Hayvanlara yönelik kötü muamele sıklıkla
gündeme gelen önemli sorunlardan biridir. Bu konuda caydırıcı ve önleyici
düzenlemelere gidilmesi önemli olmakla birlikte alınacak tedbirlerin başında
erken yıllardan itibaren eğitim gelmektedir. Türkiye’de çocukların sokak hayvanları ile karşılaşmaları
çevre eğitiminin bir parçası olan hayvanlar konusunda eğitim için bir fırsat
olarak değerlendirilebilir. Bu bağlamda, çocuklara somut yaşantılar sunabilecek ve gündelik hayatları ile ilişkili
olan sokak hayvanları konusunda çocuklarla yapılacak bir araştırma, onların
sosyal duyarlılıklarını ve hayvanlara yönelik farkındalıklarını artıracaktır. Bu
çalışmada proje yaklaşımına başvurularak okulöncesi dönem çocukları ile
yürütülen sokak hayvanları konulu bir proje betimlenmiştir. Proje çalışması resmi
bir ilkokulun anasınıfında, haftada bir gün toplam 11 hafta sürmüştür.
Çalışmaya bir öğretim üyesi rehberliğinde iki öğretmen adayı ve anasınıfına
devam eden 14 çocuk katılmıştır. Sınıf öğretmeninin de destek verdiği proje
çalışması boyunca öğretmenler öğrenme sürecini, fotoğraf çekimi ve yazılı
notlar alarak gözlemiş ve belgelemişlerdir. Çocukların temsil ürünleri de
değerlendirmede kullanılmıştır. Öğrenme sürecinde yapılan gözlemler ve
belgelemeye dayalı olarak çocukların gelişimlerinin proje çalışmalarında çok
yönlü olarak desteklendiği ve sokak hayvanlarına yönelik farkındalıklarının ve
sosyal duyarlıklarının geliştirildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Proje yaklaşımı sokak hayvanları çevre eğitimi okul öncesi çocukları erken çocukluk eğitimi
Maltreatment
towards animals is one of the major problems that often arise. Although it is
important to enact prohibitive and preventive measures on this issue, education
from the early years is one of the main measures to increase
social sensitivity. The fact that children encounter with stray animals in
Turkey can be used as an opportunity for education about animals, which is
integral to environmental education. In this sense, inquiring about stray
animals with children can increase their social sensitivity and awareness
because this topic provides
children with concrete experiences and it is closely related
to their daily life. In this study, a project on stray animals was described
conducted with preschool children using the project approach. The study took
place in a kindergarten classroom of an elementary school for 11 weeks, once a
week. Participants of the study included 14 preschool children and two teacher
candidates under the guidance of an academic advisor. The classroom teacher
also supported teacher candidates during the project work and the candidates
observed and documented the learning process using photos, notes, and
children’s representational artifacts. Based on the observations during the
learning process and the documentation, it has been concluded that preschool
children’s social sensitivity and awareness towards stray animals were
developed and their development was supported in multiple ways with the project
work.
Project approach stray animals environmental education preschool children early childhood education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | August 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |