ÖZ
Müzik eğitiminde bireyin öğrendiği bilgiyi uygulamaya aktarabilmesi, müziksel bilgiyi davranışa dönüştürebilmesi çok önemli olmakla birlikte uygulama becerisinin geliştirilebilmesi de müziksel bilgiyi tanımayı ve kavramayı gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin müzik derslerinde yer alan bilişsel kazanımlar doğrultusunda öğrencilerin bilgi düzeylerini ölçmeyi sağlayan, geçerli ve güvenilir çoktan seçmeli, doğru yanlış ve eşleştirme soru tiplerinden oluşan bir bilişsel başarı testi geliştirmektir. Altıncı ve Yedinci Sınıf Müzik Başarı Testlerinin tasarımı, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde, eğitimsel ve psikolojik ölçme alanında uluslararası düzeyde kabul görmüş standartlar esas alınmıştır. Söz konusu standartlar, madde yazımı ve analizi, geçerlik ve güvenirlik değerlendirmeleri ile açımlayıcı faktör analizi gibi istatistiksel doğrulama teknikleri başta olmak üzere, uygulama sürecinin her aşamasına rehberlik etmiştir. Bireysel madde puanları ile toplam test puanları arasındaki ilişkilerin incelenebilmesi için korelasyon temelli madde analizleri yapılmıştır. Testlerin güvenirliği ise, dikotom biçimde puanlanan maddeler için uygun olan Kuder–Richardson (KR-20) formülü ile hesaplanmıştır. Tüm istatistiksel analizler SPSS 26.0 yazılımı aracılığıyla yürütülmüştür. Altıncı Sınıf Müzik Dersi Başarı Testi’nin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.918, Cronbach Alfa katsayısı ise 0.921 olarak hesaplanmıştır. Yedinci Sınıf Müzik Dersi Başarı Testi’nin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.926, Cronbach Alfa katsayısı ise 0.928 olarak hesaplanmıştır.
Müzik eğitimi müzik dersi ortaokul başarı testi bilişsel başarı
ABSTRACT
In music education, it is very important for the individual to be able to transfer the knowledge he/she has learned into practice and to transform musical knowledge into behavior, but the development of application skills also requires the recognition and comprehension of musical knowledge. The aim of this study is to develop a valid and reliable cognitive achievement test consisting of multiple choice, true-false and matching question types to measure the knowledge level of middle school students in line with the cognitive gains in music lessons. The design, development and evaluation of the Sixth and Seventh Grade Music Achievement Tests were based on internationally recognized standards in the field of educational and psychological measurement.
These standards guided every stage of the implementation process, including item writing and analysis, validity and reliability assessments, and statistical validation techniques such as exploratory factor analysis. Correlation-based item analyses were conducted to examine the relationships between individual item scores and total test scores. The reliability of the tests was calculated using the Kuder-Richardson (KR-20) formula, which is appropriate for dichotomously scored items. All statistical analyses were conducted using SPSS 26.0 software. The KR-20 reliability coefficient of the Sixth Grade Music Achievement Test was calculated as 0.918 and the Cronbach's Alpha coefficient as 0.921. The KR-20 reliability coefficient of the Seventh Grade Music Achievement Test was 0.926 and Cronbach's Alpha coefficient was 0.928.
Music education music lesson middle school achievement test cognitive achievement
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |