Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürleri ve Öğretmenlere Göre Öğretmenlik Mesleğindeki Monotonluk: Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Yıl 2024, Sayı: 45, 109 - 132, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmada, okul müdürü ve öğretmenlerin monotonluk algısını karşılaştırmalı olarak ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Çalışma, nitel bir araştırma olup, 2022-2023 yıllarında Kırıkkale ilinde görev yapan ve ölçüt örnekleme yoluyla seçilen 15 öğretmen ve 15 müdür ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan soruların yer aldığı yarı yapılandırmış görüşme formuyla toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul müdürü ve öğretmenler monotonluğu tanımlarken benzer görüşler ifade etmişlerdir. Bu görüşler, benzer döngü, mesleki açıdan ve kişisel açıdan alt temaları altında toplanmıştır. Buna karşın, okul müdürleri monotonluğu tükenmişlik olarak algılarken; öğretmenler bunu bir durağanlık hali olarak görmektedir. Katılımcılar, monotonluğun altında yatan nedenler konusunda benzer bakış açılarını paylaşmaktadır; bu nedenler arasında öğretmenlerle, müfredatla ve yönetimle ilgili faktörler yer almaktadır. Okul müdürleri ve öğretmenler arasındaki farklılaşmalarda bir diğer ayrım ise okul müdürlerinin, monotonluğun nedenlerinin sosyal ve ekonomik etmenler olduğuna inanırken; öğretmenlerin paydaşlarla ilgili etmenler olduğunu düşünmeleridir. Okul müdürleri, monotonluğun önlenmesine ekonomik açıdan yaklaşırken, öğretmenler maddi boyutunu dikkate almadıklarını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Ahmad, M. I. (1982). Factors influencing university students’ choice of teaching as a career in the sudan. (Tez No. 8228850) Doctoral dissertation, Pennsylvania State University. The Pennsylvania State University ProQuest Dissertations Publishing.
  • Aktaş Polat, S., & Polat, S. (2016). Turizm perspektifinden yabancılaşmanın sosyo-psikolojik analizi: günlük yasamdan turistik yasama yabancılaşma döngüsü. Sosyoekonomi, 24(28), 235- 253. https://doi.org/10.17233/se.29769
  • Altan, M. Z., & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 24-42. https://dergipark.org.tr/en/pub/akef/issue/68985/1092267
  • Ateş S. S., & Muratoğlu S. (2019). The effects of technological changes on the security staff working in the airports: a theoretical research. PressAcademia Procedia (PAP), 9, 236-241. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1098
  • Aydın, Y. (2022). İlkokul ve ortaokullarda hayal gücü: öğretmenler ne düşünüyor? Temel Eğitim Dergisi, 16, 42-51. https://doi.org/10.52105/temelegitim.16.4
  • Aydoğan, İ., & Gündoğdu, F. B. (2006). Kadın öğretim elemanlarının boş zamanlarını değerlendirme ekinlikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 217-232. https://dergipark.org.tr/en/pub/erusosbilder/issue/23754/253105#article_cite
  • Bahçetepe, Ü., & Giorgetti, F. M. (2015). Akademik başarı ile okul iklimi arasındaki ilişki. İstanbul Journal of Innovation in Education, 1(3), 83-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/ieyd/issue/35806/402431
  • Baş, G., & Şentürk, C. (2019). Teachers’ voice: teacher participation in curriculum development process. Inquiry in Education. 11(1). https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol11/iss1/5
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/753041
  • Bektaş, F., & Nalçacı, A. (2013). Okul iklimi ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 1-13. https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423935949.pdf
  • Bilgiç, R. (2008). İş özellikleri kuramı: geniş kapsamlı gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 66-77. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/94807/is-ozellikleri-kurami-genis-kapsamli-gozden-gecirme
  • Boksem, M. A., Meijman, T. F., & Lorist, M. M. (2010). Mental fatigue, motivation and action monitoring. Biological Psychology, 85(2), 84-92. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2005.08.007
  • Bostancı, A. B., Demirhan, G., & Bülbül, S. (2019). Okul yöneticilerinin öğretmenleri etkilemede kullandıkları yönetsel etki taktikleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 422-438. https://doi.org/10.9779/pauefd.569993
  • Bozbayındır, F., & Kayabaşı, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel sinizmin nedenleri ve etkileri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 211-227. https://doi.org/10.21547/jss.256842
  • Broiles, P. M. (1982). An inquiry into teacher stress: syptoms, sources and prevalence in public schools (Tez No. 8220581) Doctoral dissertation, Pennsylvania State University. The Claremont Graduate University ProQuest Dissertations Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (33.baskı). Pegem Akademi.
  • Can, N. (1998). Öğretmen ve yöneticinin etkililiğinin öğretimdeki rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(13), 55-69. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10335/126654
  • Cardona, J. G. & Garcia, I. C. (2022). Coloquialidad en el aula y percepción del estilo de enseñanza del docente unıversitario: varios estudios de caso. Oralia, 25(1), 35-56. https://doi.org/10.25115/oralia.v25i1.8386
  • Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı: var olan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sorunlar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 249-274. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77261
  • Cemaloğlu, N. (2021). Eğitim yönetimi (4.baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052415306/
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. Edt: S. B. Demir, M. Bütün) (6.baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Committee on Publication Ethics. (2022). Ethics toolkit for a successful editorial Office. https://publicationethics.org/sites/default/files/cope-ethics-toolkit-journal-editors-publishers.pdf
  • Çaçan, Ö. (2020). Olumsuz değerlendirilme korkusu ile sosyal anksiyete belirtileri arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi (Tez No. 645205) Yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çalık, T., Kurt, T. & Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 73-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/pegegog/issue/22592/241306
  • Çetinkaya, A. Ş. (2019). Örgütlerde monotonluğun sinizme etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, BOR Special Issue, 67-78. https://doi.org/10.18092/ulikidince.510456
  • Daschmann, E. C., Goetz, T., & Stupnisky, R. H. (2011). Testing the predictors of boredom at school: Development and validation of the precursors to boredom scales. British Journal of Educational Psychology, 81(3), 421–440. https://doi.org/10.1348/000709910X526038
  • Dertli, D. (2008). Örgütsel bir değişim olarak teknolojik değişime işgörenlerin yaklaşımı ve işgörenlerde etkisi: öztay tekstil (abbate) örneği Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Doğan, Ü., & Aslan, M. (2022). Investigation of the relationship between teachers' perceptions of chaotic leadership, organizational alienation, and organizational happiness by structural equalition modeling. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(1), 460-485. https://doi.org/10.17679/inuefd.1061369
  • Düğenci, İ. (2018). Gemi adamlarının iş stresi algılarının iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerine etkilerinin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi.
  • Eastwood, J. D., Frischen, A., Fenske, M. J., & Smilek, D. (2012). The unengaged mind: Defining boredom in terms of attention. Perspectives on Psychological Science, 7(5), 482-495. https://doi.org/10.1177/174569161245604
  • Engür, A. & Kayıkçı, K. (2020). Türk Eğitim Sistemindeki Mesleki Güvence Uygulamalarının Okula ve Öğretmenlerin Performansına Etkisi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 16-34. https://doi.org/10.19160/ijer.735585
  • Eren, E. (2020). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (17.Baskı). Beta Yayınları.
  • Fırat, M., Duran, Y., Turan, M. S., & Turan, A. H. (2023). Yöneticilerin öğretmenleri etkileme durumlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 65-74. https://doi.org/10.5281/zenodo.7550062
  • Furan, E. (2019). Örgütsel adalet unsurlarının örgütsel stres üzerindeki etkisi ve bir araştırma (Tez No. 596036) Yüksek lisans tezi, Giresun Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gödelek, E., & Çiçek, U. (2005). İş doyumu, monotonluk, otonomi ve kazaya yatkınlık. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 21, 37-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/823092
  • Gökgöz, H. (2013). Stresin çalışanların performansı üzerine etkisi: öğretim elemanları üzerine bir araştırma (Tez No. 342231) Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Görmüş, A. Ş., & Kâhya, V. (2014). Hizmet içi eğitim programlarının kamu çalışanlarının motivasyonuna etkisi: eti maden işletmelerinde bir uygulama. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 37-49. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/202151
  • Gül, G. (2004). Birey toplum eğitim ve öğretmen. HAYEF Journal of Education, 1(1). https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/issue/8787/109805
  • Gülmez, H., & Özdemir, T. (2023). Sınıf öğretmenlerinin mesleki yabancılaşma ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 427-448. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1184593
  • Harper, G. W. (1997). Exploring the relationship of organizational health and robustness on student achievement and attendance Doctoral dissertation, Oklahoma State University.
  • Helvacı, M. A. & Aydoğan, İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 41-60. https://doi.org/10.12780/UUSBD91 https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21648/232728
  • Herzberg, F., Mausner, B., & Synderman, B. S. (1959). The motivation to work. Wiley.
  • Hockey, G. R. J. (2013). The psychology of fatigue: work, effort and control (1.baskı). Cambridge University Press.
  • Ho, D. C. W. (2010). Teacher participation in curriculum and pedagogical decisions: insights into curriculum leadership. Educational Management Administration & Leadership, 38(5), 613-624. https://doi.org/10.1177/1741143210373739
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Woolfolk Hoy, A., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher’s academic optimism: the development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24(4), 821-835. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.08.004
  • İhtiyaroğlu, N. (2018). Analysis of relationship between teachers’ coping styles with stress and the level of organizational commitment. International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 192-206. https://doi.org/10.15345/iojes.2018.02.013
  • İhtiyaroğlu, N., Karakuş Yıldız, B., & Yılmaz, F. (2022). Okullarda pozitif psikolojik sermaye ve örgütsel öğrenme ilişkisinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 315-352. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1139670
  • İhtiyaroğlu, N., Kılıç, M. B., Ünsal, Y., & Fidan, M. S. (2023). Öğretmenlerin Proaktif Kişilik Özelliklerinin Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumu ile İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 77-106. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2517305
  • Iurea, C. (2016). Teachers’ frustrations and the teaching environment. Jus et Civitas: A Journal of Social and Legal Studies, 3(1), 113-119. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=818858
  • Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693
  • Jungert, T., Levine, S., & Koestner, R. (2020) Examining how parent and teacher enthusiasm influences motivation and achievement in stem. The Journal of Educational Research, 113(4), 275-282. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1806015 https://61eb244b5fbfa7f81c88060fa58de2f811c3b04f.vetisonline.com/doi/full/10.1080/00220671.2020.1806015
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 1-14. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000058
  • Kazak, E., & Karaca Güzel, F. (2021). Okullarda yaşanan örgütsel sessizliğe ilişkin öğretmen görüşlerinin nitel analizi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 394-414. https://doi.org/10.17556/erziefd.774836
  • Klassen, R., Tze, V. M. C., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998-2009: Signs of progress or unfulfilled promise? Educational Psychology Review, 23(1), 21-43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8
  • Kapar, R. (2012). Ekonomik krizlerin çalışanların sağlığı ve güvenliği üzerindeki etkileri. Çalışma ve Toplum, 3(34), 73-100. https://dergipark.org.tr/en/pub/ct/issue/71832/1155484
  • Kaya, N., Ünaldı, Ü., & Artvinli, E. (2013). Coğrafya öğretmenlerine yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerine tarihsel bir bakış: 1923-2012. Marmara Coğrafya Dergisi, (27), 41-57. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/474/3892
  • Küçükçene, M., & Aydoğan, İ. (2018). Eğitim yönetiminde adaletin önemi ve gerekliliği üzerine bir inceleme. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 641-664. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/528296
  • Lacrample, C. (2007). Persisting through the storm: a qualitative case study examination of sixth year teachers who have persisted within the teaching profession (Publication No. 3427093) Doctoral dissertation, Saint Mary’s College of California. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • LeCompte, M. D., & Dworkin, A. G. (1991). Giving up on school: student dropouts and teacher burnouts (1.baskı). Corwin Press Inc.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry: Establishing Trustworthiness, Beverly Hills.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1982). Establishing dependability and confirmability in naturalistic inquiry through an audit.
  • Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory. In C. Maslach, S. E. Jackson and M. P. Leiter (Edt.), The Maslach Burnout Inventory, pp. 191-218. Consulting Psychologists Press.
  • McBain, W. N. (1970). Arousal, monotony and accidents in line driving. Journal of Applied Psychology, 54(6), 509-519. https://doi.org/10.1037/h0030144
  • Miner, J.B. (2007). Organizational behavior 4: from theory to practice (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315701981
  • Örücü, E. (2003). Otel işletmelerinde monotonluk sorunu ve alınabilecek önlemler. Mevzuat Dergisi, 6(70). https://www.mevzuatdergisi.com/2003/10a/05.htm
  • Özdayı, N. (1998). Liselerde görev yapan öğretmenlerin eğitim ortamlarının iş tatmini ve verimlilik açısından değerlendirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 237-251. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2064
  • Özdemir, T. Y., Demirkol, M., & Polat, H. (2019). Teaching as a professionalism through teachers’ perspective. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 10(3), 296-320. https://doi.org/10.17569/tojqi.498776
  • Öztürk, İ. H. (2012). Öğretimin planlanmasında öğretmenin rolü ve özerkliği: ortaöğretim tarih öğretmenlerinin yıllık plan hazırlama ve uygulama örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 271-299. https://www.researchgate.net/publication/275027040_Ogretimin_Planlanmasinda_Ogretmenin_Rolu_ve_Ozerkligi_Ortaogretim_Tarih_Ogretmenlerinin_Yillik_Plan_Hazirlama_ve_Uygulama_Ornegi
  • Öztürk, D. & Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7), 761-794. https://dergipark.org.tr/en/pub/jyasar/issue/19119/202887
  • Resch, M. & Schubinski, M. (1996). Mobbing–prevention and management in organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 295-307. https://doi.org/10.1080/13594329608414860
  • Roberts, R., & Robinson, S. J. (2018). The motivational changes pre-service agricultural education teachers endure while facilitating quality supervised agricultural experiences: a six-week project-based learning experience. Journal of Agricultural Education, 59(1), 255-270. https://doi.org/10.5032/jae.2018.01255
  • Rutter, R. A., & Jacobson, J. D. (1986). Facilitating Teacher Engagement. National Center on Effective Secondary Schools, Madison, WI. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED303438.pdf
  • Sağlam, M., & Çiçek Sağlam, A. (2005). Öğretmenlik Mesleğinin Maddi Yönüne İlişkin Genel Bir Değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 317-328. https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26123/275186
  • Sevin, H. D., & Şen, K. (2019). Öğretmenlerin rekreasyon aktivitelerine katılım düzeyleri ile yaşam mutluluğu ve iş performansları arasındaki ilişki. Dini Araştırmalar, 22(55), 213-232. https://doi.org/10.15745/da.564201
  • Şan, H. İ. (2019). Albert camus düşüncesinden ölüm (Tez No. 584562) Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Şahin, A., & Atbaşı, Z. (2020). Olumlu okul iklimi oluşturmada öğretmenin rolünün incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 672-689. https://doi.org/10.31592/aeusbed.742972
  • Şenel, T., & Buluç, B. (2016). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. TÜBAV Journal of Science, 9(4), 1-12. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/227981
  • Şişman, M., & Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı içinde. Pegem A Yayıncılık.
  • Tanrıverdi, H. & Demiral, D. E. (2018). Kamu hastanelerinde çalışan hemşirelerin iş yaşamında monotonluğa yol açan faktörlerin belirlenmesi ve bunların önlenmesine ilişkin bir araştırma. Uluslararası Marmara Fen ve Sosyal Bilimler Kongresi Bildiriler Kitabı. https://www.researchgate.net/profile/Haluk-Tanriverdi/publication/338983994_Kamu_Hastanelerinde_Calisan_Hemsirelerin_Is_Yasaminda_Monotonluga_Yol_Acan_Faktorlerin_Belirlenmesi_ve_Bunlarin_Onlenmesine_Iliskin_Bir_Arastirma/links/5e3663cf92851c7f7f148885/Kamu-Hastanelerinde-Calisan-Hemsirelerin-Is-Yasaminda-Monotonluga-Yol-Acan-Faktoerlerin-Belirlenmesi-ve-Bunlarin-Oenlenmesine-Iliskin-Bir-Arastirma.pdf
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin iş doyumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(17). https://dergipark.org.tr/en/pub/egitimvetoplum/issue/35909/402851
  • Tofur, S., & Balıkçı, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlere göre okul iklimini etkileyen faktörlerin incelenmesi: ortaokul örneği. Electronic Turkish Studies, 13(11). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13156
  • Topçu, T. (1992). İşletmelerde kullanılan bilgisayar teknolojisinin yarattığı monotonluk ve karşılaşılan sorunlar üzerine bir saha araştırması (Tez No. 25312) Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tsang, K. K., Li, G., Wang, L., Wang, G., & Wu, H. (2022). The relationship between teaching experiences and teacher burnout in china: the mediating role of emotional labor. Beijing International Review of Education, 4(1), 135-151. https://doi.org/10.1163/25902539-bja10010
  • Üstün, B., & Karagül, S. (2015). Hastanelerde monotonluk sorunu ve alınabilecek önlemler. Uluslarası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 1(2), 60-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153592
  • Vardarlıer, P., & Canol, S. (2017). İnsan kaynakları departmanının işyerinde mobbingi azaltmaya ve engellemeye yönelik uyguladığı stratejiler: çalışanlar üzerine yapılan bir araştırma. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3),1-17. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2017.3.3.01
  • Walker, J. R., & Miller, J. E. (2009). Supervision in the hospitality industry: leading human resources. Wiley.
  • Yamuç, V. A., & Türker, D. (2015). Örgütsel stres kaynaklarının analizi: bir üretim işletmesinde kadın ve erkek çalışanlar üzerine inceleme. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(25), 389-423. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660346
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız. S., & Bayrakçı, C. (2020). İşyeri nezaketsizliği ile iş stresi arasındaki ilişki: akademisyenler üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 515-529. https://doi.org/10.30794/pausbed.646525
  • Yurdakul, S., & Bulgurcu Gürel, E. B. (2023). Duygusal emek, işgören performansı ve işe yabancılaşma arasındaki ilişkilerin incelenmesi: satış danışmanları üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 57, 301-316. https://doi.org/10.30794/pausbed.1246359
  • Yörük, S., Akar, T., Çimenci, F., & Akyel, S. (2013). Bilim ve sanat merkezlerinde çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 160-179. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/226715/bilim-ve-sanat-merkezlerinde-calisan-ogretmenlerin-tukenmislik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma

Monotony in the Teaching Profession According to School Principals and Teachers: A Comparative Study

Yıl 2024, Sayı: 45, 109 - 132, 30.06.2024

Öz

In this study, it is aimed to reveal the perception of the monotony of school principals and teachers comparatively. The study is qualitative research and was conducted with 15 teachers and 15 principals working in Kırıkkale province in 2022-2023 selected by criterion sampling. The data were collected using a semi-structured interview form with questions prepared by the researchers. According to the research findings, school principals and teachers expressed similar views in defining monotony. These views were gathered under the sub-themes of t same cycle, professional aspect, and personal aspect. Conversely, while school principals perceive monotony as burnout, teachers view it as a state of stagnation. Participants share similar perspectives on the underlying causes of monotony, which include teacher-related, curriculum-related, and administrative-related factors. Another distinction between school principals and teachers is that school principals believe that social and economic factors are the causes of monotony, whereas teachers think that stakeholder-related factors are the causes. While school principals approached the prevention of monotony from an economic perspective, teachers stated that they disregarded the financial dimension.

Kaynakça

  • Ahmad, M. I. (1982). Factors influencing university students’ choice of teaching as a career in the sudan. (Tez No. 8228850) Doctoral dissertation, Pennsylvania State University. The Pennsylvania State University ProQuest Dissertations Publishing.
  • Aktaş Polat, S., & Polat, S. (2016). Turizm perspektifinden yabancılaşmanın sosyo-psikolojik analizi: günlük yasamdan turistik yasama yabancılaşma döngüsü. Sosyoekonomi, 24(28), 235- 253. https://doi.org/10.17233/se.29769
  • Altan, M. Z., & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 24-42. https://dergipark.org.tr/en/pub/akef/issue/68985/1092267
  • Ateş S. S., & Muratoğlu S. (2019). The effects of technological changes on the security staff working in the airports: a theoretical research. PressAcademia Procedia (PAP), 9, 236-241. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2019.1098
  • Aydın, Y. (2022). İlkokul ve ortaokullarda hayal gücü: öğretmenler ne düşünüyor? Temel Eğitim Dergisi, 16, 42-51. https://doi.org/10.52105/temelegitim.16.4
  • Aydoğan, İ., & Gündoğdu, F. B. (2006). Kadın öğretim elemanlarının boş zamanlarını değerlendirme ekinlikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 217-232. https://dergipark.org.tr/en/pub/erusosbilder/issue/23754/253105#article_cite
  • Bahçetepe, Ü., & Giorgetti, F. M. (2015). Akademik başarı ile okul iklimi arasındaki ilişki. İstanbul Journal of Innovation in Education, 1(3), 83-101. https://dergipark.org.tr/en/pub/ieyd/issue/35806/402431
  • Baş, G., & Şentürk, C. (2019). Teachers’ voice: teacher participation in curriculum development process. Inquiry in Education. 11(1). https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol11/iss1/5
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/753041
  • Bektaş, F., & Nalçacı, A. (2013). Okul iklimi ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 1-13. https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423935949.pdf
  • Bilgiç, R. (2008). İş özellikleri kuramı: geniş kapsamlı gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 66-77. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/94807/is-ozellikleri-kurami-genis-kapsamli-gozden-gecirme
  • Boksem, M. A., Meijman, T. F., & Lorist, M. M. (2010). Mental fatigue, motivation and action monitoring. Biological Psychology, 85(2), 84-92. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2005.08.007
  • Bostancı, A. B., Demirhan, G., & Bülbül, S. (2019). Okul yöneticilerinin öğretmenleri etkilemede kullandıkları yönetsel etki taktikleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 422-438. https://doi.org/10.9779/pauefd.569993
  • Bozbayındır, F., & Kayabaşı, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel sinizmin nedenleri ve etkileri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 211-227. https://doi.org/10.21547/jss.256842
  • Broiles, P. M. (1982). An inquiry into teacher stress: syptoms, sources and prevalence in public schools (Tez No. 8220581) Doctoral dissertation, Pennsylvania State University. The Claremont Graduate University ProQuest Dissertations Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (33.baskı). Pegem Akademi.
  • Can, N. (1998). Öğretmen ve yöneticinin etkililiğinin öğretimdeki rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(13), 55-69. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10335/126654
  • Cardona, J. G. & Garcia, I. C. (2022). Coloquialidad en el aula y percepción del estilo de enseñanza del docente unıversitario: varios estudios de caso. Oralia, 25(1), 35-56. https://doi.org/10.25115/oralia.v25i1.8386
  • Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı: var olan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sorunlar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 249-274. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77261
  • Cemaloğlu, N. (2021). Eğitim yönetimi (4.baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052415306/
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. Edt: S. B. Demir, M. Bütün) (6.baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Committee on Publication Ethics. (2022). Ethics toolkit for a successful editorial Office. https://publicationethics.org/sites/default/files/cope-ethics-toolkit-journal-editors-publishers.pdf
  • Çaçan, Ö. (2020). Olumsuz değerlendirilme korkusu ile sosyal anksiyete belirtileri arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi (Tez No. 645205) Yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çalık, T., Kurt, T. & Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 73-84. https://dergipark.org.tr/en/pub/pegegog/issue/22592/241306
  • Çetinkaya, A. Ş. (2019). Örgütlerde monotonluğun sinizme etkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, BOR Special Issue, 67-78. https://doi.org/10.18092/ulikidince.510456
  • Daschmann, E. C., Goetz, T., & Stupnisky, R. H. (2011). Testing the predictors of boredom at school: Development and validation of the precursors to boredom scales. British Journal of Educational Psychology, 81(3), 421–440. https://doi.org/10.1348/000709910X526038
  • Dertli, D. (2008). Örgütsel bir değişim olarak teknolojik değişime işgörenlerin yaklaşımı ve işgörenlerde etkisi: öztay tekstil (abbate) örneği Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi.
  • Doğan, Ü., & Aslan, M. (2022). Investigation of the relationship between teachers' perceptions of chaotic leadership, organizational alienation, and organizational happiness by structural equalition modeling. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(1), 460-485. https://doi.org/10.17679/inuefd.1061369
  • Düğenci, İ. (2018). Gemi adamlarının iş stresi algılarının iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerine etkilerinin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi.
  • Eastwood, J. D., Frischen, A., Fenske, M. J., & Smilek, D. (2012). The unengaged mind: Defining boredom in terms of attention. Perspectives on Psychological Science, 7(5), 482-495. https://doi.org/10.1177/174569161245604
  • Engür, A. & Kayıkçı, K. (2020). Türk Eğitim Sistemindeki Mesleki Güvence Uygulamalarının Okula ve Öğretmenlerin Performansına Etkisi, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 16-34. https://doi.org/10.19160/ijer.735585
  • Eren, E. (2020). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (17.Baskı). Beta Yayınları.
  • Fırat, M., Duran, Y., Turan, M. S., & Turan, A. H. (2023). Yöneticilerin öğretmenleri etkileme durumlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 65-74. https://doi.org/10.5281/zenodo.7550062
  • Furan, E. (2019). Örgütsel adalet unsurlarının örgütsel stres üzerindeki etkisi ve bir araştırma (Tez No. 596036) Yüksek lisans tezi, Giresun Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gödelek, E., & Çiçek, U. (2005). İş doyumu, monotonluk, otonomi ve kazaya yatkınlık. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 21, 37-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/823092
  • Gökgöz, H. (2013). Stresin çalışanların performansı üzerine etkisi: öğretim elemanları üzerine bir araştırma (Tez No. 342231) Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Görmüş, A. Ş., & Kâhya, V. (2014). Hizmet içi eğitim programlarının kamu çalışanlarının motivasyonuna etkisi: eti maden işletmelerinde bir uygulama. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 37-49. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/202151
  • Gül, G. (2004). Birey toplum eğitim ve öğretmen. HAYEF Journal of Education, 1(1). https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/issue/8787/109805
  • Gülmez, H., & Özdemir, T. (2023). Sınıf öğretmenlerinin mesleki yabancılaşma ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 427-448. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1184593
  • Harper, G. W. (1997). Exploring the relationship of organizational health and robustness on student achievement and attendance Doctoral dissertation, Oklahoma State University.
  • Helvacı, M. A. & Aydoğan, İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 41-60. https://doi.org/10.12780/UUSBD91 https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21648/232728
  • Herzberg, F., Mausner, B., & Synderman, B. S. (1959). The motivation to work. Wiley.
  • Hockey, G. R. J. (2013). The psychology of fatigue: work, effort and control (1.baskı). Cambridge University Press.
  • Ho, D. C. W. (2010). Teacher participation in curriculum and pedagogical decisions: insights into curriculum leadership. Educational Management Administration & Leadership, 38(5), 613-624. https://doi.org/10.1177/1741143210373739
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Woolfolk Hoy, A., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher’s academic optimism: the development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24(4), 821-835. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.08.004
  • İhtiyaroğlu, N. (2018). Analysis of relationship between teachers’ coping styles with stress and the level of organizational commitment. International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 192-206. https://doi.org/10.15345/iojes.2018.02.013
  • İhtiyaroğlu, N., Karakuş Yıldız, B., & Yılmaz, F. (2022). Okullarda pozitif psikolojik sermaye ve örgütsel öğrenme ilişkisinin incelenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 315-352. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1139670
  • İhtiyaroğlu, N., Kılıç, M. B., Ünsal, Y., & Fidan, M. S. (2023). Öğretmenlerin Proaktif Kişilik Özelliklerinin Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumu ile İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 77-106. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2517305
  • Iurea, C. (2016). Teachers’ frustrations and the teaching environment. Jus et Civitas: A Journal of Social and Legal Studies, 3(1), 113-119. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=818858
  • Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693
  • Jungert, T., Levine, S., & Koestner, R. (2020) Examining how parent and teacher enthusiasm influences motivation and achievement in stem. The Journal of Educational Research, 113(4), 275-282. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1806015 https://61eb244b5fbfa7f81c88060fa58de2f811c3b04f.vetisonline.com/doi/full/10.1080/00220671.2020.1806015
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 1-14. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000058
  • Kazak, E., & Karaca Güzel, F. (2021). Okullarda yaşanan örgütsel sessizliğe ilişkin öğretmen görüşlerinin nitel analizi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 394-414. https://doi.org/10.17556/erziefd.774836
  • Klassen, R., Tze, V. M. C., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998-2009: Signs of progress or unfulfilled promise? Educational Psychology Review, 23(1), 21-43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8
  • Kapar, R. (2012). Ekonomik krizlerin çalışanların sağlığı ve güvenliği üzerindeki etkileri. Çalışma ve Toplum, 3(34), 73-100. https://dergipark.org.tr/en/pub/ct/issue/71832/1155484
  • Kaya, N., Ünaldı, Ü., & Artvinli, E. (2013). Coğrafya öğretmenlerine yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerine tarihsel bir bakış: 1923-2012. Marmara Coğrafya Dergisi, (27), 41-57. https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/474/3892
  • Küçükçene, M., & Aydoğan, İ. (2018). Eğitim yönetiminde adaletin önemi ve gerekliliği üzerine bir inceleme. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 641-664. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/528296
  • Lacrample, C. (2007). Persisting through the storm: a qualitative case study examination of sixth year teachers who have persisted within the teaching profession (Publication No. 3427093) Doctoral dissertation, Saint Mary’s College of California. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • LeCompte, M. D., & Dworkin, A. G. (1991). Giving up on school: student dropouts and teacher burnouts (1.baskı). Corwin Press Inc.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry: Establishing Trustworthiness, Beverly Hills.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1982). Establishing dependability and confirmability in naturalistic inquiry through an audit.
  • Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory. In C. Maslach, S. E. Jackson and M. P. Leiter (Edt.), The Maslach Burnout Inventory, pp. 191-218. Consulting Psychologists Press.
  • McBain, W. N. (1970). Arousal, monotony and accidents in line driving. Journal of Applied Psychology, 54(6), 509-519. https://doi.org/10.1037/h0030144
  • Miner, J.B. (2007). Organizational behavior 4: from theory to practice (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315701981
  • Örücü, E. (2003). Otel işletmelerinde monotonluk sorunu ve alınabilecek önlemler. Mevzuat Dergisi, 6(70). https://www.mevzuatdergisi.com/2003/10a/05.htm
  • Özdayı, N. (1998). Liselerde görev yapan öğretmenlerin eğitim ortamlarının iş tatmini ve verimlilik açısından değerlendirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 237-251. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2064
  • Özdemir, T. Y., Demirkol, M., & Polat, H. (2019). Teaching as a professionalism through teachers’ perspective. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 10(3), 296-320. https://doi.org/10.17569/tojqi.498776
  • Öztürk, İ. H. (2012). Öğretimin planlanmasında öğretmenin rolü ve özerkliği: ortaöğretim tarih öğretmenlerinin yıllık plan hazırlama ve uygulama örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 271-299. https://www.researchgate.net/publication/275027040_Ogretimin_Planlanmasinda_Ogretmenin_Rolu_ve_Ozerkligi_Ortaogretim_Tarih_Ogretmenlerinin_Yillik_Plan_Hazirlama_ve_Uygulama_Ornegi
  • Öztürk, D. & Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7), 761-794. https://dergipark.org.tr/en/pub/jyasar/issue/19119/202887
  • Resch, M. & Schubinski, M. (1996). Mobbing–prevention and management in organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 295-307. https://doi.org/10.1080/13594329608414860
  • Roberts, R., & Robinson, S. J. (2018). The motivational changes pre-service agricultural education teachers endure while facilitating quality supervised agricultural experiences: a six-week project-based learning experience. Journal of Agricultural Education, 59(1), 255-270. https://doi.org/10.5032/jae.2018.01255
  • Rutter, R. A., & Jacobson, J. D. (1986). Facilitating Teacher Engagement. National Center on Effective Secondary Schools, Madison, WI. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED303438.pdf
  • Sağlam, M., & Çiçek Sağlam, A. (2005). Öğretmenlik Mesleğinin Maddi Yönüne İlişkin Genel Bir Değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 317-328. https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26123/275186
  • Sevin, H. D., & Şen, K. (2019). Öğretmenlerin rekreasyon aktivitelerine katılım düzeyleri ile yaşam mutluluğu ve iş performansları arasındaki ilişki. Dini Araştırmalar, 22(55), 213-232. https://doi.org/10.15745/da.564201
  • Şan, H. İ. (2019). Albert camus düşüncesinden ölüm (Tez No. 584562) Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Şahin, A., & Atbaşı, Z. (2020). Olumlu okul iklimi oluşturmada öğretmenin rolünün incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 672-689. https://doi.org/10.31592/aeusbed.742972
  • Şenel, T., & Buluç, B. (2016). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki. TÜBAV Journal of Science, 9(4), 1-12. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/227981
  • Şişman, M., & Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı içinde. Pegem A Yayıncılık.
