İlkokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Ürünlerinin Bazı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi
Year 2023,
Issue: 58, 370 - 397, 02.05.2023
Fatma Kırmızı
,
Duygu Çağ Adıgüzel
Abstract
Yazma becerilerini eğlenceli hale getirerek öğrencilerin kendilerini ifade gücünü artırmalarını sağlamak amacıyla yaratıcı yazma çalışmalarından yararlanılır. Bu araştırmanın amacı 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ürünlerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesi ve öğrenciler tarafından oluşturulan öykülerin içeriklerinin incelenmesidir. Çalışmada karma yönteme başvurulmuştur. Araştırma Denizli merkezde 4. sınıf öğrencileri (n=90) ile gerçekleştirilmiştir. Okullar “Maksimum çeşitlilik örnekleme” yöntemine uygun bir şekilde belirlenmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde “yaratıcı yazma konusu” ve Kasap (2019) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Ölçeğinden (YARYÜDÖ)” yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazmaya yönelik becerileri “cinsiyet, her gün düzenli yazıp yazmama, kitap yazmayı düşünme, her gün yazmak için ayrılan süre, yazma konusunu belirleme yolu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. En sık tekrar eden kodun “mutluluk” olduğu görülmektedir. En az tekrar edenler ise “özlem ve emeğe saygı” kodlarıdır.
References
- Akdağ M. (2019). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinin yazma öğretimi açısından değerlendirilmesi Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Akyol H. ve Yıldız M. (2018). Kuramdan uygulamaya yazma öğretimi. Pegem Akademi Ankara.
- Applebee, AN. (1984). Writing and reasoning. Review of Educational Research, 54(4), 577-596.
- Artut, Ö. G. K. (2005). İlköğretim (I. Kademe-Birinci Sınıf) Yazı Öğretiminde Temel İlkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
- Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Bartscher, M. A., Lawler, K.E., Ramirez, A. J. & Schinault, K. S. (2001). Improving writing ability through journals and creative writing exercises. Chicago, Illionis: Saint Xavier University & Skylight Professional Development Field Based Master Program.
- Chen, S., & Zhou, J. (2010). Creative writing strategies of young children: Evidence from a study of Chinese emergent writing. Thinking Skills and Creativity, 5(3), 138-149.
- Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Deveney, C., & Lawson, P. (2021). Writing your way to well‐being: An IPA analysis of the therapeutic effects of creative writing on mental health and the processing of emotional difficulties. Counselling and Psychotherapy Research.
- Dolmaz, M., ve Kaya E.(2017). Sosyal eğitimde bir yaratıcı yazma çalışması: Yazma yazmadan gözden geçirenler gözden geçirilirken. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3 (2), 1-17.
- Dur, Z. (2010). Öğrencilerin Matematiksel Dili Hikâye Yazma Yoluyla İletişimde Kullanabilme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Edwards-Groves, C. J. (2011). The multimodal writing process: Changing practices in contemporary classrooms. Language and education, 25(1), 49-64.
- Göçen, G. (2018). Öğretmenlerin tasarlama tekniklerine yönelik değerlendirmeleri: Bir eylem planlama. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 9 (16), 625-677.
- Güneş, F. (2016). Eğitimde Kalem ve Tuşlarla Yazma Tartışmaları (Eğitimde Kalemle Yazma ve Klavyede Yazma Tartışmaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 5 (1), 19-33.
- Harris, J. (2001). Re-writing the subject: Psychoanalytic approaches to creative writing and composition pedagogy. College English, 64(2), 175-204.
- İpşiroğlu Z (2006) Yaratıcı yazma. İstanbul: Morpa Yayınları.
- İşçi, C., Kırmızı, F. S., ve Akkaya, N. (2020). Evaluation of creative writing products according to content and some variables. Ilkogretim Online, 19(2).
- Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
- Kansızoğlu H. B. (2018) Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeline Dayalı Yazma Öğretiminin Öğrencilerin Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerine, Yazma Başarılarına Ve Kaygılarına Etkisi Gazi Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara
- Kaya, B. (2016). Yazma Güçlüğü Olan Bir İlkokul 4. Sınıf Öğrencisine Bitişik Eğik Yazı Öğretimi. Electronic Turkish Studies, 11(3).
- Kasap. D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Kaufman, J. C., Baer, J., & Gentile, C. A. (2004). Differences in gender and ethnicity as measured by ratings of three writing tasks. The Journal of Creative Behavior, 38(1), 56-69.
- Kellogg, R. T., & Raulerson, B. A. (2007). Improving the writing skills of college students. Psychonomic bulletin & review, 14(2), 237-242.
- Kılıç Ü.(2018) 9. Sınıf Öğrencilerine Uygulanan Drama Yöntemine Dayalı Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yazma Tutumuna Etkisinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
- Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & quantity, 43(2), 265-275.
- Lengelle, R., Meijers, F., & Hughes, D. (2016). Creative writing for life design: Reflexivity, metaphor and change processes through narrative. Journal of Vocational Behavior, 97, 60-67.
- Mäki, H. S., Voeten, M. J., Vauras, M. M., & Poskiparta, E. H. (2001). Predicting writing skill development with word recognition and preschool readiness skills. Reading and
Writing, 14(7), 643-672.
- Marzano, R. J. (1991). Fostering thinking across the curriculum through knowledge restructuring. Journal of Reading, 34(7), 518-525.
- Mason, L. H., Harris, K. R., & Graham, S. (2011). Self-regulated strategy development for students with writing difficulties. Theory into practice, 50(1), 20-27.
- McClain, A. (1986). I Can Teach, They Can Write! Student Teachers and Primary Children Pattern Books as Models for Creative Writing.
- MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).http://mufredat.meb.gov.tr sitesinden 09. 07. 2020 tarihinde elde edilmiştir.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage publications.
- Morley D. (2007). The Cambridge Introduction to Creative Writing Cambridge University Press Cambridge.
- Öztürk, E. (2007). Yaratıcı yazı yazmanın gelişim süreci ve ilköğretimde yaratıcı yazı yazma öğretimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 266-273.
- Polat A. (2019) Yabancılara (Suriyeli Göçmen Çocuklara) Okuma Yazma Öğretimi Sürecine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Pratiwi, N. Y. (2019). The Analysıs Of Problems Encountered By Begınner Wrıter In Wrıtıng A Short Story: A Case Study in Creative Writing Class. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 402-407.
- Quitadamo I. J. and Kurtz M. J., (2007). Learning to improve: Using writing to increase critical thinking performance in general education biology CBE—Life Sciences Education, 6, 140 –154.
- Ranabumi, R., Rohmadi, M., & Subiyantoro, S. (2017). Improving Students' Writing Short Story Skill Through Tıme Token Learning and Video Media. Journal of Education and
Learning, 11(4), 439-445.
- Riber, H., & Sjögren, P. (2020). Motivation in Creative Writing. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1497345/FULLTEXT01.pdf Erişim tarihi: 09. 04. 2021.
- Saluk, N., & Pilav, S. (2018). A Research Study on Improving Creative Writing Skills in Gifted Individuals. Journal of Kirsehir Education Faculty, 19(3), 2216-2239.
- Seyedi G. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi Hacettepe Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
- Sharples, M. (1984). Cognition, computers and creative writing. Annexe Thesis Digitisation Project 2016 Block 5.
- De Smedt, F., & Van Keer, H. (2014). A research synthesis on effective writing instruction in primary education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 693-701.
- Smith, H. (2020). The writing experiment: strategies for innovative creative writing. Routledge.
- Sternglass, M. S. (2017). Time to know them: A longitudinal study of writing and learning at the college level. Routledge.
- Kırmızı, F. S., & Altuğ, A. (2021). Primary School Teachers' Opinions on Using EBA in the COVID-19 Outbreak Process. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 7(2), 278-300.
- Takımcıgil, Özcan, S.(2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Motivasyonları İle Hikâye Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Tegnér, I., Fox, J., Philipp, R., & Thorne, P. (2009). Evaluating the use of poetry to improve well-being and emotional resilience in cancer patients. Journal of Poetry therapy, 22(3), 121-131.
- Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 621-643.
- Tok, E. (2017). İlkokul 2. 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of EducationFaculty),2017; 14(1):1003-1024.
- Tok, M., Rachim, S., & Kuş, A. (2014). Yazma alışkanlığı kazanmış öğrencilerin yazma nedenlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 267-292.
- Tompkins, G. E. (1982). Seven reasons why children should write stories. Language Arts, 59(7), 718-721.
- Troia G. A., Shankland R.K. & Wolbers K. A. (2012). Reading & Writing Quarterly http://www.tandfonline.com/loi/urwl20
- Tuan, T. L. (2010). Enhancing EFL Learners’ WritingSkillViaJournalWriting, NationalUniversity Of HochiminhCity.English Language Teaching.3 (3), 81-88.
- Turgut, G. ve Kışla, T. (2005) Bilgisayar Destekli Hikâye Anlatımı Yöntemi: Alan Yazın Araştırması. Turkish Online Journal Of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121.
- Ulu, H. (2019). Investigation of Fourth Grade Primary School Students' Creative Writing and Story Elements in Narrative Text Writing Skills. International Journal of Progressive Education, 15(5), 273-287.
- Westwood, P. S. (2008). What teachers need to know about reading and writing difficulties. Aust Council for Ed Research.
- Yeh, S. S. (1998). Empowering education: Teaching argumentative writing to cultural minority middle-school students. Research in the Teaching of English, 49-83.
- Yılmaz, M. (2012). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kompozisyon Yazma Becerilerini Geliştirmede Planlı Yazma Modelinin Önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 321-330.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yoo, J. (2017). Writing out on a limb: Integrating the creative and academic writing identity. New Writing, 14(3), 444-454.
Evaluation of Creative Writing Products of Primary School Students According to Some Variables
Year 2023,
Issue: 58, 370 - 397, 02.05.2023
Fatma Kırmızı
,
Duygu Çağ Adıgüzel
Abstract
Creative writing studies are used to enable students to increase their self-expression power by making writing skills fun. The aim of this research is to evaluate the creative writing products of 4th grade students according to some variables and to examine the contents of the stories created by the students. Mixed method was used in the study. The research was carried out with 4th grade students (n=90) in the center of Denizli. The schools have been designated in accordance with the ”Maximum diversity sampling" method. The research data were obtained from the creative writing texts/products taken from the students and the "Creative Writing Products Evaluation Scale" (YARYUDO) developed by Kasap (2019) was used. According to the findings obtained from the research, the creative writing skills of primary school 4th grade students do not show a significant difference according to the variables of “gender, whether to write regularly every day, thinking about writing a book, and time allotted for writing every day. It is observed that the most frequently repeated code in the creative writing texts received from students is “happiness”. The least repeated are the rules of ”respect for aspiration and labor".
References
- Akdağ M. (2019). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinin yazma öğretimi açısından değerlendirilmesi Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Akyol H. ve Yıldız M. (2018). Kuramdan uygulamaya yazma öğretimi. Pegem Akademi Ankara.
- Applebee, AN. (1984). Writing and reasoning. Review of Educational Research, 54(4), 577-596.
- Artut, Ö. G. K. (2005). İlköğretim (I. Kademe-Birinci Sınıf) Yazı Öğretiminde Temel İlkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
- Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Bartscher, M. A., Lawler, K.E., Ramirez, A. J. & Schinault, K. S. (2001). Improving writing ability through journals and creative writing exercises. Chicago, Illionis: Saint Xavier University & Skylight Professional Development Field Based Master Program.
- Chen, S., & Zhou, J. (2010). Creative writing strategies of young children: Evidence from a study of Chinese emergent writing. Thinking Skills and Creativity, 5(3), 138-149.
- Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Deveney, C., & Lawson, P. (2021). Writing your way to well‐being: An IPA analysis of the therapeutic effects of creative writing on mental health and the processing of emotional difficulties. Counselling and Psychotherapy Research.
- Dolmaz, M., ve Kaya E.(2017). Sosyal eğitimde bir yaratıcı yazma çalışması: Yazma yazmadan gözden geçirenler gözden geçirilirken. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3 (2), 1-17.
- Dur, Z. (2010). Öğrencilerin Matematiksel Dili Hikâye Yazma Yoluyla İletişimde Kullanabilme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Edwards-Groves, C. J. (2011). The multimodal writing process: Changing practices in contemporary classrooms. Language and education, 25(1), 49-64.
- Göçen, G. (2018). Öğretmenlerin tasarlama tekniklerine yönelik değerlendirmeleri: Bir eylem planlama. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 9 (16), 625-677.
- Güneş, F. (2016). Eğitimde Kalem ve Tuşlarla Yazma Tartışmaları (Eğitimde Kalemle Yazma ve Klavyede Yazma Tartışmaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 5 (1), 19-33.
- Harris, J. (2001). Re-writing the subject: Psychoanalytic approaches to creative writing and composition pedagogy. College English, 64(2), 175-204.
- İpşiroğlu Z (2006) Yaratıcı yazma. İstanbul: Morpa Yayınları.
- İşçi, C., Kırmızı, F. S., ve Akkaya, N. (2020). Evaluation of creative writing products according to content and some variables. Ilkogretim Online, 19(2).
- Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
- Kansızoğlu H. B. (2018) Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeline Dayalı Yazma Öğretiminin Öğrencilerin Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerine, Yazma Başarılarına Ve Kaygılarına Etkisi Gazi Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara
- Kaya, B. (2016). Yazma Güçlüğü Olan Bir İlkokul 4. Sınıf Öğrencisine Bitişik Eğik Yazı Öğretimi. Electronic Turkish Studies, 11(3).
- Kasap. D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Kaufman, J. C., Baer, J., & Gentile, C. A. (2004). Differences in gender and ethnicity as measured by ratings of three writing tasks. The Journal of Creative Behavior, 38(1), 56-69.
- Kellogg, R. T., & Raulerson, B. A. (2007). Improving the writing skills of college students. Psychonomic bulletin & review, 14(2), 237-242.
- Kılıç Ü.(2018) 9. Sınıf Öğrencilerine Uygulanan Drama Yöntemine Dayalı Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yazma Tutumuna Etkisinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
- Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & quantity, 43(2), 265-275.
- Lengelle, R., Meijers, F., & Hughes, D. (2016). Creative writing for life design: Reflexivity, metaphor and change processes through narrative. Journal of Vocational Behavior, 97, 60-67.
- Mäki, H. S., Voeten, M. J., Vauras, M. M., & Poskiparta, E. H. (2001). Predicting writing skill development with word recognition and preschool readiness skills. Reading and
Writing, 14(7), 643-672.
- Marzano, R. J. (1991). Fostering thinking across the curriculum through knowledge restructuring. Journal of Reading, 34(7), 518-525.
- Mason, L. H., Harris, K. R., & Graham, S. (2011). Self-regulated strategy development for students with writing difficulties. Theory into practice, 50(1), 20-27.
- McClain, A. (1986). I Can Teach, They Can Write! Student Teachers and Primary Children Pattern Books as Models for Creative Writing.
- MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).http://mufredat.meb.gov.tr sitesinden 09. 07. 2020 tarihinde elde edilmiştir.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage publications.
- Morley D. (2007). The Cambridge Introduction to Creative Writing Cambridge University Press Cambridge.
- Öztürk, E. (2007). Yaratıcı yazı yazmanın gelişim süreci ve ilköğretimde yaratıcı yazı yazma öğretimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 266-273.
- Polat A. (2019) Yabancılara (Suriyeli Göçmen Çocuklara) Okuma Yazma Öğretimi Sürecine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Pratiwi, N. Y. (2019). The Analysıs Of Problems Encountered By Begınner Wrıter In Wrıtıng A Short Story: A Case Study in Creative Writing Class. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 402-407.
- Quitadamo I. J. and Kurtz M. J., (2007). Learning to improve: Using writing to increase critical thinking performance in general education biology CBE—Life Sciences Education, 6, 140 –154.
- Ranabumi, R., Rohmadi, M., & Subiyantoro, S. (2017). Improving Students' Writing Short Story Skill Through Tıme Token Learning and Video Media. Journal of Education and
Learning, 11(4), 439-445.
- Riber, H., & Sjögren, P. (2020). Motivation in Creative Writing. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1497345/FULLTEXT01.pdf Erişim tarihi: 09. 04. 2021.
- Saluk, N., & Pilav, S. (2018). A Research Study on Improving Creative Writing Skills in Gifted Individuals. Journal of Kirsehir Education Faculty, 19(3), 2216-2239.
- Seyedi G. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi Hacettepe Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
- Sharples, M. (1984). Cognition, computers and creative writing. Annexe Thesis Digitisation Project 2016 Block 5.
- De Smedt, F., & Van Keer, H. (2014). A research synthesis on effective writing instruction in primary education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 693-701.
- Smith, H. (2020). The writing experiment: strategies for innovative creative writing. Routledge.
- Sternglass, M. S. (2017). Time to know them: A longitudinal study of writing and learning at the college level. Routledge.
- Kırmızı, F. S., & Altuğ, A. (2021). Primary School Teachers' Opinions on Using EBA in the COVID-19 Outbreak Process. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 7(2), 278-300.
- Takımcıgil, Özcan, S.(2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Motivasyonları İle Hikâye Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Tegnér, I., Fox, J., Philipp, R., & Thorne, P. (2009). Evaluating the use of poetry to improve well-being and emotional resilience in cancer patients. Journal of Poetry therapy, 22(3), 121-131.
- Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 621-643.
- Tok, E. (2017). İlkokul 2. 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of EducationFaculty),2017; 14(1):1003-1024.
- Tok, M., Rachim, S., & Kuş, A. (2014). Yazma alışkanlığı kazanmış öğrencilerin yazma nedenlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 267-292.
- Tompkins, G. E. (1982). Seven reasons why children should write stories. Language Arts, 59(7), 718-721.
- Troia G. A., Shankland R.K. & Wolbers K. A. (2012). Reading & Writing Quarterly http://www.tandfonline.com/loi/urwl20
- Tuan, T. L. (2010). Enhancing EFL Learners’ WritingSkillViaJournalWriting, NationalUniversity Of HochiminhCity.English Language Teaching.3 (3), 81-88.
- Turgut, G. ve Kışla, T. (2005) Bilgisayar Destekli Hikâye Anlatımı Yöntemi: Alan Yazın Araştırması. Turkish Online Journal Of Qualitative Inquiry, 6(2), 97-121.
- Ulu, H. (2019). Investigation of Fourth Grade Primary School Students' Creative Writing and Story Elements in Narrative Text Writing Skills. International Journal of Progressive Education, 15(5), 273-287.
- Westwood, P. S. (2008). What teachers need to know about reading and writing difficulties. Aust Council for Ed Research.
- Yeh, S. S. (1998). Empowering education: Teaching argumentative writing to cultural minority middle-school students. Research in the Teaching of English, 49-83.
- Yılmaz, M. (2012). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kompozisyon Yazma Becerilerini Geliştirmede Planlı Yazma Modelinin Önemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 321-330.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. Baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yoo, J. (2017). Writing out on a limb: Integrating the creative and academic writing identity. New Writing, 14(3), 444-454.