Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ile matematik öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Okul Öncesi, Sınıf ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği programında öğrenim gören 3. sınıf öğrencileri arasından gönüllülük esasına göre seçilen 188 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Akademik Öz-yeterlik Ölçeği” ve “Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, t-testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının akademik öz-yeterliklerinin ve matematik öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin genel olarak “orta” düzeyde olduğu, sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz-yeterliklerinin okul öncesi öğretmeni adaylarına göre daha yüksek olduğu, akademik başarısı yüksek olan öğretmen adaylarının akademik öz-yeterliklerinin ve matematik öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin de daha yüksek olduğu, ilköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin okul öncesi öğretmeni adaylarına göre daha yüksek olduğu ve öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlik ve matematik öğretimine yönelik öz-yeterlikleri arasında pozitif anlamlı orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
akademik öz-yeterlik matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik öğretmen adayı
The purpose of this study was to examine prospective teachers’ academic self-efficacy and self-efficacy toward teaching mathematics in terms of some variables. Relational survey method was used in the study. The participants were 188 3rd grade prospective teachers from Preschool Education, Elementary Education and Primary Mathematics Education departments in a state university. These prospective teachers were selected from the volunteers. In order to obtain data, “Academic Self-efficacy Scale” and “Self-efficacy toward Teaching Mathematics Scale” were used. Descriptive statistics, t-test and one way ANOVA were used for the analysis of the data. Results showed that, prospective teachers’ academic self-efficacy and self-efficacy toward teaching mathematics were generally “middle” level. According to the results of the study; prospective elementary education teachers have higher academic self-efficacy than prospective preschool education teachers, prospective teachers who have high academic success have higher academic self-efficacy and self-efficacy toward teaching mathematics, prospective primary mathematics education teachers and prospective elementary education teachers have higher self-efficacy toward teaching mathematics than prospective preschool education teachers and positive significant relation between prospective teachers’ academic self-efficacy and self-efficacy toward teaching mathematics.
academic self-efficacy self-efficacy toward teaching mathematics prospective teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 29 |