Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REACT Stratejisine Yönelik Tasarlanan Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin “Yoğunluk” Kavramı İle Bağlamları İlişkilendirmeleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 30 Sayı: 2, 495 - 519, 20.12.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.368854

Öz

Bu araştırma, REACT stratejisine yönelik geliştirilen öğretim materyallerinin öğrencilerin “Yoğunluk" kavramı ile bağlamları ilişkilendirmeleri üzerine etkisini incelenmeyi amaçlamaktadır. Araştırma deneysel araştırma yönteminin ön test - son test kontrol gruplu deseni ile yürütülmüştür. Deney grubu 50, kontrol grubu 51 olmak üzere 101, 6. Sınıf öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Geliştirilen öğretim materyali animasyonlardan, çalışma yapraklarından ve örnek olaylardan oluşmaktadır. Öğretim materyali "sıcak hava balonu ve çalışma prensibi" ana bağlamı çerçevesinde geliştirilmiş ve REACT stratejisinin her basamağında bağlamsal öğrenmeye dikkat edilmiştir. Veriler açık uçlu sorulardan oluşan bağlam testi ve yarı yapılandırılmış mülakat sorularıyla toplanmıştır. Elde edilen bulgular deney grubunda yürütülen öğretim materyalinin kontrol grubunda yürütülen öğretim materyaline göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin günlük hayatlarında yoğunluk kavramı yerine ağırlık kavramını kullandıkları ve bağlamları ilişkilendirirken alternatif kavramalar oluşturdukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adadan, E., Irving, K. E. and Trundle, K. C., 2009. Impacts of multi‐representational ınstruction on high school students’ conceptual understandings of the particulate nature of matter, International Journal of Science Education, 31(13), 1743-1775.
  • Adbo, K. and Taber, K. S., 2009. Learners’ mental models of the particle nature of matter: A study of 16‐year‐old Swedish science students. International Journal of Science Education, 31(6), 757-786.
  • Aydeniz, M. and Kotowski, E. L., 2012. What do middle and high school students know about the particulate nature of matter after instruction? Implications for practice. School Science and Mathematics, 112(2), 59-65.
  • Ayvacı, H. Ş., Er Nas, S. ve Dilber, Y., 2016. Bağlam Temelli Rehber Materyallerin Öğrencilerin Kavramsal Anlamaları Üzerine Etkisi: “İletken ve Yalıtkan Maddeler” Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 51-78.
  • Barker, V. and Millar, R., 1999. Students’ reasoning about basic chemical reactions: what changes occur during a context-based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 21(6), 645-665.
  • Başer, M. ve Çataloğlu, E., 2005. Kavram değişimi yöntemine dayalı öğretimin öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusundaki yanlış kavramlarının giderilmesindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 43-52.
  • Belt, S. T., Leisvik, M. J., Hyde, A. J. and Overton, T. L., 2005. Using a context-based approach to undergraduate chemistry teaching–a case study for introductory physical chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 6(3), 166-179.
  • Bennett, J., Gräsel, C., Parchmann, I. and Waddington, D., 2005. Context-based and conventional approaches to teaching chemistry: Comparing teachers’ views. International Journal of Science Education, 27(13), 1521–1547.
  • Boz, Y., 2006. Turkish pupils’ conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 203-213.
  • Ceylan, E. ve Geban, O., 2009. Maddenin yoğun fazları ve çözünürlük kavramlarını anlamada 5E öğrenme modelinin kullanımı ile kavramsal değişimin kolaylaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 41-50.
  • Crawford, M. and Witte M., 1999. Strategies for mathematics: teaching in context, Educational Leadership, 57(3), 34-38.
  • Crawford, M. L., 2001. Teaching contextually: research, rationale, and techniques for ımproving student motivation and achievement in mathematics and science, CCI Publishing, Waco, Texas.
  • Çalık, M., 2006. Bütünleştirici Öğrenme Kuramına göre Lise 1 Çözeltiler Konusunda Materyal Geliştirilmesi Ve Uygulaması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Demircioğlu, H. ve Demircioğlu, G., 2005. Lise 1 öğrencilerinin öğrendikleri kimya kavramlarını değerlendirmeleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 401-414.
  • Demircioğlu, H., Vural, S. ve Demircioğlu, G., 2012. REACT stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Duit, R. and Treagust, D. F., 2003. Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671–688.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T. and Kirman Bilgin, A., 2016. The effect of fire context on the conceptual understanding of students: expansion-contraction. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Gabel, D., Samuel, K. V., Helgeson, S., McGuire, S., Novak, J. and Butzow, J., 1987. Science education research interests of elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 24(7), 659-677.
  • Gilbert, J. K., Bulte, A. M. and Pilot, A., 2011. Concept development and transfer in context‐based science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J. and Treagust, D. F., 1999. Investigating a grade 11 student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87.
  • Havu‐Nuutinen, S., 2005. Examining young children’s conceptual change process in floating and sinking from a social constructivist perspective. International Journal Of Science Education, 27(3), 259-279.
  • Hull, D., 1999. Teaching mathematics contextually, The Cornerstone of Tech Prep. CORD Communications, Inc., Waco, Texas.
  • Ingram, S. J., 2003. The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male and female tenth grade students, Phd Thesis, University of South Alabama, Instructional Design and Development, ABD.
  • Johnson, P., 1998. Children's understanding of changes of state involving the gas state, part 1: Boiling water and the particle theory, International Journal of Science Education, 20(5), 567-583.
  • Kalın, B. ve Arıkıl, G., 2010. Çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 177-206.
  • King, D. T., Winner, E. and Ginns, I., 2011. Outcomes and implications of one teacher’s approach to context-based science in the middle years. Teaching Science, 57(2), 26-30.
  • King, D., Bellocchi, A. and Ritchie, S. M., 2008. Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
  • Kirman Bilgin, A., 2015. “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesi Kapsamında REACT Stratejisine Yönelik Tasarlanan Öğretim Materyallerinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kirman Bilgin, A., Er Nas, S. and Şenel Çoruhlu, T., 2017. The effect of fıre context on the conceptual understandıng of students: “The Heat-Temperature. European Journal of Education Studies, 3(5), 339-359.
  • Kirman Bilgin, A. ve Yiğit, N., 2017a. Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal değişme kavramları ile bağlamları ilişkilendirme durumlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 289-319.
  • Kirman Bilgin, A. ve Yiğit, N., 2017b. Öğrencilerin “maddenin tanecikli yapısı” konusu ile bağlamları ilişkilendirme durumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 303-322.
  • Koray, Ö. ve Tatar, N., 2003. İlköğretim öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili kavram yanılgıları ve bu yanılgıların 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerine göre dağılımı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 187-198.
  • Krnel, D., Watson, R. and Glažar, S. A., 1998. Survey of research related to the development of the concept of ‘matter’. International Journal of Science Education, 20(3), 257-289.
  • McLeod, G., 2003. Learning theory and instructional design. Learning Matters, 2, 35-43.
  • Öcal, C., 2014. Ortaokul Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı, s, 85-96. (Ed: Hülya Özdoğan). Fenbil Yayıncılık, İstanbul.
  • Özmen, H., 2003. Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Özsevgeç, T. ve Çepni, S., 2006. Farklı sınıflardaki öğrencilerin yüzme ve batma kavramlarını anlama düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 297-311.
  • Sevinç, B., 2015. Asitler ve bazlar konusunda REACT stratejisine göre materyallerin geliştirilmesi ve Etkililiğinin Araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Stolk, M. J., Bulte, A., De Jong, O. and Pilot, A., 2012. Evaluating a professional development framework to empower chemistry teachers to design context-based education. International Journal of Science Education, 34(10), 1487-1508.
  • Şahin, Ç. ve Çepni, S., 2011. Yüzme-batma, kaldırma kuvveti ve basınç kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi. Journal of Turkish Science Education, 8(1), 79-110.
  • Ültay, E., 2014. İtme, momentum ve çarpışmalar konusuyla ilgili bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı açıklama destekli REACT stratejisine göre geliştirilen etkinliklerin etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ültay, N., 2012. Asit ve baz konusuyla ilgili REACT stratejisine ve 5E modeline göre etkinliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ültay, N. and Çalık, M., 2012. A thematic review of studies into the effectiveness of context-based chemistry curricula. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 686-701.
  • Ültay, N. and Çalık, M., 2016. A comparison of different teaching designs of ‘acids and bases’ subject. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(1), 57-86.
  • Wu, H. K., 2003. Linking the microscopic view of chemistry to real‐life experiences: Intertextuality in a high‐school science classroom. Science Education, 87(6), 868-891.

