The aim of this study is to examine the educational design criteria compliance of a fourth-grade mathematics textbook and student workbook, published by a private publisher, prepared according to the 2015 elementary school mathematics curriculum, from the perspectives of teachers and prospective teachers. The study group consists of 5 primary school teachers working in public and private elementary schools in the Kadıköy, Ümraniye and Üsküdar districts of Istanbul, and 6 third-year students enrolled in the primary school teaching program at a state university in the same city. The semi-structured interview form used in the research was developed by the researcher, based on the book evaluation scale developed by the American Association for the Advancement of Science (AAAS) for Project 2061. The participants, comprising teachers and prospective teachers, examined the unit in detail according to 26 criteria included in the interview form. Descriptive analysis was used to analyze the findings, employing a qualitative case study design. The analysis revealed that teachers and prospective teachers generally found that the instructional material reflected the "developing mathematical ideas," "encouraging students' reasoning," and "assessing students' mathematical progress" categories from Project 2061. They indicated that the material partially reflected the categories of "stating goals" and "engaging students' interest in the subject," but was quite weak in reflecting the categories of "considering students' ideas" and "enhancing the mathematics learning environment." However, while there were no significant differences in opinions between teachers and prospective teachers in general, differences in opinions were noted for certain criteria within specific categories. As is known, the current mathematics curriculum adopts a constructivist approach. Therefore, textbooks should possess qualities that can achieve the program's objectives. Using the Project 2061 categories as fundamental criteria in the preparation of textbooks can enhance the effectiveness of teachers and students in the classroom, positively influencing students' attitudes toward the subject and their academic success.
Bu çalışmanın amacı, 2015 ilkokul matematik öğretim programına göre hazırlanmış olan özel bir yayınevine ait ilkokul 4. sınıf matematik ders ve öğrenci çalışma kitabının eğitimsel tasarım ölçütlerine uygunluğunu öğretmen ve öğretmen adayları gözünden incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’un Kadıköy, Ümraniye ve Üsküdar ilçelerindeki devlet ve özel ilkokullarda görev yapan 5 sınıf öğretmeni ve aynı şehirdeki bir devlet üniversitesinde sınıf öğretmenliği programında okuyan 6 üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu, Amerika Bilim İlerleme Kurulu (American Association for the Advancement of Science) tarafından Proje 2061 için geliştirdiği kitap değerlendirme ölçeği referans alınarak araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Öğretmen ve öğretmen adaylarından oluşan araştırmanın katılımcıları, görüşme formunda yer alan 26 ölçüte göre üniteyi detaylı olarak incelemişlerdir. Elde edilen bulguların betimsel analiz yöntemi ile elde edildiği çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum deseni kullanılmıştır.
Analiz sonucunda, öğretmen ve öğretmen adayları genel olarak ders ve öğrenci çalışma kitabının Proje 2061’de yer alan ölçütlerden “matematiksel fikirleri geliştirme”, “öğrencilerin fikir yürütmelerini teşvik etme” ve “öğrencilerin matematik gelişimini değerlendirme” kategorilerini yansıttığı, “amaçları ortaya koyma” ve “konuyla ilgili olaylara öğrencinin ilgisini çekme” kategorilerini kısmen yansıttığı; “öğrencilerin fikirlerini dikkate alma” ve “matematik öğrenme ortamını geliştirme” kategorilerini yansıtmada oldukça zayıf kaldığını belirtmişlerdir. Ancak, kategori özelinde öğretmenlerle öğretmen adayları arasında kayda değer bir görüş ayrılığı olmamakla birlikte, bazı kategorilere ait ölçütlerde görüş ayrılıklarının olduğu görülmüştür. Bilindiği gibi uygulanmakta olan matematik öğretim programı yapılandırmacı yaklaşımı benimsemiştir. Dolayısıyla da hazırlanacak ders kitapları programın amaçlarını gerçekleştirebilecek niteliklere sahip olmalıdır. Ders kitaplarının hazırlanmasında Proje 2061 kategorilerinin temel ölçüt olarak ele alınması, öğretmen ve öğrencinin derste etkililiğini artırarak öğrencilerin bu derse karşı olan akademik başarısını olumlu yönde etkileyebilecektir.
Anahtar Kelimeler: Matematik Öğretimi, Matematik Ders Kitabı, Proje 2061
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership in Education |
Journal Section | Yasamda Liderlik |
Authors | |
Early Pub Date | May 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 28, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |