Türkiye’de 2005 yılından beri öğretim programları yapılandırmacı yaklaşıma göre oluşturulmaya çalışılmaktadır. Bu bakımdan öğretmen adayları lisans eğitimleri boyunca yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin pek çok bilgi ve deneyim kazanmaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı yaklaşım kavramı ile ilgili algı ve görüşlerinin belirlenmesinin, onların lisans öğrenim sürecine ve öğretim programlarının onlar tarafından nasıl uygulanabileceğine ilişkin önemli bakış açıları ortaya koyacaktır. Bu bakımdan araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı yaklaşım kavramına ilişkin algı ve görüşleri metaforlar aracılığıyla incelenmeye çalışılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi desenlerinden olgu bilime göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun seçiminde, amaçlı örneklem tekniklerinden ölçüt örneklem kullanılmıştır. Araştırmaya 117 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Yapılandırmacı yaklaşım..............gibidir. Çünkü.................” ifadesinin yer aldığı form kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmeni adayları yapılandırmacı yaklaşım kavramı ile ilgili 80 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar özelliklerine göre 10 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bunun yanında yapılandırmacı yaklaşım kavramı ile ilgili en fazla üretilen metaforların “hayat” ve “yaşamın kendisi” olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmeni adayları tarafından üretilen metaforların en fazla sınıflandırıldığı kategoriler ise “öğrenciyi aktif kılma” ve “anlamlı bilgi oluşturma” olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |