Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Kullanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 90 - 108, 01.11.2019

Öz

Bu çalışmada, Adana İli merkez ilçe ortaokullarında
sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretim teknolojisi ve materyal kullanımına
ilişkin görüşleri incelenmiştir. Araştırma, tarama modeliyle tasarlanmıştır.  Araştırmanın örneklemi, Adana ilindeki dört
merkez ilçede (Seyhan, Sarıçam, Yüreğir ve Çukurova) görev yapan 231 sosyal
bilgiler öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklem, seçkisiz olmayan yöntemden
biri olan uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada “Öğretim
Teknolojileri ve Materyal Tasarım Becerileri” anketi veri toplama aracı olarak
uygulanmıştır. Veriler analiz edilirken frekans, yüzde, aritmetik ortalama,
standart sapma t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Ayrıca, açık uçlu
soruların analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada dört değişken
olup, bunlar cinsiyet (kadın- erkek), kıdem (1-5, 6-10, 11-15, 16-20, 21 ve
üzeri), mezun olunan alan (sosyal bilgiler, tarih, coğrafya ve sınıf
öğretmenliği) ve öğretmenlerin çalıştıkları kurumlardır (devlet okulları ve
özel okullar).

 





Araştırma bulguları neticesinde,
cinsiyet değişkenine göre kadın ve erkek öğretmenlerin görüşleri arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Kıdem değişkenine göre hiçbir
görüşte istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır.  Mezun olduğu alana ve çalıştığı kurum göre
bazı boyutlarda anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan
öğretmenlerin çoğunluğu bilgisayar teknolojisi ve programı için kurs veya
seminer eğitimi aldığını bildirmiştir. Öğretim materyali hazırlarken bazı
sorunlarla karşılaştıklarını beyan etmişler ve bununla ilgili çözüm önerileri
ortaya koymuşlardır.

Kaynakça

  • Apperson, J. M. Laws, E. L. And Scepansky, J. A. (2006). The impact of presentation graphics on students’ experience in the classroom. Computers and Education, 47(1), 116-126.
  • Audrey, R. M-Q. (2008). Utilizing Powerpoint presentation to promote fall prevention among older adults. The Health Educator, 40(1), 46-52.
  • Barrera-Osori F. (2007). The impact of private provision of public education: empirical evidence from Bogotá’s concession schools. Policy Research Working Paper, Washington, DC: World Bank.
  • Bjorkman, M. (2004). Public funding in the educational sector and its effect on test scores: Evidence from Uganda. IIES Working Paper. Stockholm: Stockholm University.
  • Çetintürk, F. (2014). Okul duvarlarında yer alan görsel materyallerin sosyal bilgiler öğretimindeki yerine ilişkin öğrenci görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eroldoğan, Y. , A. (2007).İlköğretim II. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin, bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ertürk, S.(1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Garton, S.; Graves, K. (2014). Materials in ELT: Current Issues. In International perspectives on materials in intenational perspectives on English language teaching. Ed: S. Garton and K. Graves editors. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 1-15.
  • Glewwe, P., Kremer, M., Moulin, S. (2009). Many children left behind? Textbooks and test scores in Kenya. American Economic Journal: Applied Economics, 1 (1), pp. 112-135.
  • Göksel, O. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde harita ve grafik kullanımının eğitimi destekleme düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Gülbahar, Y. (2012). Öğretim araç ve gereçleri, öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, İ. (2001). Öğretmen yetiştirmenin uluslararası boyutu, Milli Eğitim Dergisi, 150, 20-27.
  • Hacısalihoğlu, H. (2008). Ticaret meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanım düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Harsono, Y. M. (2007). Developing learning materials for specific purposes. TEFLIN (The Association for the Teaching of English as a Foreign Language in Indonesia) Journal, 18 (2), 169-179.
  • Kul, U., Celik, S., & Aksu, Z. (2018). The impact of educational material use on mathematics achievement: A meta-analysis. International Journal of Instruction, 11(4), 303-324.
  • Muralidharan, K., Sundararaman, V. (2010). The impact of diagnostic feedback to teachers on student learning: experimental evidence from India. Economic Journal, 120 (546), pp. 187-203
  • Paul, W. R. (1984). Critical thinking: fundamental to education for a free society. Educational Leadership. 42 (1), 5-14.
  • Sur, D. (2012). Meslek liselerinin büro yönetimi ve sekreterlik programlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanma düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, N. (2002). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Uzunöz, A., Aktepe, V., Gündüz, M. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersinin, mesleki acıdan kazandırdıklarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 317-339.
  • Varank, İ., Ergün, S. (2009). Uygulamaya dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı becerileri ölçeği geliştirme. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 173-185.
  • Verim, G. (2013). ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öğretim teknolojileri ve materyal tasarımına ilişkin görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Vermeersch, C., Kremer, M. (2005). School meals, educational achievement and school competition: evidence from a randomized evaluation, Policy Research Working Paper, Washington, DC: World Bank.
  • Vural, B. (2004). Eğitim – öğretimde teknoloji ve materyal kullanımı. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Yani, A., Ahmad, S.S.B.H. (2018). The instructional materials of the Arabic language teaching for non-Arabic speakers in the republic of Indonesia: A typical study of the state University of Malang, Indonesia, European Journal of Education Studies, 5 (6), 83-94.
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 90 - 108, 01.11.2019

Öz

Kaynakça

  • Apperson, J. M. Laws, E. L. And Scepansky, J. A. (2006). The impact of presentation graphics on students’ experience in the classroom. Computers and Education, 47(1), 116-126.
  • Audrey, R. M-Q. (2008). Utilizing Powerpoint presentation to promote fall prevention among older adults. The Health Educator, 40(1), 46-52.
  • Barrera-Osori F. (2007). The impact of private provision of public education: empirical evidence from Bogotá’s concession schools. Policy Research Working Paper, Washington, DC: World Bank.
  • Bjorkman, M. (2004). Public funding in the educational sector and its effect on test scores: Evidence from Uganda. IIES Working Paper. Stockholm: Stockholm University.
  • Çetintürk, F. (2014). Okul duvarlarında yer alan görsel materyallerin sosyal bilgiler öğretimindeki yerine ilişkin öğrenci görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eroldoğan, Y. , A. (2007).İlköğretim II. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin, bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ertürk, S.(1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Garton, S.; Graves, K. (2014). Materials in ELT: Current Issues. In International perspectives on materials in intenational perspectives on English language teaching. Ed: S. Garton and K. Graves editors. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 1-15.
  • Glewwe, P., Kremer, M., Moulin, S. (2009). Many children left behind? Textbooks and test scores in Kenya. American Economic Journal: Applied Economics, 1 (1), pp. 112-135.
  • Göksel, O. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde harita ve grafik kullanımının eğitimi destekleme düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Gülbahar, Y. (2012). Öğretim araç ve gereçleri, öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, İ. (2001). Öğretmen yetiştirmenin uluslararası boyutu, Milli Eğitim Dergisi, 150, 20-27.
  • Hacısalihoğlu, H. (2008). Ticaret meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanım düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Harsono, Y. M. (2007). Developing learning materials for specific purposes. TEFLIN (The Association for the Teaching of English as a Foreign Language in Indonesia) Journal, 18 (2), 169-179.
  • Kul, U., Celik, S., & Aksu, Z. (2018). The impact of educational material use on mathematics achievement: A meta-analysis. International Journal of Instruction, 11(4), 303-324.
  • Muralidharan, K., Sundararaman, V. (2010). The impact of diagnostic feedback to teachers on student learning: experimental evidence from India. Economic Journal, 120 (546), pp. 187-203
  • Paul, W. R. (1984). Critical thinking: fundamental to education for a free society. Educational Leadership. 42 (1), 5-14.
  • Sur, D. (2012). Meslek liselerinin büro yönetimi ve sekreterlik programlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanma düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, N. (2002). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Uzunöz, A., Aktepe, V., Gündüz, M. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersinin, mesleki acıdan kazandırdıklarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 317-339.
  • Varank, İ., Ergün, S. (2009). Uygulamaya dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı becerileri ölçeği geliştirme. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 173-185.
  • Verim, G. (2013). ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öğretim teknolojileri ve materyal tasarımına ilişkin görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Vermeersch, C., Kremer, M. (2005). School meals, educational achievement and school competition: evidence from a randomized evaluation, Policy Research Working Paper, Washington, DC: World Bank.
  • Vural, B. (2004). Eğitim – öğretimde teknoloji ve materyal kullanımı. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Yani, A., Ahmad, S.S.B.H. (2018). The instructional materials of the Arabic language teaching for non-Arabic speakers in the republic of Indonesia: A typical study of the state University of Malang, Indonesia, European Journal of Education Studies, 5 (6), 83-94.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamil Uygun 0000-0002-8971-328X

Sema Kılıçkara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uygun, K., & Kılıçkara, S. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Kullanımına İlişkin Görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 90-108.

open-access-logo-png-transparent.png   by.png 

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.