Journal Boards

Grant Holder

Default avatar
Prof. Dr. Hilmi DEMİRKAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Geography Education, Social Studies Education

Editor in Chief

Default avatar
Prof. Dr. Hilmi DEMİRKAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Geography Education, Social Studies Education
Curriculum Evaluation in Education, Curriculum Development in Education

Layout Editor

Default avatar
Dr. Ipek ÖNAL Akdeniz Üniversitesi Web
Program Design, Curriculum Evaluation in Education, Curriculum and Instration

Language Editor

İ. Nazike Avcı
Dr. İ. Nazike AVCI AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Web
Turkish Education

Foreign Language Editor

Default avatar
Dr. Fatma Şeyma KOÇ AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
English As A Second Language

Editorial Board

Default avatar
Prof. Dr. Yusuf TEPELİ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Web

İlk ve ortaokulu Demre'de, liseyi ise (1978-1981) Finike Cumhuriyet Lisesinde bitirdim. Lisans (Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı-1982-1986), yüksek lisans (Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili-1986-1988 "Âlî'nin Künhü'l-Ahbar'ında Sentaks), doktora (Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili-1989-1994, "Yemînî'nin Faziletnamesi: Giriş-Metin ve Gramatikal Dizin") eğitimlerimi Erzurum Atatürk Üniversitesinde tamamladım. 1987 yılında Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümünde araştırma görevlisi oldum, 1994-2001 yılları arasında yardımcı doçent olarak çalıştım, 2001 yılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği anabilim dalında Yrd.Doç. atandım, 2007 yılında doçent, 2013 yılında da aynı fakültenin Türkçe Eğitimi anabilim dalında profesör oldum. Hâlen aynı anabilim dalında görevimi sürdürmekteyim. Evli ve iki çocuk babasıyım. Türk dili ve Türkçe eğitimi alanlarında yayımlanmış birçok kitap, makale ve bildirilerim bulunmaktadır.

South-West (Oghuz) Turkic Dialects and Literatures, Turkish Language and Literature, New Turkish Language (Turkish of Old Anatolia, Ottoman, Turkiye), Turkish and Social Sciences Education, Turkish Education
Default avatar
Prof. Dr. Yüksel KAŞTAN AKDENİZ Üniversitesi
Education, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Migration, Political Science (Other), History of The Republic of Turkiye
Default avatar
Prof. Dr. Tuğba SARI AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Psychological Counseling Education, School Counseling, Family Counseling
Özlem Sadi
Prof. Dr. Özlem SADİ KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ Web
Science Education, Biology Education, Education
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Çiğdem APAYDIN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Education Management, Supervision in Education, Inspection and Planning, Leadership in Education, Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other)
Measurement Theories and Applications in Education and Psychology, Scale Development, Cross-Cultural Scale Adaptation, Statistical Analysis Methods
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Hüseyin KAFES AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
English As A Second Language, Comparative Language Studies, Language Acquisition
Education, Higher Education Studies
Ece Özdoğan Özbal
Assoc. Prof. Dr. Ece ÖZDOĞAN ÖZBAL ANKARA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Education, Education Management, Classroom Education, Economics of Education
Geography Education, History Education, Turkish and Social Sciences Education, Basic Training, Education
Begümhan Yüksel
Assoc. Prof. Dr. Begümhan YÜKSEL AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ

Doç. Dr. Begümhan Yüksel, 1999 yılında Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü’nden lisans derecesiyle mezun olmuştur. 2000 yılında Leeds Üniversitesi’nde Özel Eğitim alanında yüksek lisansını, 2009 yılında ise Ankara Üniversitesi’nde aynı alanda doktorasını tamamlamıştır. Akademik kariyerine 2002 yılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğretim görevlisi olarak başlamış, 2021 yılında doçent unvanını almıştır. Halen Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda akademik çalışmalarına devam etmektedir.
Çalışma alanları arasında özel gereksinimli çocukların eğitimi, erken müdahale, erken okuryazarlık, drama, çocuklarla felsefe eğitimi (P4C) ve aile eğitimi yer almaktadır.

ORCID: 0000-0002-0869-9157

Child Development Education
Akdeniz Üniversitesi, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı.
Turkish and Social Sciences Education
Multi Disabled Education
Default avatar
Assoc. Prof. Dr. Bilal ŞİMŞEK AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Turkish Education
Default avatar
Asst. Prof. Dr. Esra ÇAKAR ÖZKAN MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ

1. PERSONAL INFORMATION

Esra Çakar Özkan (Assit. Prof. Dr.)
Contact Address: Burdur Mehmet Akif Ersoy University- Department of Educational Sciences
A Blok No:408 İstiklal Yerleşkesi Burdur/TURKEY
Phone: 090 248 213 4000 /4295
Mobil: 090 505 726 8580
e-mail: esracakar@mehmetakif.edu.tr
web: https://abs.mehmetakif.edu.tr/esracakar/PersonelDetay

2. EDUCATION INFORMATION

2004 B.A. Süleyman Demirel University Science Education
2008 M.A. Süleyman Demirel University Curriculum and Instruction
2013 Ph.D Ege University Curriculum and Instruction

3. EXPERIENCE INFORMATION

2014- Assistant Professor Dr. Curriculum and Instruction Burdur Mehmet Akif Ersoy University
2013-2014 Research Assistant Dr. Curriculum and Instruction Burdur Mehmet Akif Ersoy University
2009-2013 Research Assistant Curriculum and Instruction Ege University
2006-2009 Research Assistant Curriculum and Instruction Burdur Mehmet Akif Ersoy University








4. EXPERTISE

Expertise Keywords
Educational Sciences
Curriculum and Instruction Teacher education, curriculum studies, professional development, 21st century skills, teachers' identity
and self-efficacy.

5. PUBLICATION
5.1. Articles
a) Uslu, Ö. & Çakar Özkan, E. (2018). The role of self-efficacy beliefs and burnout in predicting teachers’ change tendencies. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 48, 278-300.
b) Çakar Özkan, E. & Bümen, N. (2014) The effects of inquiry based learning in science and technology course on students’ achievements, concept learning, metacognition awareness and attitudes towards science and technology course. Ege Journal of Education, 15 (1), 251-278.
c) Bümen, N., Çakar Özkan, E., & Göğebakan Yıldız, D. (2014). Curriculum fidelity and factors affecting fidelity in the Turkish context. Educational Sciences: Theory Practice, 14(1), 203-228.
d) Yurdakul, B., Uslu, Ö., Çakar Özkan, E., & Göğebakan Yıldız, D. (2014). Evaluation of the professional development program on web based content development. Educational Sciences: Theory Practice, 14(4), 1409-1437.
e) Bümen, T. N., Ateş, A., Çakar, E., Ural, G., & Acar, V. (2012). Teachers’ professional development in Turkish context: Issues and suggestions. Milli Eğitim Dergisi (Publications of Ministry of National Education), 42(194), 31-50.
f) Demirkaya, H., & Çakar, E. (2012). An evaluation of critical thinking skills of seventh grade primary school students according to variables. Ege Journal of Education, 13 (2) 33-49.
g) Şahin, H., & Çakar, E. (2011). The effects of students’ academic motivation and students’ learning strategies on students’ success. The Journal of Turkish Educational Sciences, 9(3), 538-540
5.2. Conference Paper

a) Gemici, B. S. & Çakar Özkan, E. (March, 2021). Factors affecting 21st century skills of pre-service and in-service preschool teachers: A systematic review study. Oral Presentation, 8th International Congress on Curriculum and Instruction, Burdur, Turkey




b) Göksoy, Ş. & Çakar Özkan, E. (March, 2021). Examining the relationship between teachers’ idealistic levels and professional ethical behaviors. Oral Presentation, 8th International Congress on Curriculum and Instruction, Burdur, Turkey
c) Uslu, Ö. & Çakar Özkan E. (Nisan, 2021). Lisans öğrencilerinin okula yönelik tutumlarının incelenmesi (Investigation undergraduate students’ attitudes towards school Oral Presentation, 4th International Symposium on Philosophy, Education, Art and History of Science, Muğla, Turkey
d) Güzel, G. & Çakar Özkan, E. (April, 2019). Aday öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi (Determining the professional development needs of novice teachers), Oral Presentation, 10th International Congress on New Trends in Education, Konyaaltı, Antalya, Turkey
e) Çakar Özkan, E. (April, 2017). Öğrenci merkezli yaklaşımlarda destekleyici kavramı (Scaffolding concept in student-centered approaches). Oral Presentation, 26th International Congress Educational Sciences, Side, Antalya, Turkey
f) Uslu, Ö. & Çakar Özkan, E. (November, 2017). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri, öz yeterlik inançları ve değişim eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (The role of self-efficacy beliefs and burnout in predicting teachers’ change tendencies), Oral Presentation, 5th International Congress on Curriculum and Instruction, Marmaris, Muğla, Turkey
g) Göğebakan Yıldız, D. & Çakar Özkan, E. (June, 2015). Türkiye bağlamında akademik başarı kavramı üzerine bir inceleme (A study on the concept of academic success in the context of Turkey) Oral Presentation, ERPA 2015 International Congress on Education, Athens, Greece.
h) Çakar, E., Ural, G. & Yurdakul, B. (September, 2011). 6. sınıf fen ve teknoloji programında yer alan madde ve değişim ünitesinin sağlamlığı (The adequacy of the Lesson Unit of “The substance and change” in the 6th grade science and technology program). Oral Presentation, 20th National Educational Sciences Congress, Burdur, Turkey
i) Yurdakul, B., Uslu, Ö., Çakar, E. & Göğebakan Yıldız, D. (June, 2010). Evaluation of the professional development program on WEB based content development, Oral Presentation, 13th International Conference ICT in the Education of Balkan Countries, Varna, Bulgaria.
j) Çakar, E. (October, 2009). 5. sınıf fen ve teknoloji programının bilimsel süreç becerileri kazanimlarinin gerçekleşme düzeylerinin belirlenmesi (Determination the level of students? achievement of the science process skills acquisition of 5th grade science and technology programs. Oral Presentation, 18th National Educational Sciences Congress, İzmir, Turkey






k) Çakar, E. (May, 2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin çoklu zeka kuramina göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasindaki ilişkinin incelenmesi (An analysis of the relationship between the intelligence of educational faculty students according to multiple intelligences theory and learning strategies used). The First International Congress of Educational Research, Çanakkale, Turkey.
l) Çakar, E. (May, 2008). Fen ve teknoloji programında bilimsel süreç becerileri kazanımları ve sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç becerileri düzeyleri (Science process skills acquisitions in science and technology program and science process skills levels of primary school teacher candidates. 7th National Primary Teacher Education Symposium, Çanakkale, Turkey.

5.3. BOOKS
a) Translation book: Contemporary Issues in Curriculum by Allan C. Ornstein (Author), Edward F. Pajak (Author), Stacey B. Ornstein (Author)
Bümen, N. T. Uslu, Ö. & Çakar Özkan, E. (2016). Eğitim programlarinda güncel sorunlar. PegemA Yayıncılık, Ankara.

5.4. AWARDS

a) 2014, Award for the most publishing faculty member in the field of educational sciences
5.5. SUPERVISED THESES

a) E. Ünlü (Thesis Author), E. Çakar Özkan (Thesis Advisor), Examining of the autonomy behaviors, self-efficacy beliefs and attitudes of secondary school teachers towards their profession, Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Turkey, 2020.
b) B. Özgül (Thesis Author), E. Çakar Özkan (Thesis Advisor), Effectiveness of the problem-based learning approach: A meta-analysis study, Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Turkey, 2021.
c) B. Gemici (Thesis Author), E. Çakar Özkan (Thesis Advisor), Examination of Preschool Teacher Candidates’ Self-Efficacy Beliefs, Problem Solving and Communication Skills with Structural Equation Model, Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Turkey, 2021.

Curriculum Evaluation in Education, Curriculum Development in Education, Adult Education, Philosophical and Social Foundations of Education, Education Policy
Special Education and Disability (Other), Sight Disabled Education, Education for Autistic Children, Autism and Spectrum Disorder Education
Default avatar
Prof. Dr. Hakan KOĞAR AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Education, Open and Distance Learning, Test Theories, Testing, Assessment and Psychometrics (Other)
Last Update Time: 6/5/25