Günümüzde birçok ülke, eğitim, sürdürülebilir kalkınma ve kapsayıcı büyüme alanlarındaki iyileştirmeler için oluşturacakları politikalarda bireyleri bilimsel okuryazar bireyler olarak yetiştirmeyi hedeflemektedir. Bu amaçla, bilimsel bilginin bilim insanları tarafından nasıl yaratıldığını, bilginin hangi aşamalardan geçerek bugünkü haline ulaştığını ve bilimin insani boyutunu anlamak için bilim tarihini fen öğretiminde kullanmanın gerekliliği vurgulanmaktadır. Gerçekleştirilen çalışmayla bilim tarihinin ve fen alanında bilime yön vermiş Türk-İslam alimlerinin fen bilimleri öğretim programına ve buna yönelik hazırlanan ders kitaplarına ne düzeyde dahil oldukları araştırılmıştır. Doküman analizi yönteminin kullanıldığı bu çalışma kapsamında 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve 2020-2021 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda okutulan 8 ders kitabı incelenmiştir. Çalışmada fen bilimleri öğretim programında ve ders kitaplarında bilim tarihine katkı sağlayan İslam alimlerine ayrılan bölümün yeterli olmadığı, hem fen kitaplarında hem de medya organlarında sıkça adı geçen bilim insanlarının Batı kökenli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlere 'bilim tarihi' alanında hem hizmet öncesi hem de hizmet içi eğitimler verilerek bilim tarihinin olabildiğince eksiksiz öğrenilebilmesi ve gelecek nesillere öğretilebilmesi sağlanabilir. Öğretmen ve öğrencilerin, bilim tarihini öğretime dahil etmeleri için yeterli belge ve materyale sahip olmaları sağlanabilir. Bunun yanı sıra derslerde bilim tarihine yer verilmesi ve öğrencilerin sürece aktif olarak katılmalarıyla da öğrencilere tarih bilinci kazandırılabilir.
FIRAT ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ (FÜBAP)
EF.21.08
EF.21.08 nolu proje kapsamında doktora tezime destek veren Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimine teşekkürlerimi sunarım.
Today, many countries aim to train persons as scientific literacy persons regarding the policies they will create for improvements in the area of education, sustainable improve and inclusive growth. For this purpose, the necessity of utilizing the history of science in science teaching is emphasized in order to figure out how scientific information is formed by scientists, through which stages information has achieved its current situation, and to figure out the human dimension of science. With the study carried out, it was investigated to what extent the Turkish-Islamic scholars, who gave direction to science in the history of science and science, were inclusived in the science syllabus and the textbooks make ready for this purpose. Within the scope of this study, in which the document analysis method was utilized, the 2018 Science Course Syllabus and 8 textbooks taught in junior high schools related to the Ministry of National Education in the 2020-2021 academic year were examined. In the study, it was concluded that the section devoted to Islamic scholars who conduced to the history of science in the science syllabus and textbooks is not sufficient, and that the scientists who are frequently said in both science books and media organs are of Western origin. By giving both pre-service and in-service training to teachers in the field of 'history of science', it can be ensured that the history of science can be learned as fully as feasible and taught to future generations. It can be provided that teachers and students have enough papers and materials to incorporate the history of science in teaching. Intercalarily, the history of science can be included in the lessons and students can gain awareness of history by actively participating in the process.
History of science Science teaching Turkish-Islamic scholars
EF.21.08
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | EF.21.08 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |