale içten dışa doğru etkin bir stratejik liderlik sistemini iç kalite güvencesiyle uyumlu bir şekilde ilk defa ele alarak moleküler yaşam bilimlerinde nitel bir bilimsel eğitim- öğretim ve araştırma değerlendirme ölçütlerinin oluşturulmasını sağlayacaktır.
Moleküler yaşam bilimleri kalite güvencesi liderlik araştırma-geliştirme
Etik kurul izni gerektirmez.
Bu makalenin şekillerinin hazırlanmasına katkı sağlayan Biyoloji Anabilim Dalı yükseklisans öğrencisi Kübra ASLAN’a teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretimde Kalite Güvencesi |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .