The purpose of this study; is to evaluate the responses of school principals and teachers inspecial education schools to the “Scale for Evaluating the Contributionsof EU Projects” tomeasure the contributions of the EU Projects (Ka1) to special education schools. In this studydesigned in survey model, it was also investigated whether the scale considerations differedaccording to gender, age, professional seniority, education level, participation in the project.The study group of the study consisted of 139 teachers and school principals (89 female and 50male). "Scale for Evaluating the Contributions of EU Projects" developed by Kesik and Balcı(2016) was used as ameans of collecting data in the survey. The Cronbach alpha reliabilitycoefficient of scale is 0.95. Cronbach Alpha reliability coefficient in this study is 0.97. In theanalysis of the data, descriptive analysis (percentage, frequency, standard deviation, arithmeticaverage, mode, median etc.) and statistical techniques were used. Perceptions of thecontribution of EU projects to special education schools according to gender, age, professionalseniority, level of education, and the variable of participation in the project; it was found thatthere was no significant difference in the whole scale and sub dimensions.
Bu çalışmanın amacı;
özel eğitim okullarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin AB Projelerinin
(Ka1) özel eğitim okullarına sağladığı katkıları ölçmek için AB Projelerinin
Katkılarını Değerlendirme Ölçeği ’ne verdikleri cevapları değerlendirmektir. Tarama modelinde tasarlanan çalışmada ölçeğe
ilişkin düşüncelerin cinsiyete, yaşa, mesleki kıdeme, eğitim seviyesine,
projeye katılıp katılmama durumuna, branşa göre farklılık gösterip göstermediği
de incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 89 kadın, 50 erkekten oluşan 139
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kesik ve Balcı
(2016) tarafından geliştirilen “AB Projelerinin Katkılarını Değerlendirme
Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.95’tir. Bu
çalışmada Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı; 0,97’dir. Verilerin analizinde
SPSS Programı versiyon 23.0 kullanılarak betimsel analiz (yüzde, frekans,
standart sapma, aritmetik ortalama, mod, medyan vb.) ve istatistik tekniklerden
yararlanılmıştır. Kolmogorov Smirnov testi uygulanmış, verilerin normal dağılım
göstermemesi sonucu Bağımsız Gruplar T-Testi, Kruskal Wallis-H Testi ve Mann
Whitney-U Testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgular 0,05
(p<0,05) anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır. Öğretmenlerin ve yöneticilerin
cinsiyetlerine, yaşına, mesleki kıdeme, eğitim seviyesine, projeye katılıp
katılmama değişkenine göre AB projelerinin özel eğitim okullarına sağladığı
katkılara ilişkin algıları; ölçeğin bütününde ve alt boyutlarında anlamlı
düzeyde farklılık göstermediği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume:52 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0