Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Fakültelerinin Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterliklerini Kazandırma Düzeylerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 339 - 359, 03.04.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı; eğitim fakültelerinin sınıf öğretmeni özel alan yeterliklerini hangi düzeyde kazandırdığına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma tarama modeline göre desenlenmiştir. Veriler, olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden seçkisiz örnekleme ile 2011-2012 eğitim-öğretim yılında MEB’de görev yapan 247 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri, Demiral, Baydar ve Gönen (2010) tarafından hazırlanan Öğretmen Özel Alan Yeterlik Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde; frekans ve yüzde analizleri,t-test, f testi (One-Way ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenliği özel alan boyutları açısından öğretmenler, eğitim fakültelerinin sınıf öğretmeni özel alan yeterliklerini kazandırdığını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Kadın öğretmenlerle erkek öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, mesleki kıdeme göre ise İzleme ve Değerlendirme, Bireysel ve Mesleki Gelişim-Toplum ile İlişkiler, Bireysel Sorumluluk ve Sosyalleşme ve Beden Eğitimi ve Güvenlik boyutlarında 6-10 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin, Sanat ve Estetik boyutunda ise 16 yıl ve üzeri kıdeme sahip olan öğretmenlerin görüşleri lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.


Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2003). Osmanlıdan günümüze öğretmen istihdam ilke ve politiklarına eleştirel bir bakış. Öğretmen Yetiştirme ve İstihdamı Sempozyumu. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları. 165-188.
  • Avcı, Y. E., Cinoğlu, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin özel alan yeterliklerine ilişkin görüşleri (Kilis İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3). 108-128.
  • Çakmak, E., Civelek, F. (2013). Sınıf öğretmenliği lisans programının meb özel alan öğretmen yeterlikleri acısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (47) s. 349-367.
  • Çepni, S., Azar, A. (1995). Two approches to the international initial science teacher education program. The Proceedings of Conference on Teacher training for the twenty first century, İzmir, 65-77.
  • Demiral, H., Baydar, F. , Gönen, İ. (2009). Sınıf Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20 -22 Mayıs 2010), Elazığ. 504-508.
  • Eraslan, L. (2008). Yenilenen öğretmen yetiştirme programı bağlamında sınıf Öğretmenliğinin durumu. www.turkegitimsen.org.tr/1mevzuatword/yenilenen ogretmen_yetistirme_programinda_sinif_ogretmenligini_durumu18_3_08.doc internet adresinden 11.03.2011 tarihinde elde edilmiştir.
  • Güven, İ. (2005). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin meslekî gelişim ve yeterlikleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5 (60).
  • Güven, M., Özbilen, F. M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının özel alan yeterliklerine sahip olma düzeylerinin belirlenmesi (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği). 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Sözlü Bildiri. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 05-07 Mayıs 2011.
  • Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının uygulama öğretmenleri hakkındaki özel alan yeterlikleri algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), s. 473 – 486.
  • Kaplan, L.S., Owings, W. A. (2002) Enhancing teaching quality. Pi Delta Kappa Fastbacks. No:499, 3-44.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel arastirma yöntemi. ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 151-152.
  • Kösterelioğlu, İ.,  Kösterelioğlu, A. M. (2008). Stajyer öğretmenlerin mesleki yeterliklerini kazanma düzeylerine ilişkin algıları. Sakarya Üniversitesi Fen edebiyat Fakültesi Dergisi, 10 (2). 257-275.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2002). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/alansinif.html internet adresinden 20.02.2011 tarihinde elde edilmiştir.
  • Posnanski, T.J. (2002). Professional development programs for elementary science teachers: an analysis of teacher self-efficacy beliefs and a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 13(2), 189-220.
  • Şişman, M., Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1). s. 235-250.
  • Taşgın, A., Sönmez, S. (2013). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 3, s.80-90.
  • Yıldırım A., Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte-okul işbirliği kılavuzu, öğretmen eğitimi dizisi, Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.

Elementary Teacher's Views on The Gain Level of Special Field Competencies of Elementary School Teacher of Education Faculties

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 339 - 359, 03.04.2017

Öz

The aim of this research is to determine elementary teacher's views on the gaining level of special field competencies of elementary school teacher of education faculties. The research was designed as survey model. The data was obtained from 247 teachers working at the Ministry of Education in the 2011-2012 academic year, according to random sampling of the probability-based sampling method. The research data was collected through Demiral, Baydar and Gonen's (2010) Special Field Competencies Scale. Statistical analysis of frequencies and percentage for descriptive statistics, t test and one-way ANOVA were used to determine data analysis.According to results, in terms of elementary school teaching special field competencies, it was found that the teachers thought that the education faculties gaining elementary school teaching special field competencies. There was no statistically significant difference between female teachers and male teachers’ ideas. Also there were statistically significant differences according to professional seniority. The teachers whose years of seniority range from 6 to 10 had higher score on the subscales of Following and Assessment, Individual and Professional Development, Relations with Society, Individual Responsibility and Socializing and Physical Education and Security. Besides, the teachers who had 16 or more years of seniority had higher score on Art and Esthetics.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2003). Osmanlıdan günümüze öğretmen istihdam ilke ve politiklarına eleştirel bir bakış. Öğretmen Yetiştirme ve İstihdamı Sempozyumu. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları. 165-188.
  • Avcı, Y. E., Cinoğlu, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin özel alan yeterliklerine ilişkin görüşleri (Kilis İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3). 108-128.
  • Çakmak, E., Civelek, F. (2013). Sınıf öğretmenliği lisans programının meb özel alan öğretmen yeterlikleri acısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (47) s. 349-367.
  • Çepni, S., Azar, A. (1995). Two approches to the international initial science teacher education program. The Proceedings of Conference on Teacher training for the twenty first century, İzmir, 65-77.
  • Demiral, H., Baydar, F. , Gönen, İ. (2009). Sınıf Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20 -22 Mayıs 2010), Elazığ. 504-508.
  • Eraslan, L. (2008). Yenilenen öğretmen yetiştirme programı bağlamında sınıf Öğretmenliğinin durumu. www.turkegitimsen.org.tr/1mevzuatword/yenilenen ogretmen_yetistirme_programinda_sinif_ogretmenligini_durumu18_3_08.doc internet adresinden 11.03.2011 tarihinde elde edilmiştir.
  • Güven, İ. (2005). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin meslekî gelişim ve yeterlikleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5 (60).
  • Güven, M., Özbilen, F. M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının özel alan yeterliklerine sahip olma düzeylerinin belirlenmesi (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği). 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Sözlü Bildiri. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 05-07 Mayıs 2011.
  • Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının uygulama öğretmenleri hakkındaki özel alan yeterlikleri algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), s. 473 – 486.
  • Kaplan, L.S., Owings, W. A. (2002) Enhancing teaching quality. Pi Delta Kappa Fastbacks. No:499, 3-44.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel arastirma yöntemi. ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 151-152.
  • Kösterelioğlu, İ.,  Kösterelioğlu, A. M. (2008). Stajyer öğretmenlerin mesleki yeterliklerini kazanma düzeylerine ilişkin algıları. Sakarya Üniversitesi Fen edebiyat Fakültesi Dergisi, 10 (2). 257-275.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2002). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri. http://otmg.meb.gov.tr/alansinif.html internet adresinden 20.02.2011 tarihinde elde edilmiştir.
  • Posnanski, T.J. (2002). Professional development programs for elementary science teachers: an analysis of teacher self-efficacy beliefs and a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 13(2), 189-220.
  • Şişman, M., Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1). s. 235-250.
  • Taşgın, A., Sönmez, S. (2013). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 3, s.80-90.
  • Yıldırım A., Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte-okul işbirliği kılavuzu, öğretmen eğitimi dizisi, Yök/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuncay Canbulat

Ayşe Yeşiloğlu

Selma Zemin Sipahi

Fatma Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canbulat, T., Yeşiloğlu, A., Zemin Sipahi, S., Erdoğan, F. (2017). Eğitim Fakültelerinin Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterliklerini Kazandırma Düzeylerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 339-359.