Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Dersi Proje Görevlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, , 142 - 158, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1165461

Öz

Bu araştırmada, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrencilere verilen Türkçe dersi proje görevleri incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma modellerinden durum çalışmasına göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Türkçe dersi proje görevi alan öğrenciler ve Türkçe öğretmenleridir. Araştırmaya veri elde etmek için öğrencilerin projeleri incelenmiş, bunlar hakkında öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Proje görevleri ve görüşmeler tematik içerik analizine göre çözümlenmiştir. Bu araştırma sonucunda genellikle tasarım odaklı projeler yapıldığı, çoğunlukla edebiyat, fiiller, sözcükte anlam, dilimize giren yabancı sözcükler, ses olayları ve sözcük türleri konularında görev alındığı belirlenmiştir. Bunun yanında proje görevinin not yükseltmek amacıyla alındığı bulgulanmıştır. Öğretmenlerin öğrencilerin yaş grubu özellikleri, ilgi ve istekleri, kazanımlara uygunluk, oyunsu ve eğlendiriciliği, akademik başarı, ekonomiklik ve yaratıcılık ölçütlerini dikkate alarak görev oluşturduğu tespit edilmiştir. Projeler daha çok okuma, yazma becerilerine, dil bilgisi ve sözvarlığı alanlarına yöneliktir. Dinleme ve konuşma becerilerine yönelik hiçbir proje faaliyetlerinin yapılmadığı belirlenmiştir. Türkçe dersi proje görevini hazırlama sürecinde proje görevlerinin zamanında teslim edilmemesi, öğrencilerin yaratıcı ve özgün ürünler hazırlamaması, görevleri yapmada isteksiz olmaları ve görevleri yönergelere uygun yapmamaları gibi sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Proje görevi sürecinde yaşanan bu sorunların aşılması için öğretmenlerin daha etkili danışmanlık süreci yürütmeleri gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosyal bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, F. ve Rasinski, T. (2014). Okumayı değerlendirme öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Pegem Akademi.
  • Asım, A. R. I. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Aydın B. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Avcı, E. ve Su Özenir, Ö. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi, İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690. doi: 10.17051/ilkonline.2018.466417
  • Bayrakçı, Ö. (2007). İlköğretim sosyal eğitimdeki araştırma ödevlerinin (etkinlik, performans ve proje) sosyalleşmesine katkısı [Yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarlarında yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Bultitude, K., McDonald, D. ve Custead, S. (2011). The rise and rise of science festivals: an international review of organised events to celebrate science. International Journal of Science Education, 1(2), 165-188.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Camcı, S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güneş, F. (2021). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri (Eskişehir ili örneği) [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Karadeniz, O. ve Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Karatay, H. ve Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Millî Eğitim, 48(1), 685-716.
  • Maltepe, S. (2015). Türkçe derslerinde yürütülen proje çalışmalarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Journal of Academic Studies, 17(67), 31-52.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Öğretim programında yapılan güncellemeler. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretimprogramlarinda-yapilan-guncellemeler-yayinlandi/icerik/308#
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analvsis (2nd ed.). Sage Publisher.
  • Okuyucu, M. A. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218.
  • Özakça Sümer, B. (2019). Ortaokul fen bilimleri dersi proje görevlerinin yürütülmesinde karşılaşılan sorunların ortadan kaldırılmasına yönelik bir eylem araştırması [Yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Postlethwaite, T. N., & Ross, K. N. (1992). Effective school in reading: implications for education planners: an exploratory study. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED360614.pdf
  • Sontay, G., Anar, F. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarı’na katılan ortaokul öğrencilerinin bilim fuarı hakkındaki görüşleri. International e-Journal of Educational Studies 3(5), 16-28.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Ural-Keleş, P. ve Soyuçok, H. (2020). TÜBİTAK 4006 bilim fuarlarına fen projeleriyle katılan öğrencilerin bilim fuarları hakkındaki görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 361-377.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. (2020). Bilim fuarında projeyle yer alan öğrencilerin ve danışman öğretmenlerin bilim fuarına ilişkin görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 28-51. doi:10.30900/kafkasegt.677181
  • Yıldırım, H. İ. ve Şensoy, Ö (2016). Bilim şenliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40.

Evaluation of Turkish Course Project Tasks

Yıl 2023, , 142 - 158, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1165461

Öz

In this study, it was aimed to examine the Turkish lesson project tasks given to students in grades 5, 6, 7 and 8. The research was designed according to the case study, one of the qualitative research models. The study group of the study is the students who take the project task and the Turkish course teachers. To obtain data for the research, the projects of the students were examined, and interviews were held with students and teachers about them. Project tasks and interviews were analyzed according to thematic content analysis. As a result of this research, it has been determined that generally design-oriented projects are carried out, mostly in literature, verbs, meaning in words, foreign words in our language, sound events, and word types. In addition, it was found that the project task was taken to raise grades. It has been determined that the teachers create tasks by considering the age group characteristics of the students, their interests and wishes, their suitability for the acquisitions, their playfulness, and entertainment, academic success, economy, and creativity. The projects are mostly focused on reading, writing skills, grammar, and vocabulary. It was determined that no project activities were carried out for listening and speaking skills. During the preparation process of the Turkish lesson project task, it was determined that there were problems such as not delivering the project tasks on time, students not preparing creative and original products, being reluctant to do the tasks, and not performing the tasks by the instructions. It can be said that teachers should carry out a more effective counseling process to overcome these problems experienced during the project task process.

Kaynakça

  • Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosyal bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, F. ve Rasinski, T. (2014). Okumayı değerlendirme öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Pegem Akademi.
  • Asım, A. R. I. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Aydın B. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Avcı, E. ve Su Özenir, Ö. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi, İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690. doi: 10.17051/ilkonline.2018.466417
  • Bayrakçı, Ö. (2007). İlköğretim sosyal eğitimdeki araştırma ödevlerinin (etkinlik, performans ve proje) sosyalleşmesine katkısı [Yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarlarında yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Bultitude, K., McDonald, D. ve Custead, S. (2011). The rise and rise of science festivals: an international review of organised events to celebrate science. International Journal of Science Education, 1(2), 165-188.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Camcı, S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Güneş, F. (2021). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi.
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri (Eskişehir ili örneği) [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Karadeniz, O. ve Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Karatay, H. ve Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Millî Eğitim, 48(1), 685-716.
  • Maltepe, S. (2015). Türkçe derslerinde yürütülen proje çalışmalarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Journal of Academic Studies, 17(67), 31-52.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Öğretim programında yapılan güncellemeler. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretimprogramlarinda-yapilan-guncellemeler-yayinlandi/icerik/308#
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analvsis (2nd ed.). Sage Publisher.
  • Okuyucu, M. A. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218.
  • Özakça Sümer, B. (2019). Ortaokul fen bilimleri dersi proje görevlerinin yürütülmesinde karşılaşılan sorunların ortadan kaldırılmasına yönelik bir eylem araştırması [Yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Postlethwaite, T. N., & Ross, K. N. (1992). Effective school in reading: implications for education planners: an exploratory study. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED360614.pdf
  • Sontay, G., Anar, F. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). 4006-TÜBİTAK bilim fuarı’na katılan ortaokul öğrencilerinin bilim fuarı hakkındaki görüşleri. International e-Journal of Educational Studies 3(5), 16-28.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Ural-Keleş, P. ve Soyuçok, H. (2020). TÜBİTAK 4006 bilim fuarlarına fen projeleriyle katılan öğrencilerin bilim fuarları hakkındaki görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 361-377.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. (2020). Bilim fuarında projeyle yer alan öğrencilerin ve danışman öğretmenlerin bilim fuarına ilişkin görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 28-51. doi:10.30900/kafkasegt.677181
  • Yıldırım, H. İ. ve Şensoy, Ö (2016). Bilim şenliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atilla Dilekçi 0000-0001-5393-9570

Halit Karatay 0000-0003-1820-0361

Sezgin Koçyiğit 0000-0002-8477-3443

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Dilekçi, A., Karatay, H., & Koçyiğit, S. (2023). Türkçe Dersi Proje Görevlerinin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 142-158. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1165461