Küreselleşme süreci içerisinde her ülkenin kültürel sembolleri daha da önem kazanır hale gelmiştir. Bu semboller, kültürün önemli taşıyıcıları olarak kültürel mirasın aktarımında önemli bir rol oynamaktadır. Nazar Boncuğu Türk milletini kötü ve kem gözlerden koruduğuna aynı zamanda insanoğluna huzur ve mutluluk verdiğine inanılan kutsal bir eşyadır. Çin Düğümü ise Çin milletine uğur, şans, talih, refah, mutluluk bahşettiğine inanılan kutsal bir eşyadır. Türkiye’de araştırmacılar “Nazar Boncuğu” üzerine yapılan çalışmaları genellikle onun kökeni, uygulama alanları ve dinî bağlantıları üzerine odaklanmışlardır. Çin’de, çeşitli alanlarda yapılan kitap ve literatür incelemelerine göre, araştırmacılar “Çin Düğümü” üzerine geniş bir yelpazede çalışmalar yapmışlardır. Bu çalışmalar genellikle geleneksel sanat, semiyotik, tarihî evrim ve kültürel sembolizm gibi birçok farklı alanı kapsamaktadır. Bu çalışmada, folklor perspektifinden yola çıkılarak Nazar boncuğu ve Çin düğümünün tarihi arka planı, şekil ve renk özellikleri, sembolik anlamı ve yeniden üretimi, günümüzdeki kullanım alanları açısından karşılaştırmalı bir çalışması yapılmıştır. Bu çalışma, Türkiye ve Çin’in kültürel geleneklerini daha derinlemesine anlamak ve iki ülkenin kültürün güncellenmesine dair aldığı pozisyonu karşılaştırmaktır. İki kültürel sembol arasındaki benzerlikler ve farklılıkları incelemeyi amaçlayan çalışmada küreselleşme bağlamında mevcut ortamın bu iki sembolün yayılmasına ve kabulüne olan etkisi eleştirel olarak tartışılmış, kültürel çeşitliliğe ve kültürün korunmasına önem verilmesi gerektiği tavsiye edilmiştir. Nazar boncuğu ve Çin düğümü, folklor araştırmasının nesneleridir ve bunlar belirli bir kültürel anlamı ve değeri taşıyan malzeme biçimine sahiptirler. Malzeme folkloru, insanların doğa ile olan ilişkileri ve doğaya karşı mücadeleleri sırasında oluşan geleneksel alışkanlıklarıdır. Günümüzde özellikle takı tasarımı alanında küreselleşme bağlamında Nazar boncuğunun ve Çin düğümünün yayılma ve kabulü olumlu etkilenmiş, takı tasarımının ilham kaynağı olmuştur.
In the globalization process, cultural symbols of every country have become increasingly important. These symbols, as important carriers of culture, play a significant role in the transmission of cultural heritage. The Evil Eye Bead is a sacred object believed to protect the Turkish nation from evil eyes and bring peace and happiness to humanity. The Chinese Knot, on the other hand, is a sacred object believed to grant good luck, luck, fortune, prosperity, and happiness to the Chinese nation. Researchers in Turkey have generally focused on its origins, areas of application, and religious affiliations. Based on book and literature reviews conducted in various fields in China, researchers have conducted a wide range of studies on the Chinese Knot. These studies generally cover a wide range of fields, including traditional art, semiotics, historical evolution, and cultural symbolism. This study, based on a folklore perspective, conducts a comparative study of the Evil Eye Bead and the Chinese Knot in terms of their historical background, shape and color characteristics, symbolic meaning and reproduction, and current uses. This study aims to gain a deeper understanding of the cultural traditions of Turkey and China and to compare the two countries' positions on cultural modernization. This study aims to examine the similarities and differences between these two cultural symbols. The impact of the current globalization environment on the spread and acceptance of these two symbols is critically discussed, and it recommends prioritizing cultural diversity and cultural preservation. The evil eye bead and the Chinese knot are objects of folklore research, possessing material forms that carry specific cultural meaning and value. Material folklore encompasses traditional habits formed through people's relationship with nature and their struggles against it. Today, the spread and acceptance of the evil eye bead and the Chinese knot, particularly in the context of globalization in jewelry design, has positively impacted and become a source of inspiration for jewelry design.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Asya Kültürü Çalışmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |