Enerji ihtiyacı geçmişten günümüze hızla artmaktadır ve bu
ihtiyaç yenidünya düzeninin kurulmasındaki önemli bir etkendir. Geçmişte yaygın
olarak kullanılan kömür, petrol, doğal gaz gibi kaynakların sınırlı oluşu
ve dünya üzerinde yarattığı tahribatın tehlikeli boyutu (iklim değişimi, fosil
yakıt kaynakları için başlatılan savaşlar vb.) düşünüldüğünde yenilenebilir
enerji kaynaklarına yönelimin ne kadar gerekli olduğu görülmektedir.
Yenilenebilir enerji kaynakları hakkında bilinçli nesiller yetiştirmenin ilk
adımı bilinçli öğretmenlere sahip olmaktır. Bu çalışma ile öğretmen adaylarının
yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgilerinin, tutumlarının ve bu
konunun öğretimi konusundaki öz-yeterlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma grubu bir devlet üniversitesinin fen bilgisi öğretmenliği bölümünde
öğrenim görmekte olan 50 (11 erkek, 39 kadın) üçüncü sınıf öğrencisinden
oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının
yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla
araştırmacılar tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik çalışması
yapılmış olan yenilenebilir enerji kaynakları görüş formu uygulanmıştır. Nitel araştırma türlerinden durum çalışması felsefesine
uygun olarak yürütülen araştırmada toplanan nitel veriler içerik analiz yöntemi
kullanılarak yorumlanmıştır. Çalışma sonuçlarında öğretmen adaylarının
yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu,
tutumlarının ise çeşitli değişkenlere göre şekillendiği görülmüştür. Bu
konunun öğretimine yönelik öz-yeterlik algılarının ise bilgi eksikliklerinden ve
konu öğretimini pratikte uygulama şansı bulamadıklarından dolayı düşük olduğu
görülmüştür. Bu bulgular ışığında öğretmen adaylarının bilgi eksikliklerinin
giderilebilmesi için öğretmen eğitim programlarına yenilenebilir enerji konusu
ile ilgili dersler eklenmesi önerilmektedir.
fen bilgisi öğretmen adayları mikro öğretim yenilenebilir enerji kaynakları
The energy need is increasing day by day from past to present and this need has significant influence on the establishment of the new world order. Considering the limited amount of nonrenewable energy sources such as coal, fossil fuels, natural gas etc. and the negative effects of the use- of these sources on earth (e.g. climate change, fossil fuel wars) the need of a shift from nonrenewable to renewable energy sources has become prominent. The first step in educating informed generations about renewable energy sources is to have conscious teachers. The aim of this study was to investigate the preservice science teachers’ knowledge, attitude and teaching efficacy perceptions on renewable energy sources (RES). The participants of the study consist of 50 (11 male, 39 female) third year students studying in the science education department of a public university. Renewable energy opinion form, which was developed by the researchers was used to investigate the preservice teachers’ views on renewable energy sources. Qualitative case study approach guided the study. Data were analyzed by using content analysis technique. The results showed that the participants had inadequate subject knowledge about renewable energy sources and their attitudes were shaped by the economic, ecological, political, technical, geographical and sociological factors. Participants reported to have low perceptions about teaching efficacy of renewable energy sources because of the insufficient subject knowledge level and lack of teaching practice opportunities for these subjects.
preservice science teachers microteaching renewable energy sources
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |