In this study, it is aimed to determine the effects of the new public administration approach, which emerged in the 1980s in Turkey and showed its effects with the policies, legal regulations and practices in the 2000s, on the social security and social services offered to women and the delivery of these services. The research was designed as a case study, one of the qualitative research designs, and the working group was determined by the maximum diversity sampling method, and it was carried out with 21 people consisting of senior managers and personnel working in 9 public institutions, consisting of service local administration organization, provincial organizations and local administration organizations in Manisa. The data in the research were collected by in-depth interview method through a semi-structured interview form created by the researchers by scanning the literature on the subject in July-August 2019. The collected data were subjected to thematic analysis and the data in this analysis were analyzed using the MAXQDA program. As a result of the analysis, it was determined that the understanding of governance and services based on gender equality should be developed, while at the same time effective, efficient and citizen-oriented service delivery was carried out.
Key Words: Service Delivery for Women, New Public Management Approach, Governance, Gender Equality
JEL Classification:R38, R50, J16, JI38
Service Delivery for Women New Public Management Approach Governance Gender Equality
Bu çalışmada, Türkiye’de 1980’li yıllarda ortaya çıkıp 2000’li yıllarda ise politikalar, yasal düzenlemeler ve uygulamalar ile etkisini gösteren yeni kamu yönetimi anlayışının, kadına yönelik sunulan sosyal güvenlik ve sosyal hizmetler ile bu hizmetlerin sunumuna yönelik etkileri tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak tasarlanmış ve çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenerek Manisa’daki hizmet yerinden yönetim kuruluşu, taşra kuruluşları ve yerinden yönetim kuruluşlarından oluşmak üzere 9 kamu kurumunda görev yapan üst düzey yönetici ve personelden oluşan 21 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadaki veriler, 2019 yılı Temmuz-Ağustos aylarında araştırmacılar tarafından konuyla ilgili literatür taranarak oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla derinlemesine görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Toplanan veriler tematik analize tabi tutulmuş ve bu analizdeki veriler MAXQDA programından yararlanılarak çözümlenmiştir. Analiz sonucunda, yönetişim anlayışının ve cinsiyet eşitliğine dayalı hizmetlerin geliştirilmesi gerektiği aynı zamanda etkin, verimli ve vatandaş odaklı hizmet sunumunun gerçekleştirildiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kadına Yönelik Hizmet Sunumu, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı, Yönetişim, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği.
JEL Sınıflandırması: R38, R50, J16, JI38
kadına yönelik hizmet sunumu yeni kamu yönetimi anlayışı yönetişim toplumsal cinsiyet eşitliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 28 Sayı: 4 |