Investigation of Effectiveness of Teaching Materials Based on REACT Strategy on Revelation of the Relationship between "Density" Concept and Contexts

Yıl 2017, Cilt: 30 Sayı: 2, 495 - 519, 20.12.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.368854

Öz

This study has been carried out within the scope of “density” unit from 6th grade curriculum. A REACT strategy has been designed and this study seeks to analyze its effects on students’ associating scientific concepts with contexts. This is an experimental study with pre-test post-test control groups. This study has been conducted with total 101 students with 50 students from experimental groups and 51 students control groups. Developed teaching material consists of animations, worksheets and case studies. Hot air balloon and working principle of its is used main context in teaching material. Teaching materials based on REACT strategy, which prioritizes contextual learning in each phase, have been developed. Data collection tools are contextual test and interviews that consists of open-ended questions. The results of data collection tools are indicative of the fact that teaching materials based on REACT strategy are more effective than teachers' teaching materials. This study has shown that students have used weight concept instead of density concept in their daily life and they have said alternative concepts relating contexts.

Kaynakça

  • Adadan, E., Irving, K. E. and Trundle, K. C., 2009. Impacts of multi‐representational ınstruction on high school students’ conceptual understandings of the particulate nature of matter, International Journal of Science Education, 31(13), 1743-1775.
  • Adbo, K. and Taber, K. S., 2009. Learners’ mental models of the particle nature of matter: A study of 16‐year‐old Swedish science students. International Journal of Science Education, 31(6), 757-786.
  • Aydeniz, M. and Kotowski, E. L., 2012. What do middle and high school students know about the particulate nature of matter after instruction? Implications for practice. School Science and Mathematics, 112(2), 59-65.
  • Ayvacı, H. Ş., Er Nas, S. ve Dilber, Y., 2016. Bağlam Temelli Rehber Materyallerin Öğrencilerin Kavramsal Anlamaları Üzerine Etkisi: “İletken ve Yalıtkan Maddeler” Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 51-78.
  • Barker, V. and Millar, R., 1999. Students’ reasoning about basic chemical reactions: what changes occur during a context-based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 21(6), 645-665.
  • Başer, M. ve Çataloğlu, E., 2005. Kavram değişimi yöntemine dayalı öğretimin öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusundaki yanlış kavramlarının giderilmesindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 43-52.
  • Belt, S. T., Leisvik, M. J., Hyde, A. J. and Overton, T. L., 2005. Using a context-based approach to undergraduate chemistry teaching–a case study for introductory physical chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 6(3), 166-179.
  • Bennett, J., Gräsel, C., Parchmann, I. and Waddington, D., 2005. Context-based and conventional approaches to teaching chemistry: Comparing teachers’ views. International Journal of Science Education, 27(13), 1521–1547.
  • Boz, Y., 2006. Turkish pupils’ conceptions of the particulate nature of matter. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 203-213.
  • Ceylan, E. ve Geban, O., 2009. Maddenin yoğun fazları ve çözünürlük kavramlarını anlamada 5E öğrenme modelinin kullanımı ile kavramsal değişimin kolaylaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 41-50.
  • Crawford, M. and Witte M., 1999. Strategies for mathematics: teaching in context, Educational Leadership, 57(3), 34-38.
  • Crawford, M. L., 2001. Teaching contextually: research, rationale, and techniques for ımproving student motivation and achievement in mathematics and science, CCI Publishing, Waco, Texas.
  • Çalık, M., 2006. Bütünleştirici Öğrenme Kuramına göre Lise 1 Çözeltiler Konusunda Materyal Geliştirilmesi Ve Uygulaması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Demircioğlu, H. ve Demircioğlu, G., 2005. Lise 1 öğrencilerinin öğrendikleri kimya kavramlarını değerlendirmeleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 401-414.
  • Demircioğlu, H., Vural, S. ve Demircioğlu, G., 2012. REACT stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Duit, R. and Treagust, D. F., 2003. Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671–688.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T. and Kirman Bilgin, A., 2016. The effect of fire context on the conceptual understanding of students: expansion-contraction. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Gabel, D., Samuel, K. V., Helgeson, S., McGuire, S., Novak, J. and Butzow, J., 1987. Science education research interests of elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 24(7), 659-677.
