This study examines the conceptual distinctions and narrative functions between the fantastic and magical realism, two literary modes often conflated within modern narrative and critical theory, as well as cultural and aesthetic approaches. While both employ supernatural elements, they differ in how these are positioned within the narrative, how narrators and characters respond to them, and how they shape the reader’s perception of reality. Fantastic narratives depict events transgressing natural laws, producing hesitation in both characters and readers and creating a state of “suspended reality.” By contrast, in magical realism, the supernatural is accepted without question by narrators and characters; however, readers may occasionally feel a brief uncertainty. In this mode, the real and the marvellous coexist within the same narrative plane without conflict. Drawing on the frameworks of Todorov, Zamora, Faris, Flores, Chanady, Punter, and García, this paper presents a comparative analysis centred on the notions of “suspended reality” and “accepted extraordinary,” supported by textual examples. The study aims to clarify the boundaries and intersections between the fantastic and magical realism through a conceptual inquiry grounded in theory, thereby contributing to literary criticism.
Fantastic Magical Realism The Relationship between the Fantastic and Magical Realism
Bu çalışmada, modern anlatı ve eleştiri kuramlarıyla kültürel-estetik yaklaşımlar çerçevesinde, sıklıkla birbirine karıştırılan fantastik ile büyülü gerçekçilik arasındaki kavramsal ayrımlar ve anlatısal işlev farklılıkları incelenmektedir. Her iki tür de doğaüstü öğelere yer verse de bu unsurların anlatıdaki konumu, karakter ve anlatıcının onlara bakışı ile okurun gerçeklik algısında oluşturduğu etkiler bakımından birbirinden ayrılır. Fantastik anlatılar, doğa yasalarını ihlal eden olaylar karşısında karakterlerin ve okurun tereddüt yaşadığı, böylece gerçekliğin geçici olarak askıya alındığı metinlerdir. Büyülü gerçekçilikte ise doğaüstü, anlatıcı ve karakterler tarafından genellikle sorgulanmaksızın benimsenir; ancak bazı araştırmacıların belirttiği üzere, okurda zaman zaman kısa bir tereddüt duygusu da oluşabilir. Gerçek ile büyülü olan çatışmaya düşmeden aynı anlatı düzleminde birlikte yer alır. Bu iki tür, Todorov, Zamora, Faris, Flores, Chanady, Punter ve Garcia gibi kuramcıların görüşlerinden hareketle “askıya alınan gerçeklik” ve “kabul edilen olağanüstü” kavramları ekseninde, örneklerle desteklenen karşılaştırmalı bir kavramsal inceleme olarak ele alınmıştır. Çalışma, fantastik ile büyülü gerçekçilik arasındaki sınırları ve geçişleri kuramsal literatüre dayalı karşılaştırmalı bir kavramsal inceleme yoluyla açıklığa kavuşturmayı ve alan yazınına katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Fantastik Büyülü Gerçekçilik Fantastik–Büyülü Gerçekçilik İlişkisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir.
* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.