Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi

Yıl 2022, , 157 - 176, 30.12.2022
https://doi.org/10.47477/ubed.1063920

Öz

Bu çalışmada amaçlanan eğitsel dijital oyunlar kullanarak işlenen fen derslerin öğrencilerin bilgilerinin kalıcılığına, akademik başarılarına, tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada ön ve son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Deney grubu öğrencilerin görüşlerini almak için öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve dijital oyun ortamlarının kullanımı ile ilgili nitel veriler elde edilmiştir. Çalışma 6. sınıf denetleyici ve düzenleyici sistemler ve sistemlerin sağlığı ünitesi konusunda yapılmıştır. Araştırmada yer alan 59 öğrencinin 31’i deney ve 28’i ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. Çalışma grubundan elde edilen veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonunda eğitsel dijital oyunlarla işlenen fen derslerin deney grubu öğrencilerin bilişsel gelişim düzeylerini arttırmada olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Fakat kontrol ve deney grubu tutum son test puanları karşılaştırmalarında anlamlı bir fark bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme (6. Basım). Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Admiraal, W., Huizenga, J., Akkerman, S., & Dam, G. T. (2011). The concept of flow in collaborative game-based learning, Computers in Human Behavior, 27 (3), 1185-1194.
  • Aksoy, N. C. (2014). Dijital oyun tabanlı matematik öğretiminin Ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin başarılarına, Başarı güdüsü, öz-yeterlik ve tutum özelliklerine etkisi. [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Gazi Üniversitesi Akademik Veri Yönetim Sistemi. https:// dspace.gazi. edu.tr /bitstream/ handle/ 20.500. 12602 / 191707/? sequence= 1&is Allowed =y
  • Annetta, L. A. (2008). Video games in education: Why they should be used and how they are being used. Theory into practice, 47(3), 229-239.
  • Ayan, S. ve Dündar, H. (2009). Eğitimde Okulöncesi Yaratıcılığın ve Oyunun Önemi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 63-74.
  • Aycan, S., Türkoğuz, Ş., Arı, E. ve Kaynar, Ü. (2002). Periyodik cetvelin ve elementlerin tombala oyun tekniği ile öğretimi ve bellekte kalıcılığının saptanması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiri Kitabı. Ankara, Türkiye.
  • Bayat, S., Kılıçarslan, H. ve Şentürk, Ş. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde Eğitsel Oyunların Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Bozkurt, A. (2014). Homo Ludens: Dijital Oyunlar ve Eğitim. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayınları.
  • Coşkun, H., Akarsu, B. ve Kariper, İ.A. (2012). Bilim Öyküleri İçeren Eğitsel Oyunların Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13,93-109.
  • Çankaya, S. ve Karamate, A. (2008). The effects of educational computer games on students’ attitudes towards mathematics course and educational computer games. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 145-149.
  • Demir, G. T. ve Hazar, Z. (2018). Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOMÖ): Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Beden eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2).
  • Demirel, Ö. (2002). Öğretme sanatı: öğretimde planlama ve değerlendirme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dinçer, S. (2019). Dijital Oyunlar içine yerleştirilen analojilerin fen eğitimi başarısına etkisi. International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, pp.39-42.
  • Donmuş, V., (2012). İngilizce Öğrenmede Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanmanın Erişiye, Kalıcılığa ve Motivasyona Etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Dönmez, N. B. (1999). Oyun Kitabı. Esin Yayınevi.
  • Ebner, M., and Holzinger, A. (2007). Successful implementation of user-centered game based learning in higher education: An example from civil engineering. Computers and Education, 49, 873–890.
  • Fırat, S. (2011). Bilgisayar Destekli Eğitsel Oyunlarla Gerçekleştirilen Matematik Öğretiminin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Adıyaman Üniversitesi Kurumsal Arşivi. http://dspace.adiyaman.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12414/1917
  • Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan.
  • Güler, T. D. (2011) 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersindeki Hücre ve Organelleri Konusunun Eğitsel Oyun Yoluyla Yöntemiyle Öğretilmesinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Olan Etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Hanbaba, L. ve Bektaş, M. (2012). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 115-128.
  • Karamustafaoğlu O. ve Kaya M. (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: yansımalı konu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 3(2), 41-49.
  • Karayılan, M., Çakmak, G. ve Güzel, R. (2019). Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Ünitesinin Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Oyunlaştırma Etkinliğinin Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Başarılarına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (34). DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.1910.
  • Kim, B., Park, H. and Baek, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: Using meta-cognitive strategies in game-based learning. Computers and Education, 52, 800-810.
  • Korkmaz, S. (2018). Eğitsel oyun geliştirerek desteklenen fen bilimleri öğretiminin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi]. Bartın Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi. https :// acikerisim.bartin.edu.tr/bitstream/handle/11772/485/ Sevda%20KORKMAZ. pdf?sequence = 1&isAllowed=y
  • Lieberman, D.A., Fisk, M., C. and Biely, E. (2009). Digital games for young children ages three to six: From research to design. Computers in the Schools, 26(3), 299–313.
  • MEB. (2007). Oyun Etkinlikleri-I. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • MEB. (2009). Oyun Etkinlikleri-II. Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage.
  • Mitchell, A., and Savill-Smith, C. (2004). The use of computer and video games for learning: A revi¬ew of the literature. Learning and Skills Development Agency.
  • Ocak, M. A. (2013). Eğitsel dijital oyunlar: Kuram, tasarım ve uygulama. Pegem.
  • Ören, F.Ş. ve Avcı, D.E. (2004). Eğitimsel Oyunla Öğretimin Fen Bilgisi Dersi “Güneş Sistemi ve Gezegenler” Konusunda Akademik Başarı Üzerine Etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 67-76.
  • Özer, F. (2020). İlkokul öğrencilerinin dijital oyun tercihlerinin eğitsel bir perspektiften incelenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty, 4(4), 380-398. DOI: 10.34056/aujef.801943
  • Özyürek, A. & Çavuş, Z. (2016). İlkokul Öğretmenlerinin Oyunu Öğretim Yöntemi Olarak Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Polat, Ebru ve Varol, Asaf (2012). Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Akademik Başarıya Etkisi: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği. Akademik Bilişim Konferansı’nda Sunulan Bildiri, Uşak, Türkiye.
  • Saraçaloğlu, A. S. ve Aldan Karademir, Ç. (2009, 21-23 Mayıs). Eğitsel oyun temelli fen ve teknoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Bildiri Kitabı. Eskişehir, Türkiye.
  • Smith, G. (2004). How do computer games affect your children?. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 17(9), 72-80.
  • Taşlı, F. (2003). İlköğretimde İngilizce öğretiminde oyun tekniğinin erişiye etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Topçu, H., Küçük, S. ve Göktaş, Y. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlköğretim Matematik Öğretiminde Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5 (2), 119- 136.
  • Ural, M. N. (2009). Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Eğlendirici ve Motive Edici Özelliklerinin Akademik Başarıya ve Motivasyona Etkisi. [Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https:/ /tez.yok.gov.tr/ Ulusal TezMerkezi/ tezDetay.jsp?id =FOHkfQckKQJni- WdRiFOOg&no =mmBmsmFFFoDCjdsGekG9Eg
  • Uzun, N. (2012). A sample of active learning application in science education: The thema “cell” with educational games. Procedia Social and Behavioral Sciences,46, 2932 – 2936.
  • Uzun, S. (2011). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve fen belirlenmesine yönelik tutumlarının incelenmesi. [Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi]. Rize Üniversitesi.
  • Ülker, Ü., Acar, S. ve Bülbül, H.İ. (2017). Lisansüstü öğrencilerin eğitsel dijital oyunların eğitim amaçlı kullanılmasına yönelik görüşleri. 11.uluslararası bilgisayar ve öğretim teknolojileri sempozyumu Malatya, Türkiye.
  • Yapıcı, İ.Ü. ve Karakoyun, F. (2017). Biyoloji Öğretiminde Oyunlaştırma: Kahoot Uygulaması Örneği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, Cilt 8, Sayı 4, 396-414.DOI: 10.17569/tojqi.335956.
  • Yıldırım, N. (2012). Yabancı Dil Eğitiminde Eğitsel Oyunlar Aracılığıyla Mobil Öğrenme. [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. Fırat Üniversitesi Kurumsal Açık Arşiv. http:/ /hdl.handle.net /11508/ 12534
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt-düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi].
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2.sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Yurt, E. (2007). “Eğitsel oyun tekniği ile fen öğretimi ve yeni ilköğretim müfredatındaki yeri ve önemi (Muğla İli Merkez İlce Örneği)”, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Ağırgöl Bu kişi benim 0000-0002-2765-179X