  • Gilbert, J. K., Bulte, A. M. and Pilot, A., 2011. Concept development and transfer in context‐based science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J. and Treagust, D. F., 1999. Investigating a grade 11 student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87.
  • Havu‐Nuutinen, S., 2005. Examining young children’s conceptual change process in floating and sinking from a social constructivist perspective. International Journal Of Science Education, 27(3), 259-279.
  • Hull, D., 1999. Teaching mathematics contextually, The Cornerstone of Tech Prep. CORD Communications, Inc., Waco, Texas.
  • Ingram, S. J., 2003. The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male and female tenth grade students, Phd Thesis, University of South Alabama, Instructional Design and Development, ABD.
  • Johnson, P., 1998. Children's understanding of changes of state involving the gas state, part 1: Boiling water and the particle theory, International Journal of Science Education, 20(5), 567-583.
  • Kalın, B. ve Arıkıl, G., 2010. Çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 177-206.
  • King, D. T., Winner, E. and Ginns, I., 2011. Outcomes and implications of one teacher’s approach to context-based science in the middle years. Teaching Science, 57(2), 26-30.
  • King, D., Bellocchi, A. and Ritchie, S. M., 2008. Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
  • Kirman Bilgin, A., 2015. “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesi Kapsamında REACT Stratejisine Yönelik Tasarlanan Öğretim Materyallerinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kirman Bilgin, A., Er Nas, S. and Şenel Çoruhlu, T., 2017. The effect of fıre context on the conceptual understandıng of students: “The Heat-Temperature. European Journal of Education Studies, 3(5), 339-359.
  • Kirman Bilgin, A. ve Yiğit, N., 2017a. Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal değişme kavramları ile bağlamları ilişkilendirme durumlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 289-319.
  • Kirman Bilgin, A. ve Yiğit, N., 2017b. Öğrencilerin “maddenin tanecikli yapısı” konusu ile bağlamları ilişkilendirme durumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 303-322.
  • Koray, Ö. ve Tatar, N., 2003. İlköğretim öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili kavram yanılgıları ve bu yanılgıların 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerine göre dağılımı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 187-198.
  • Krnel, D., Watson, R. and Glažar, S. A., 1998. Survey of research related to the development of the concept of ‘matter’. International Journal of Science Education, 20(3), 257-289.
  • McLeod, G., 2003. Learning theory and instructional design. Learning Matters, 2, 35-43.
  • Öcal, C., 2014. Ortaokul Fen Bilimleri 6. Sınıf Ders Kitabı, s, 85-96. (Ed: Hülya Özdoğan). Fenbil Yayıncılık, İstanbul.
  • Özmen, H., 2003. Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
  • Özsevgeç, T. ve Çepni, S., 2006. Farklı sınıflardaki öğrencilerin yüzme ve batma kavramlarını anlama düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 297-311.
  • Sevinç, B., 2015. Asitler ve bazlar konusunda REACT stratejisine göre materyallerin geliştirilmesi ve Etkililiğinin Araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Stolk, M. J., Bulte, A., De Jong, O. and Pilot, A., 2012. Evaluating a professional development framework to empower chemistry teachers to design context-based education. International Journal of Science Education, 34(10), 1487-1508.
  • Şahin, Ç. ve Çepni, S., 2011. Yüzme-batma, kaldırma kuvveti ve basınç kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi. Journal of Turkish Science Education, 8(1), 79-110.
  • Ültay, E., 2014. İtme, momentum ve çarpışmalar konusuyla ilgili bağlam temelli öğrenme yaklaşımına dayalı açıklama destekli REACT stratejisine göre geliştirilen etkinliklerin etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ültay, N., 2012. Asit ve baz konusuyla ilgili REACT stratejisine ve 5E modeline göre etkinliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ültay, N. and Çalık, M., 2012. A thematic review of studies into the effectiveness of context-based chemistry curricula. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 686-701.
  • Ültay, N. and Çalık, M., 2016. A comparison of different teaching designs of ‘acids and bases’ subject. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(1), 57-86.
  • Wu, H. K., 2003. Linking the microscopic view of chemistry to real‐life experiences: Intertextuality in a high‐school science classroom. Science Education, 87(6), 868-891.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Kirman Bilgin

Nevzat Yiğit

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kirman Bilgin, A., & Yiğit, N. (2017). REACT Stratejisine Yönelik Tasarlanan Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin “Yoğunluk” Kavramı İle Bağlamları İlişkilendirmeleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 495-519. https://doi.org/10.19171/uefad.368854