Günümüzde dışarıda yemek yeme, kültürlerde oldukça yaygın sosyal bir olay, etkinlik haline gelmiştir. Yemek yeme ihtiyaçlarının farklılaşması ile karşımıza gittikçe büyüyen farklı yemek markaları çıkmaktadır. Markaların büyümesi ile farklı konumlarda açılması durumu franchise kavramı olarak adlandırılmaktadır. Bu çalışmanın amacı tüketicilerin franchise yiyecek işletme seçimini etkileyen faktörlerin derinlemesine incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini ise Çanakkale ilinde faaliyet gösteren franchise yiyecek işletmelerini tercih eden aynı zamanda kendi gelirine sahip tüketiciler oluşturmaktadır. Bu çalışma olgu bilim deseninde tasarlanmış nitel bir çalışmadır. Bu nitel çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak Çanakkale’de faaliyet gösteren franchise yiyecek işletmelerini tercih eden 20 tüketiciyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda katılımcıların franchise yiyecek işletmelerini tercih ederken sırasıyla güven, hizmet, ulaşılabilirlik, ekonomiklik ve hijyen faktörleri olduğu saptanmıştır.
Eating out has become a widely common social event and activity in recent years across cultures. As dietary needs and preferences evolve, an increasing number of diverse food brands emerge. The expansion of these brands and their establishment in various locations is referred to as the concept of franchising. The aim of this study is to thoroughly examine the factors influencing consumers' choices of franchised food businesses. The sample of the study consists of consumers in Çanakkale who prefer franchised food establishments and have their own income. This study is designed as a qualitative research using a phenomenological approach. In this qualitative study, semi-structured interviews were conducted with 20 consumers who prefer franchised food businesses operating in Çanakkale. The results of the study revealed that the factors influencing participants' preferences for franchised food businesses, in order of importance, are trust, service, accessibility, affordability, and hygiene.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Food and Beverage, Food Consumption |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | December 23, 2024 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.