BibTex RIS Cite

THE READABILITY AND THE EVALUATION OF PROSES IN TURKISH COURSE BOOK FOR THE FIRST YEAR STUDENTS IN PRIMARY EDUCATION IN TERMS OF READABILITY

Year 2011, Volume: 41 Issue: 189, 219 - 230, 01.01.2011

Abstract

The aim of this study is to evaluate of prose in Turkish course book for
the first year students in terms of readability, which is the most important element
in choosing the appropriate text. In this study, the readability of the prose
in Turkish course book for the first year students prepared by the minister of
education has been evaluated. While the readability of the text is being evaluated,
the formula of Ateşman adapted from Flesch’s formula to Turkish has been
used.

Year 2011, Volume: 41 Issue: 189, 219 - 230, 01.01.2011

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan
düz yazı metinlerini, metin seçiminde dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan
biri olan okunabilirlik açısından değerlendirmektir. Çalışmada Millî
Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan İlköğretim Türkçe 1 Ders Kitabı’nda
bulunan düz yazı metinlerinin okunabilirliği ölçülmüştür. Metinlerin okunabilirliği
hesaplanırken Ateşman’ın Flesch’nin formülünden Türkçeye uyarladığı
okunabilirlik formülü kullanılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA25SG89AU
Journal Section Research Article
Authors

Mesiha Tosunoğlu This is me

Yağmur Özge Özlük This is me

Publication Date January 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 41 Issue: 189

Cite

APA Tosunoğlu, M., & Özlük, Y. Ö. (2011). THE READABILITY AND THE EVALUATION OF PROSES IN TURKISH COURSE BOOK FOR THE FIRST YEAR STUDENTS IN PRIMARY EDUCATION IN TERMS OF READABILITY. Milli Eğitim Dergisi, 41(189), 219-230.