Research Article
BibTex RIS Cite

A Study on Nursing Students' Health Perception, E-Health Literacy and Cyberchondria in The Digital Age

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 27 - 33, 30.06.2025
https://doi.org/10.59518/farabimedj.1694981

Abstract

This study aimed to examine the relationships among e-health literacy, health perception, and cyberchondria in nursing students. A descriptive and correlational research design was adopted. The sample of the study was determined using a known population sampling method. According to this method, the sample size to be included in the study was calculated as 259 nursing students. Data were collected using a personal information form, the E-Health Literacy Scale (E-HLS), the Short Form of the Cyberchondria Severity Scale (CSS-12), and the Health Perception Scale (HPS). Descriptive statistics, independent sample t-tests, and One-way ANOVA were used for data analysis. A 95% confidence interval and a significance level of p<0.05 were considered. The mean age of the participants was 20.61±1.7 years, and 79.9% of them were female. The mean scores of the students were found to be 28.46±5.4 for the E-HLS, 39.37±6.9 for the HPS, and 29.77±6.9 for the CSS-12. A statistically significant but weak positive correlation was found between students' age and their e-health literacy scores (p<0.001, r=0.217). Additionally, the e-health literacy and health perception scores of first-year students were found to be significantly lower than those of upper-year students (p=0.0001, p=0.047). The research findings indicate that the levels of e-health literacy, cyberchondria, and health perception among nursing students are at a moderate level. A statistically significant but weak positive correlation was found between students' age and their e-health literacy scores. However, no statistically significant relationship was found among the variables of e-health literacy, cyberchondria, and health perception. In order to develop these skills, it is recommended that content aimed at increasing e-health literacy and strengthening cyberchondria awareness be integrated into the nursing curriculum.

Ethical Statement

In order to conduct this study, official written permission was obtained from the university where the research was conducted, ethical approval numbered 2023/374 (07.08.2023) was obtained from the Bolu Abant İzzet Baysal University Human Research Ethics Committee in Social Sciences, informed consent was obtained from the participants, and permission for the measurement tools used in the research was obtained from the author via e-mail.

Supporting Institution

The researcher(s) received no financial support for the research, authorship and/or publication of this article.

Thanks

The researchers are grateful to the person who participated in the study.

References

  • Kıbrıs Ş, Kızılkaya S. E-sağlık okuryazarlık düzeyinin sağlık algısı üzerine etkisinin incelenmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi. 2023;5(2):241-250.
  • Mansur F, Ciğerci K. Siberkondri ve e-sağlık okuryazarlığı arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11(1):11-21.
  • Deniz S. Bireylerin e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve İnsan. 2020;7(24):84-96.
  • Gürkan AT, Özdelikara A, İnanlı TK. Hemşirelik öğrencilerinde e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri ilişkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2023;6(4):474-480.
  • Tarhan N, Tutgun-Ünal A, Ekinci Y. Yeni kuşak hastalığı siberkondri: Yeni medya çağında kuşakların siberkondri düzeyleri ile sağlık okuryazarlığı ilişkisi. OPUS Int J Soc Res. 2021;17(37):4253-4297.
  • Barış K, Top FÜ. Hemşirelik öğrencilerinin dijital okuryazarlık, siberkondria düzeyleri ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13(1):243-252.
  • Çaka SY, Topal S, Suzan ÖK, Çınar N, Altınkaynak S. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. J Human Rhythm. 2017;3(4):198-203.
  • Özdemir SÇ, Sağlam HY, Yiğit D, Arık RS. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ile sağlık algısı arasındaki ilişki. Sağlık ve Toplum. 2021;31(3):128-136.
  • Kuloğlu Y, Kamil U. Geleceğin sağlık çalışanlarında sağlık okuryazarlık düzeyinin sağlık algısı üzerindeki etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2022;23(1):255-277.
  • Coşkun S, Bebiş H. Adolesanlarda e-sağlık okuryazarlığı ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gülhane Tıp Dergisi. 2015;57(4):378-384.
  • Söyler, Biçer İ, Çavmak D. Siberkondri ciddiyeti ölçeği kısa formu (CSS-12) Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. In: Uyar S, Kıraç R, eds. Davranışsal Boyutları ile Sağlık. 1st ed. Ankara: Nobel Yayın Evi; 2021:291-299.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. Sağlık Algısı Ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Turk Klin Tip Bilim Derg. 2012;32(1):47.
  • Kato H, Shimizu H, Shibue Y, et al. Clinical course of 2019 novel coronavirus disease (COVID-19) in individuals present during the outbreak on the Diamond Princess cruise ship. J Infect Chemother. 2020;26(8):865-869.
  • Kaynak S, Arat N, Yardımcı F, Şenol S, Yılmaz HB. Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişki. Ege Univ Hemşirelik Fak Derg. 2022;38(3):229-237.
  • Şengül H, Çınar F, Çapar H, Bulut A, Çakmak C. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri ve internet kullanımına yönelik tutumları: Bir vakıf üniversitesi örneği. J Soc Humanit Sci Res. 2017.
  • Tubaishat A, Habiballah L. eHealth literacy among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2016;42:47-52.
  • Çilingir D, Aydın A. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. Flor Nightingale Hemşirelik Derg. 2017;25(3):167-176.
  • Evans AY, Anthony E, Gabriel G. Comprehensive health literacy among undergraduates: A Ghanaian university-based cross-sectional study. HLRP Health Lit Res Pract. 2019;3(4):e227-e237.
  • Tuğut N, Yılmaz A, Çelik BY. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021;6(2):120-128.
  • Molu B, Ozpulat F, Bas MT. Investigation of nursing students’ cyberchondria perceptions and health anxiety. Int J Caring Sci. 2023;16(1):72-79.
  • Zhu X, Zheng T, Ding L, Zhang X. Exploring associations between eHealth literacy, cyberchondria, online health information seeking and sleep quality among university students: a cross-section study. Heliyon. 2023;9(6):e14059.
  • Starcevic V, Berle D. Cyberchondria: Towards a better understanding of excessive health-related Internet use. Expert Rev Neurother. 2013;13(2):205-213.
  • Baumgartner SE, Hartmann T. The role of health anxiety in online health information search. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2011;14(10):613-618.
  • Muse K, McManus F, Leung C, Meghreblian B, Williams JMG. Cyberchondriasis: fact or fiction? A preliminary examination of the relationship between health anxiety and searching for health information on the Internet. J Anxiety Disord. 2012;26(1):189-195.

Dijital Çağda Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Algısı, E-Sağlık Okuryazarlığı ve Siberkondri Durumlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 27 - 33, 30.06.2025
https://doi.org/10.59518/farabimedj.1694981

Abstract

Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinde e-sağlık okuryazarlığı, sağlık algısı ve siberkondri arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı desenle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, evreni bilinen örneklem yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Bu yönteme göre, çalışmaya dahil edilecek örneklem sayısı 259 hemşirelik öğrencisi olarak hesaplanmıştır. Veriler; kişisel bilgi formu, E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (E-HLS), Siberkondri Şiddeti Ölçeği Kısa Formu (CSS-12) ve Sağlık Algısı Ölçeği (HPS) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t-testi ve Tek Yönlü ANOVA analizleri kullanılmıştır. Bulgular %95 güven aralığında ve p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Katılımcıların yaş ortalaması 20.61±1.7 yıl olup, %79.9’u kadındır. Öğrencilerin aldıkları ortalama puanlar; E-HLS için 28.46±5.4, HPS için 39.37±6.9 ve CSS-12 için 29.77±6.9 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin yaşı ile e-sağlık okuryazarlığı puanları arasında anlamlı ancak zayıf düzeyde pozitif bir korelasyon saptanmıştır (p<0.001, r=0.217). Ayrıca, birinci sınıf öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı ve sağlık algısı puanları, üst sınıflara göre anlamlı düzeyde daha düşük bulunmuştur (p=0.0001, p=0.047). Araştırma bulguları, hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı, siberkondri ve sağlık algısı düzeylerinin orta seviyede olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin yaşı ile e-sağlık okuryazarlığı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fakat zayıf pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte, e-sağlık okuryazarlığı, siberkondri ve sağlık algısı değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Bu becerilerin geliştirilmesi amacıyla hemşirelik müfredatına e-sağlık okuryazarlığını artırmaya ve siberkondri farkındalığını güçlendirmeye yönelik içeriklerin entegre edilmesi önerilmektedir.

Ethical Statement

In order to conduct this study, official written permission was obtained from the university where the research was conducted, ethical approval numbered 2023/374 (07.08.2023) was obtained from the Bolu Abant İzzet Baysal University Human Research Ethics Committee in Social Sciences, informed consent was obtained from the participants, and permission for the measurement tools used in the research was obtained from the author via e-mail.

References

  • Kıbrıs Ş, Kızılkaya S. E-sağlık okuryazarlık düzeyinin sağlık algısı üzerine etkisinin incelenmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi. 2023;5(2):241-250.
  • Mansur F, Ciğerci K. Siberkondri ve e-sağlık okuryazarlığı arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11(1):11-21.
  • Deniz S. Bireylerin e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve İnsan. 2020;7(24):84-96.
  • Gürkan AT, Özdelikara A, İnanlı TK. Hemşirelik öğrencilerinde e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri ilişkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2023;6(4):474-480.
  • Tarhan N, Tutgun-Ünal A, Ekinci Y. Yeni kuşak hastalığı siberkondri: Yeni medya çağında kuşakların siberkondri düzeyleri ile sağlık okuryazarlığı ilişkisi. OPUS Int J Soc Res. 2021;17(37):4253-4297.
  • Barış K, Top FÜ. Hemşirelik öğrencilerinin dijital okuryazarlık, siberkondria düzeyleri ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13(1):243-252.
  • Çaka SY, Topal S, Suzan ÖK, Çınar N, Altınkaynak S. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. J Human Rhythm. 2017;3(4):198-203.
  • Özdemir SÇ, Sağlam HY, Yiğit D, Arık RS. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ile sağlık algısı arasındaki ilişki. Sağlık ve Toplum. 2021;31(3):128-136.
  • Kuloğlu Y, Kamil U. Geleceğin sağlık çalışanlarında sağlık okuryazarlık düzeyinin sağlık algısı üzerindeki etkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2022;23(1):255-277.
  • Coşkun S, Bebiş H. Adolesanlarda e-sağlık okuryazarlığı ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gülhane Tıp Dergisi. 2015;57(4):378-384.
  • Söyler, Biçer İ, Çavmak D. Siberkondri ciddiyeti ölçeği kısa formu (CSS-12) Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. In: Uyar S, Kıraç R, eds. Davranışsal Boyutları ile Sağlık. 1st ed. Ankara: Nobel Yayın Evi; 2021:291-299.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. Sağlık Algısı Ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Turk Klin Tip Bilim Derg. 2012;32(1):47.
  • Kato H, Shimizu H, Shibue Y, et al. Clinical course of 2019 novel coronavirus disease (COVID-19) in individuals present during the outbreak on the Diamond Princess cruise ship. J Infect Chemother. 2020;26(8):865-869.
  • Kaynak S, Arat N, Yardımcı F, Şenol S, Yılmaz HB. Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyi ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişki. Ege Univ Hemşirelik Fak Derg. 2022;38(3):229-237.
  • Şengül H, Çınar F, Çapar H, Bulut A, Çakmak C. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri ve internet kullanımına yönelik tutumları: Bir vakıf üniversitesi örneği. J Soc Humanit Sci Res. 2017.
  • Tubaishat A, Habiballah L. eHealth literacy among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2016;42:47-52.
  • Çilingir D, Aydın A. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. Flor Nightingale Hemşirelik Derg. 2017;25(3):167-176.
  • Evans AY, Anthony E, Gabriel G. Comprehensive health literacy among undergraduates: A Ghanaian university-based cross-sectional study. HLRP Health Lit Res Pract. 2019;3(4):e227-e237.
  • Tuğut N, Yılmaz A, Çelik BY. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021;6(2):120-128.
  • Molu B, Ozpulat F, Bas MT. Investigation of nursing students’ cyberchondria perceptions and health anxiety. Int J Caring Sci. 2023;16(1):72-79.
  • Zhu X, Zheng T, Ding L, Zhang X. Exploring associations between eHealth literacy, cyberchondria, online health information seeking and sleep quality among university students: a cross-section study. Heliyon. 2023;9(6):e14059.
  • Starcevic V, Berle D. Cyberchondria: Towards a better understanding of excessive health-related Internet use. Expert Rev Neurother. 2013;13(2):205-213.
  • Baumgartner SE, Hartmann T. The role of health anxiety in online health information search. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2011;14(10):613-618.
  • Muse K, McManus F, Leung C, Meghreblian B, Williams JMG. Cyberchondriasis: fact or fiction? A preliminary examination of the relationship between health anxiety and searching for health information on the Internet. J Anxiety Disord. 2012;26(1):189-195.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Public Health Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Hümeyra Hançer Tok 0000-0003-3283-4192

Lütfiye Nur Uzun 0000-0002-8724-3843

Makbule Tokur Kesgin 0000-0003-2729-8612

Early Pub Date June 29, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 7, 2025
Acceptance Date June 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 2

Cite

AMA Hançer Tok H, Uzun LN, Tokur Kesgin M. A Study on Nursing Students’ Health Perception, E-Health Literacy and Cyberchondria in The Digital Age. Farabi Med J. June 2025;4(2):27-33. doi:10.59518/farabimedj.1694981

*The articles to be sent to the journal should be prepared according to the sample files given below. Manuscripts not prepared in accordance with the journal format will be returned to the Author(s).

1. ORIGINAL ARTICLE TEMPLATE/ÖZGÜN MAKALE ŞABLONU

2. CASE REPORT TEMPLATE/OLGU SUNUMU ŞABLONU

3. REVIEW TEMPLATE /DERLEME ŞABLONU

4. TITLE PAGE/BAŞLIK SAYFASI

5. COPYRIGHT TRANSFER FORM/TELİF HAKKI DEVİR FORMU

6. COVER LETTER/KAPAK YAZISI

**International Medical Journals Editorial Board (ICMJE) directive