  • Tanrıverdi, H. & Demiral, D. E. (2018). Kamu hastanelerinde çalışan hemşirelerin iş yaşamında monotonluğa yol açan faktörlerin belirlenmesi ve bunların önlenmesine ilişkin bir araştırma. Uluslararası Marmara Fen ve Sosyal Bilimler Kongresi Bildiriler Kitabı. https://www.researchgate.net/profile/Haluk-Tanriverdi/publication/338983994_Kamu_Hastanelerinde_Calisan_Hemsirelerin_Is_Yasaminda_Monotonluga_Yol_Acan_Faktorlerin_Belirlenmesi_ve_Bunlarin_Onlenmesine_Iliskin_Bir_Arastirma/links/5e3663cf92851c7f7f148885/Kamu-Hastanelerinde-Calisan-Hemsirelerin-Is-Yasaminda-Monotonluga-Yol-Acan-Faktoerlerin-Belirlenmesi-ve-Bunlarin-Oenlenmesine-Iliskin-Bir-Arastirma.pdf
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin iş doyumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6(17). https://dergipark.org.tr/en/pub/egitimvetoplum/issue/35909/402851
  • Tofur, S., & Balıkçı, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlere göre okul iklimini etkileyen faktörlerin incelenmesi: ortaokul örneği. Electronic Turkish Studies, 13(11). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13156
  • Topçu, T. (1992). İşletmelerde kullanılan bilgisayar teknolojisinin yarattığı monotonluk ve karşılaşılan sorunlar üzerine bir saha araştırması (Tez No. 25312) Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tsang, K. K., Li, G., Wang, L., Wang, G., & Wu, H. (2022). The relationship between teaching experiences and teacher burnout in china: the mediating role of emotional labor. Beijing International Review of Education, 4(1), 135-151. https://doi.org/10.1163/25902539-bja10010
  • Üstün, B., & Karagül, S. (2015). Hastanelerde monotonluk sorunu ve alınabilecek önlemler. Uluslarası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 1(2), 60-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153592
  • Vardarlıer, P., & Canol, S. (2017). İnsan kaynakları departmanının işyerinde mobbingi azaltmaya ve engellemeye yönelik uyguladığı stratejiler: çalışanlar üzerine yapılan bir araştırma. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3),1-17. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2017.3.3.01
  • Walker, J. R., & Miller, J. E. (2009). Supervision in the hospitality industry: leading human resources. Wiley.
  • Yamuç, V. A., & Türker, D. (2015). Örgütsel stres kaynaklarının analizi: bir üretim işletmesinde kadın ve erkek çalışanlar üzerine inceleme. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(25), 389-423. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/660346
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız. S., & Bayrakçı, C. (2020). İşyeri nezaketsizliği ile iş stresi arasındaki ilişki: akademisyenler üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 515-529. https://doi.org/10.30794/pausbed.646525
  • Yurdakul, S., & Bulgurcu Gürel, E. B. (2023). Duygusal emek, işgören performansı ve işe yabancılaşma arasındaki ilişkilerin incelenmesi: satış danışmanları üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 57, 301-316. https://doi.org/10.30794/pausbed.1246359
  • Yörük, S., Akar, T., Çimenci, F., & Akyel, S. (2013). Bilim ve sanat merkezlerinde çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 160-179. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/226715/bilim-ve-sanat-merkezlerinde-calisan-ogretmenlerin-tukenmislik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Research Article
Yazarlar

İsmail Aydoğan 0000-0002-5447-4741

Neslin İhtiyaroğlu 0000-0002-3872-0922

Sevcan Aydilek 0000-0001-8807-372X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2024
Kabul Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Aydoğan, İ., İhtiyaroğlu, N., & Aydilek, S. (2024). Okul Müdürleri ve Öğretmenlere Göre Öğretmenlik Mesleğindeki Monotonluk: Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(45), 109-132.