Öğrencileri
gelecekteki mesleklerine iyi bir şekilde hazırlamak üniversitelerin temel
amaçlarından biridir. Üniversite bölümlerine göre kariyer meslekler
farklılıklar göstermektedir. Çalışmanın amacı ekonometri bölümü mezunlarına yönelik
güncel meslekler olan “Veri Analistliği”, “Sistem Analistliği”, “Kalite
Uzmanlığı”, “Planlama & Lojistik Uzmanlığı” ve “Finans Uzmanlığı” için
ekonometri bölümlerinin ders programlarının incelenerek, bölümlerin mesleki
yeterlilik kazandırmadaki başarı düzeylerinin ölçülmesi ve
değerlendirilmesidir. Çalışmada, hiyerarşik yapıda oluşturulan modele göre her
bir dersin ve bölümün mesleklere dair etki skorlarını elde etmek için uzman
görüşlerine dayanılarak dilsel bir ölçek kullanılmıştır. Dilsel ölçeği temel
alarak Bulanık Kapsamlı Değerleme ve Bulanık DEMATEL Yöntemlerini içeren
bütünleşik bir yaklaşım ile ders ve bölüm skorları elde edilerek gerekli
istatistiksel analizler yapılmıştır. Bulanık DEMATEL ile mesleki
yeterliliklerin her bir meslek için önemi etkileşimli bir şekilde
değerlendirilmiştir. Bulanık Kapsamlı Değerleme ile ise derslerin mesleki
yeterliliklere etki düzeyleri değerlendirilmiş ve bölümlerin genel etkisi elde
edilmiştir. Bölümler arasında mesleklere yönelik başarı sağlama konusunda farklılıklar
tespit edilmiş ve bu farklılıkların çoğunlukla seçmeli derslerden kaynaklandığı
bulunmuştur.
Ekonometri Mesleki yeterlilik Bulanık Kapsamlı Değerleme Bulanık DEMATEL
The one of the main aims of the universities is to
prepare students effectively to their future professions. Career professions
differ according to university departments. The aim of the study is to measure
the success levels of econometric departments about their professions for
"Data Analyst", "System Analyst", "Quality
Expert", "Planning & Logistics Expert" and "Finance
Expert" by examining the curriculum of them. In the study, a linguistic
scale was used based on expert opinions to obtain impact scores of each course
and department on jobs according to the model created in the hierarchical
structure. Based on the linguistic scale, a comprehensive approach including
Fuzzy Comprehensive Evaluation and Fuzzy DEMATEL methods was used to obtain
course and chapter scores and necessary statistical analyzes were made. With
Fuzzy DEMATEL, the vocational qualifications have been assessed interactively
for each occupation. With Fuzzy Comprehensive Evaluation, the effect levels of
the courses on vocational competences are evaluated and the effect of the
departments has been obtained. Differences have been identified between the
departments in achieving career success, and it was found out that these
differences are mostly based on elective courses.
Econometrics Job Qualification Fuzzy Comprehensive Evaluation Fuzzy DEMATEL
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 18. EYİ Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com