Artvin has a rich and unique gastronomic value depending on many conditions such as its cultural structure, food, climate and geography. The food and beverage businesses in that region have an important role in introducing and sustaining the gastronomic values of that region. This research was carried out to investigation the local foods practices of food and beverage businesses operating in the province of Artvin. In the research, the data were obtained by using a survey form for 244 businesses. In direction with the data obtained, there are findings regarding the demographic information of the businesses offering food and beverage service in Artvin and whether they know the local foods and whether they are in their menus. It has been determined that the food and beverage businesses participating in the study do not know some of the local dishes, and a limited part of the foods they know are in their menus. In addition, although there has been a significant increase in the number of food and beverage businesses in the region in recent years, it is observed that the number of local themed businesses is not sufficient. In this context, it is suggested that local businesses should be increased in quality and numerically, that local businesses should include more local foods in their menus and consider local foods as an important marketing tool for food and beverage businesses.
Artvin ili kültür yapısı, yemekleri, iklimi, coğrafyası gibi pek çok duruma bağlı olarak zengin ve özgün bir gastronomi değeri bulunmaktadır. Bir yörenin gastronomi değerlerinin tanıtılması ve sürdürülebilir olmasında ise o yörede bulunan yiyecek içecek işletmelerine önemli görevler düşmektedir. Dolayısıyla bu araştırma Artvin ilinde faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerin gastronomi uygulamalarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında veriler, Artvin ilinde yeme-içme hizmeti sunan 240 işletmeye anket formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda Artvin ilinde yiyecek içecek hizmeti sunan işletmelerin demografik bilgileri ile yöreye özgü yemekleri bilip bilmedikleri ve menülerinde olup olmadığı ile ilgili bulgular yer almaktadır. Araştırmaya katılan yiyecek içecek işletmelerinin yöreye özgü bazı yemekleri bilmediği, bildikleri yemeklerin ise kısıtlı bir bölümünün menülerinde bulundurulduğu tespit edilmiştir. Ayrıca son yıllarda yörede yiyecek içecek işletmeleri sayısında önemli bir artış olmasına rağmen yöresel temalı işletme sayısının yeterli düzeyde olmadığı görülmektedir. Bu kapsamda yöresel işletmelerin nitelik ve sayısal olarak arttırılması, yöredeki işletmelerin menülerinde yöreye özgü yemeklere daha fazla yer vermeleri ve yöresel yemeklerin yiyecek içecek işletmeleri için önemli bir pazarlama aracı olduğunu düşünmeleri gerektiği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | March 30, 2021 |
Acceptance Date | June 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |
Articles published by Tourism and Recreation are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence