The purpose of this study is to investigate item characteristics which may differentially affect PISA 2015 science performance of students in lower, middle or upper SES groups in Turkey. The Profile Analysis was used in the study. Results revealed response format and knowledge aspect of PISA 2015 science items as the two main characteristics which might lead differential performance among students from different SES background. Constructed response item format and procedural knowledge aspect have been detected as the weaknesses of low SES students, and multiple choice item format and content knowledge aspect have been detected as the weaknesses of high SES students in Turkey.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de alt, orta veya üst sosyoekonomik statüdeki (SES) öğrencilerin
PISA 2015 fen testindeki performansını yanlı olarak etkileyen madde özelliklerini
araştırmaktır. Çalışmada profil analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar PISA 2015 fen
testinde, farklı SES düzeylerine sahip öğrenciler arasında yanlılığa neden olabilecek temel
madde özelliklerinin cevap formatı ve bilgi boyutu olduğunu göstermektedir. Genel olarak,
cevabın yazılmasını gerektiren ve prosedür bilgisiyle ilgili maddelerin düşük SES düzeyindeki
öğrencilerin aleyhine işlediği görülürken, çoktan seçmeli ve içerik bilgisi gerektiren maddelerin
de üst sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin zayıflığı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0