Flowchart Destekli Proje Tabanlı Algoritma Eğitiminin Etkililiği
Year 2020,
Volume: 5 Issue: 2, 98 - 118, 26.12.2020
Yunus Emre Üngör
,
Özgen Korkmaz
,
Recep Çakır
,
Feray Uğur Erdoğmuş
Abstract
Bu çalışmanın amacı Flowchart 3.0 görsel programlama aracı ile proje tabanlı algoritma eğitiminin ortaokul öğrencilerinin kodlamaya dönük tutum, problem çözme becerisi ve bilgisayarca düşünme becerisi üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışma gurubu 30 öğrenciden oluşmuştur. Deney grubu öğrencilerine Flowchart destekli proje tabanlı algoritma eğitimi verilmiştir. Kontrol grubunda ise aynı konular kâğıt kalem etkinlikleri ile anlatılmıştır. Karma araştırma yaklaşımına göre tasarlanış olan bu araştırmada sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırma verileri bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeği, kodlamaya yönelik tutum ölçeği, problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği ve görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplana veriler üzerinde parametrik olmayan istatistiklerden Mann Whitney U testi analizi ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, Flowchart destekli proje tabanlı algoritma eğitiminin öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerilerine, kodlamaya yönelik tutumlarına ve problem çözme becerilerine yönelik algılarına anlamlı düzeyde daha fazla katkı sağlamadığı belirlenmiştir. Buna karşın öğrencilerin deneysel etkinliklere dönük düşüncelerinin olumlu olduğu belirlenmiştir.
References
- Akkuş, İ. Özhan, U. Kan, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için kodlamaya yönelik tutum ölçeği. İlköğretim Online 18(2), 837-851
- Akpınar, Y. Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13(1), 1-4.
- Alkan, A. (2019). Özel yetenekli öğrencilerin bilgisayar oyunları destekli kodlama öğrenimine yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 113-128.
- Baz, F. Ç. (2018). Çocuklar için kodlama yazılımları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Current Research in Education, 4(1), 36-47.
- Baki, A. Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Bingham, A. (2016). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, (Çev.: A.F. Oğuzkan), 11-14. Ankara: M.E.B
- Büyükaslan, A. (2007). Yabancı dil Türkçenin öğretilmesinde yeni yöntemler: Bilişim uygulamaları, çözüm önerileri. Department D‟ etudes Turques Turcologue u-strasbourg, Strasbourg, 30(05), 2015.
- Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler Veri Analizi El Kitabı, 25, 42-43, Ankara: Pegem Akademi
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 25, 205-223, Ankara: Pegem Akademi
- Charntaweekhun, K. Wangsiripitak, S. (2006). Visual programming using flowchart. In 2006 International Symposium on Communications and Information Technologies,1062-1065
- Çatlak, Ş., Tekdal, M. ve Baz, F. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3), 13-25.
- Delebe, E. (2018). 5. ve 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Kodlama Kılavuzu 12-14. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü
- Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, G., Yılmaz-R. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2017, 12. Bölüm, 205-236).
- Ekici, D. İ., Balım, A. G. (2013). Ortaokul Öğrencileri İçin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), 10(1), 67-86
- Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (22), 172-179
- Ersoy, H. Madran, R. O. Gülbahar, Y. (2011). Programlama dilleri öğretimine bir model önerisi: robot programlama. Akademik bilişim 11
- Erümit, K. A., Karal, H., Şahin, G., Aksoy, D. A., Aksoy, A., Benzer, A. İ. (2018). Programlama öğretimi için bir model önerisi: Yedi adımda programlama. EĞİTİM VE BİLİM, 44(197).
- Fırat, M., Kabakçı Yurdakul, I., Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 65-86. [Online]: www.enadonline.com, doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.2s3m
- Genç, M. (2007). İşbirlikli öğrenmenin problem çözmeye ve başarıya etkisi.
- Güven, Y. (2018) 5. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehber Kitabı (1) 163-164 Ankara: M.E.B
- Gökoğlu, S. Yüksel, D. (2016). Bilgisayar programcılığı öğrencilerinin algoritma ile ilgili metaforlar, 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS)
- Grover, S., Pea, R. (2013) Computational Thinking in K–12: A Review of the State of the Field Educational Researcher 42(1), 38-43
- Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Karataş, E. (2017). Orta Öğretim Bilgisayar Bilimi Kitabı Kur1 239-240. Ankara: M.E.B.
- Güven, Y. (2018). 5. Sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmen rehber kitabı 167-231. Ankara: M.E.B.
- Hidayat, P. W. Susilowati S. M. E. (2020). Analysis of Problem-Solving Abilities of Elementary School Students Through Problem-Based Learning Model Based on Self Confidence Journal of Primary Education 9(1), 8-15.
- Kabak, D. Güneş, A. (2013). Ortaokul birinci sınıf öğrencileri için yazılım geliştirme alanında müfredat önerisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3).
- Kalelioğlu, F., Gülbahar, Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33-50.
- Korkmaz, F., Kaptan, F. (2001). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 193-200.
- Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeğinin (Bdbd) Ortaokul düzeyine uyarlanması Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143-162.
- Koh, K. H. Basawapatna, A. Bennett V., Repenning, A. (2010) Towards the Automatic Recognition of Computational Thinking for Adaptive Visual Language Learning. 2010 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing
- Kukul, V., Gökçearslan, Ş. (2014). Scratch ile programlama eğitimi alan öğrencilerin problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Computer & Instructional Technologies Symposium in Trakya University Edirne, (8) 58-63.
- MEGEP (2011). Kodlamaya hazırlık, 13-14. Ankara: M.E.B
- MEB (2018). 2023 Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU, 75-76. 21.01.2020 tarihinde erişilmiştir.
- Parsons D., Haden, P. (2007). Programming Osmosis: Knowledge Transfer from Imperative to Visual Programming Environments. In Procedings of The Twentieth Annual NACCQ Conference, 209-215
- Saygıner, Ş., Tüzün, H. (2017). Programlama eğitiminde yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. 1. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu.
- Sayın, Z., Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, 3-5.
- Seferoğlu, S. S., Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 193-200.
- Selby, Cynthia C., Woollard, J. (2013). Computational Thinking: The Developing Definition University of Southampton (E-prints) 6pp
- Şahin, Ç. (2004). Problem Çözme Becerisinin Temel Felsefesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 160-171
- Şahin, H., Korkmaz, Ö., Çakır, R., Erdoğmuş, F. U. (2019). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlamaya Dönük Tutumları ve Öz-Yeterlilikleri. 1. Uluslararası Çağdaş Eğitim Ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, 16.
- Şahin, M. C. Namlı, Arslan, N. (2017). Algoritma Eğitiminin Problem Çözme Becerisi Üzerine Etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5: 135-153
- Talu, N. (1999). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitime Yansımaları Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15: 164-172
- Tdk (2019). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5da0bf5ab0d747.51299676 11.10.2019 tarihinde erişilmiştir.
- Uslu, N. Mumcu, F. Eğin F. (2018). Görsel programlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgi-işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2(1), 19-31
- Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
- Yıldırım, H.İ. (2018). Bilim Şenliklerinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 390-409
- Yiğit, M. F. (2016). Görsel programlama ortamı ile öğretimin öğrencilerin bilgisayar programlamayı öğrenmesine ve programlamaya karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Ün. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Effectiveness of Project-Based Algorithm Training with Flowchart Support
Year 2020,
Volume: 5 Issue: 2, 98 - 118, 26.12.2020
Yunus Emre Üngör
,
Özgen Korkmaz
,
Recep Çakır
,
Feray Uğur Erdoğmuş
Abstract
Coding can be defined as logical structures in which rules for processing data in a computer environment are given in an ordered form in the form of commands. The algorithm creates the logical structure of the generated code. Therefore, the coding process begins with the introduction of the algorithm The aim of this study is to determine the effect of Project-based algorithm training with Flowchart 3.0 visual programming tool on coding attitudes, problem solving skills and computer thinking skills in secondary school students. The study group consisted of 30 students. Project-based algorithm training with Flowchart support was provided to the experimental group students. In the control group, same topics are explained with paper-pencil activities. Sequential explanatory design was used in this research, which was designed according to the mixed research approach. The research data were collected using the computer thinking skill levels scale, the attitude scale for coding, the perception scale for problem solving skills, and the interview form. According to the findings, it was determined that Flowchart supported project-based algorithm training did not significantly contribute to students' perceptions about computer thinking skills, coding attitudes, and problem solving skills. Despite this, it was determined that students' thoughts about experimental activities were positive.
References
- Akkuş, İ. Özhan, U. Kan, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için kodlamaya yönelik tutum ölçeği. İlköğretim Online 18(2), 837-851
- Akpınar, Y. Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13(1), 1-4.
- Alkan, A. (2019). Özel yetenekli öğrencilerin bilgisayar oyunları destekli kodlama öğrenimine yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 113-128.
- Baz, F. Ç. (2018). Çocuklar için kodlama yazılımları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Current Research in Education, 4(1), 36-47.
- Baki, A. Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Bingham, A. (2016). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, (Çev.: A.F. Oğuzkan), 11-14. Ankara: M.E.B
- Büyükaslan, A. (2007). Yabancı dil Türkçenin öğretilmesinde yeni yöntemler: Bilişim uygulamaları, çözüm önerileri. Department D‟ etudes Turques Turcologue u-strasbourg, Strasbourg, 30(05), 2015.
- Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler Veri Analizi El Kitabı, 25, 42-43, Ankara: Pegem Akademi
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 25, 205-223, Ankara: Pegem Akademi
- Charntaweekhun, K. Wangsiripitak, S. (2006). Visual programming using flowchart. In 2006 International Symposium on Communications and Information Technologies,1062-1065
- Çatlak, Ş., Tekdal, M. ve Baz, F. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3), 13-25.
- Delebe, E. (2018). 5. ve 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Kodlama Kılavuzu 12-14. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü
- Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, G., Yılmaz-R. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2017, 12. Bölüm, 205-236).
- Ekici, D. İ., Balım, A. G. (2013). Ortaokul Öğrencileri İçin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), 10(1), 67-86
- Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (22), 172-179
- Ersoy, H. Madran, R. O. Gülbahar, Y. (2011). Programlama dilleri öğretimine bir model önerisi: robot programlama. Akademik bilişim 11
- Erümit, K. A., Karal, H., Şahin, G., Aksoy, D. A., Aksoy, A., Benzer, A. İ. (2018). Programlama öğretimi için bir model önerisi: Yedi adımda programlama. EĞİTİM VE BİLİM, 44(197).
- Fırat, M., Kabakçı Yurdakul, I., Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 65-86. [Online]: www.enadonline.com, doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.2s3m
- Genç, M. (2007). İşbirlikli öğrenmenin problem çözmeye ve başarıya etkisi.
- Güven, Y. (2018) 5. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehber Kitabı (1) 163-164 Ankara: M.E.B
- Gökoğlu, S. Yüksel, D. (2016). Bilgisayar programcılığı öğrencilerinin algoritma ile ilgili metaforlar, 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS)
- Grover, S., Pea, R. (2013) Computational Thinking in K–12: A Review of the State of the Field Educational Researcher 42(1), 38-43
- Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Karataş, E. (2017). Orta Öğretim Bilgisayar Bilimi Kitabı Kur1 239-240. Ankara: M.E.B.
- Güven, Y. (2018). 5. Sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmen rehber kitabı 167-231. Ankara: M.E.B.
- Hidayat, P. W. Susilowati S. M. E. (2020). Analysis of Problem-Solving Abilities of Elementary School Students Through Problem-Based Learning Model Based on Self Confidence Journal of Primary Education 9(1), 8-15.
- Kabak, D. Güneş, A. (2013). Ortaokul birinci sınıf öğrencileri için yazılım geliştirme alanında müfredat önerisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3).
- Kalelioğlu, F., Gülbahar, Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33-50.
- Korkmaz, F., Kaptan, F. (2001). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 193-200.
- Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeğinin (Bdbd) Ortaokul düzeyine uyarlanması Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143-162.
- Koh, K. H. Basawapatna, A. Bennett V., Repenning, A. (2010) Towards the Automatic Recognition of Computational Thinking for Adaptive Visual Language Learning. 2010 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing
- Kukul, V., Gökçearslan, Ş. (2014). Scratch ile programlama eğitimi alan öğrencilerin problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Computer & Instructional Technologies Symposium in Trakya University Edirne, (8) 58-63.
- MEGEP (2011). Kodlamaya hazırlık, 13-14. Ankara: M.E.B
- MEB (2018). 2023 Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU, 75-76. 21.01.2020 tarihinde erişilmiştir.
- Parsons D., Haden, P. (2007). Programming Osmosis: Knowledge Transfer from Imperative to Visual Programming Environments. In Procedings of The Twentieth Annual NACCQ Conference, 209-215
- Saygıner, Ş., Tüzün, H. (2017). Programlama eğitiminde yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. 1. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu.
- Sayın, Z., Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, 3-5.
- Seferoğlu, S. S., Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 193-200.
- Selby, Cynthia C., Woollard, J. (2013). Computational Thinking: The Developing Definition University of Southampton (E-prints) 6pp
- Şahin, Ç. (2004). Problem Çözme Becerisinin Temel Felsefesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 160-171
- Şahin, H., Korkmaz, Ö., Çakır, R., Erdoğmuş, F. U. (2019). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kodlamaya Dönük Tutumları ve Öz-Yeterlilikleri. 1. Uluslararası Çağdaş Eğitim Ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, 16.
- Şahin, M. C. Namlı, Arslan, N. (2017). Algoritma Eğitiminin Problem Çözme Becerisi Üzerine Etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5: 135-153
- Talu, N. (1999). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitime Yansımaları Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15: 164-172
- Tdk (2019). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5da0bf5ab0d747.51299676 11.10.2019 tarihinde erişilmiştir.
- Uslu, N. Mumcu, F. Eğin F. (2018). Görsel programlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgi-işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2(1), 19-31
- Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
- Yıldırım, H.İ. (2018). Bilim Şenliklerinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 390-409
- Yiğit, M. F. (2016). Görsel programlama ortamı ile öğretimin öğrencilerin bilgisayar programlamayı öğrenmesine ve programlamaya karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Ün. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.