THE ACCOUNTING PROFESSION FROM THE PERSPECTIVE OF Y GENERATION: A RESEARCH ON STUDENTS OF FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCES
Yıl 2019,
, 428 - 440, 01.03.2019
Halil Emre Akbaş
,
Serdar Bozkurt
,
Ayşe Demirhan
,
Kübra Yazıcı
Öz
With the understanding that the accounting profession is not just about keeping records, the importance of accounting has been increasing. Today, accounting output is one of the most significant factors affecting the decisions of business owners, managers, and stakeholders. It is possible that undergraduate students in Y generation who are still studying when they are thought to have graduated from the Faculty of Economics and Administrative Sciences are likely to take part in this profession group in the future. The main objective of studying in this context is to examine the accounting profession perceptions of undergraduate students on the Y generation.In addition, investigating whether the perceptions of accounting profession differ according to the demographic characteristics of the students constitute the sub-purpose of the research. In this direction, a questionnaire study was conducted with 125 students studying at the Faculty of Economics and Administrative Sciences of a state university. As a result of the research; it has been determined that the perception of the accounting profession of the students varies according to gender. However, it has been determined that the perception of the accounting profession does not differ according to the students’ department, class and working status in accounting area
Kaynakça
- Adıgüzel, O., Batur, H.Z. ve Ekşili, N. (2014) “Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19): 165-182.
- Akdoğan, H. (2008) “İktisat ve İşletme Alanlarında Verilen Eğitim İçerisinde Meslek Etiğinin Yeri ve Önemi”, Ekonomik Yaklaşım, 19(67): 79-90.
- Akgül, A. ve Çevik, O. (2005) “İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS'te İşletme Yönetimi Uygulamaları”, 2.Basım, Ankara: Emek Ofset.
- Alkan, G. İ. (2015) “Muhasebe Eğitiminde Etik: Ön Lisans Öğrencilerinin Etik Algılarına Yönelik Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 6(2): 113-125.
- Arslan, H., Gökoğlan, K., ve Bulut, M. (2018) “Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Meslek Etiği Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65):278-294.
- Büyüköztürk, Ş. (2007) “Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El kitabı”, 7.bs. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Byrne, M., ve Willis, P. (2005) “Irish Secondary Students' Perceptions of the Work of an Accountant and the Accounting Profession”, Accounting Education: An International Journal, 14(4): 367-381.
- Clement C. C., Jones, K. T., Scarlata, A. N., ve Stone, D. N. (2012) “Does the Holland Model of Occupational Choice (HMOC) Perpetuate the Beancounter-Bookkeeper (BB) Stereotype of Accountants?”, Critical Perspectives on Accounting, 23(4-5):370-389.
- Erol- Fidan, M. ve Subaşı, Ş. (2014) “Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Etik Algıları: İstanbul İli Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (64): 111-130.
- Güney, C. (2018) “Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Mesleki Etik Algısı Üzerine Bir Araştırma: Gazanfer Bilge Meslek Yüksekokulu Örneği”, Electronic Journal of Social Sciences, 17(65): 295-316
- Hammami, H., ve Hossain, M. (2010) “Perceptions of the Accountant Held by Business Students and Business Professionals in an Emerging Country: The Case of Qatar. Education”, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 3(1): 48-62.
- Kalaycı, Ş. (2005) “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Karakaya-Demirkutlu, F. (2014) “İşletme Lisans Öğrencilerinin Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları Hakkındaki İlgi Düzeyleri, Beklentileri ve Farkındalıkları Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 156-174.
- Kayış, A. (2005) ““Güvenilirlik Analizi” içinde SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kurnaz, N., ve Gümüş, Y. (2010) “Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği İle İlgili Etik Dışı Davranışlara İlişkin Algı Analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46): 157-174.
- Lower, J. (2008) “Brace Yourself Here Comes Generation Y”, Critical Care Nurse, 28 (5):80-85.
- Puybaraud, M. (2010) “Generation Y and the Workplace: Annual report 2010”, Johnson Controls.
- Sekaran, U. (2003) “Research Methods For Business”, 4th ed., USA: John Wiley & Sons, Inc.
- Skiba, D. J. (2005) “The Millennials: Have They Arrived at Your School of Nursing?”, Nursing Education Perspectives, 26(6): 370-371.
- Şenol, H. (2014) “Muhasebe Mesleğinin Toplum Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11): 102-120.
- Tiscini, R., ve Di Donato, F. (2006) The Relation Between Accounting Frauds and Corporate Governance Systems: An Analysis of Recent Scandals. 1-16. https://ssrn.com/abstract=1086624, (29.06.2018).
- Türmob, http://www.turmob.org.tr/istatistikler/c8172e63-2bef-4919-a863-86e403bfdf0a/meslek-mensubu-dagilim-tablosu-(sm-smmm), (01.06.2018).Türkiye İstatistik Kurumu, www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=945 ,(01.07.2018).
- Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b4855bb873ff2.03479430, (13.07.2018).
- Yardımcıoğlu, M., ve Ada, Ş. (2013) “Kronolojik Bir Sırayla Muhasebe ve Finansal Raporlamada Usulsüzlük ve Skandallar”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1): 43-55.
- Yüksekbilgili, Z. (2013) “Türk Tipi Y Kuşağı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45): 342-353.
Y KUŞAĞI PERSPEKTİFİNDEN MUHASEBE MESLEĞİ: İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2019,
, 428 - 440, 01.03.2019
Halil Emre Akbaş
,
Serdar Bozkurt
,
Ayşe Demirhan
,
Kübra Yazıcı
Öz
Muhasebe mesleğinin yalnızca kayıt
tutmaktan ibaret olmadığının anlaşılması ile muhasebenin önemi gittikçe
artmıştır. Günümüzde muhasebe çıktıları
işletme sahiplerinin, yöneticilerinin ve paydaşların kararlarını etkileyen en
önemli unsurlardan biridir. Bu alanda çalışanların genellikle İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi mezunu olduğu düşünüldüğünde öğrenimine devam etmekte olan Y
kuşağındaki lisans öğrencilerinin gelecekte bu meslekte yer almaları
muhtemeldir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, Y kuşağında yer alan lisans
öğrencilerinin muhasebe mesleğine yönelik algılarının incelenmesidir. Ayrıca
öğrencilerin demografik özelliklerine göre muhasebe mesleği algılarının farklı
olup olmadığının incelenmesi de araştırmanın alt amacını oluşturmaktadır. Bu
doğrultuda, bir devlet üniversitesinde İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde
okuyan ve Y kuşağında yer alan 125 öğrenci ile anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin muhasebe mesleği
algısının cinsiyete göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ancak muhasebe
meslek algısının öğrencilerin bölümüne, bulundukları sınıfa ve muhasebe
alanında çalışma durumuna göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Adıgüzel, O., Batur, H.Z. ve Ekşili, N. (2014) “Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19): 165-182.
- Akdoğan, H. (2008) “İktisat ve İşletme Alanlarında Verilen Eğitim İçerisinde Meslek Etiğinin Yeri ve Önemi”, Ekonomik Yaklaşım, 19(67): 79-90.
- Akgül, A. ve Çevik, O. (2005) “İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS'te İşletme Yönetimi Uygulamaları”, 2.Basım, Ankara: Emek Ofset.
- Alkan, G. İ. (2015) “Muhasebe Eğitiminde Etik: Ön Lisans Öğrencilerinin Etik Algılarına Yönelik Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 6(2): 113-125.
- Arslan, H., Gökoğlan, K., ve Bulut, M. (2018) “Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Meslek Etiği Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65):278-294.
- Büyüköztürk, Ş. (2007) “Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El kitabı”, 7.bs. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Byrne, M., ve Willis, P. (2005) “Irish Secondary Students' Perceptions of the Work of an Accountant and the Accounting Profession”, Accounting Education: An International Journal, 14(4): 367-381.
- Clement C. C., Jones, K. T., Scarlata, A. N., ve Stone, D. N. (2012) “Does the Holland Model of Occupational Choice (HMOC) Perpetuate the Beancounter-Bookkeeper (BB) Stereotype of Accountants?”, Critical Perspectives on Accounting, 23(4-5):370-389.
- Erol- Fidan, M. ve Subaşı, Ş. (2014) “Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Etik Algıları: İstanbul İli Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (64): 111-130.
- Güney, C. (2018) “Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Mesleki Etik Algısı Üzerine Bir Araştırma: Gazanfer Bilge Meslek Yüksekokulu Örneği”, Electronic Journal of Social Sciences, 17(65): 295-316
- Hammami, H., ve Hossain, M. (2010) “Perceptions of the Accountant Held by Business Students and Business Professionals in an Emerging Country: The Case of Qatar. Education”, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 3(1): 48-62.
- Kalaycı, Ş. (2005) “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Karakaya-Demirkutlu, F. (2014) “İşletme Lisans Öğrencilerinin Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları Hakkındaki İlgi Düzeyleri, Beklentileri ve Farkındalıkları Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 156-174.
- Kayış, A. (2005) ““Güvenilirlik Analizi” içinde SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kurnaz, N., ve Gümüş, Y. (2010) “Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği İle İlgili Etik Dışı Davranışlara İlişkin Algı Analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46): 157-174.
- Lower, J. (2008) “Brace Yourself Here Comes Generation Y”, Critical Care Nurse, 28 (5):80-85.
- Puybaraud, M. (2010) “Generation Y and the Workplace: Annual report 2010”, Johnson Controls.
- Sekaran, U. (2003) “Research Methods For Business”, 4th ed., USA: John Wiley & Sons, Inc.
- Skiba, D. J. (2005) “The Millennials: Have They Arrived at Your School of Nursing?”, Nursing Education Perspectives, 26(6): 370-371.
- Şenol, H. (2014) “Muhasebe Mesleğinin Toplum Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11): 102-120.
- Tiscini, R., ve Di Donato, F. (2006) The Relation Between Accounting Frauds and Corporate Governance Systems: An Analysis of Recent Scandals. 1-16. https://ssrn.com/abstract=1086624, (29.06.2018).
- Türmob, http://www.turmob.org.tr/istatistikler/c8172e63-2bef-4919-a863-86e403bfdf0a/meslek-mensubu-dagilim-tablosu-(sm-smmm), (01.06.2018).Türkiye İstatistik Kurumu, www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=945 ,(01.07.2018).
- Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b4855bb873ff2.03479430, (13.07.2018).
- Yardımcıoğlu, M., ve Ada, Ş. (2013) “Kronolojik Bir Sırayla Muhasebe ve Finansal Raporlamada Usulsüzlük ve Skandallar”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1): 43-55.
- Yüksekbilgili, Z. (2013) “Türk Tipi Y Kuşağı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45): 342-353.