Erhan Kara 0000-0003-3955-3705

Güldem Dönel Akgül 0000-0003-4853-0855

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Ağırgöl, M., Kara, E., & Dönel Akgül, G. (2022). Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 5(3), 157-176. https://doi.org/10.47477/ubed.1063920
AMA Ağırgöl M, Kara E, Dönel Akgül G. Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. UBED. Aralık 2022;5(3):157-176. doi:10.47477/ubed.1063920
Chicago Ağırgöl, Mahmut, Erhan Kara, ve Güldem Dönel Akgül. “Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına Ve Tutumuna Etkisi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 5, sy. 3 (Aralık 2022): 157-76. https://doi.org/10.47477/ubed.1063920.
EndNote Ağırgöl M, Kara E, Dönel Akgül G (01 Aralık 2022) Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 5 3 157–176.
IEEE M. Ağırgöl, E. Kara, ve G. Dönel Akgül, “Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi”, UBED, c. 5, sy. 3, ss. 157–176, 2022, doi: 10.47477/ubed.1063920.
ISNAD Ağırgöl, Mahmut vd. “Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına Ve Tutumuna Etkisi”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 5/3 (Aralık 2022), 157-176. https://doi.org/10.47477/ubed.1063920.
JAMA Ağırgöl M, Kara E, Dönel Akgül G. Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. UBED. 2022;5:157–176.
MLA Ağırgöl, Mahmut vd. “Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına Ve Tutumuna Etkisi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, c. 5, sy. 3, 2022, ss. 157-76, doi:10.47477/ubed.1063920.
Vancouver Ağırgöl M, Kara E, Dönel Akgül G. Eğitsel Dijital Oyunlarla İşlenen Fen Bilgisi Dersinin Öğrencinin Bilgilerinin Kalıcılığına, Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. UBED. 2022;5(3):157-76.