Bu araştırmanın amacı,
ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarını Toulmin argüman modeli
bileşenlerine göre (2003) (iddia, veri, gerekçe, destek, çürütme)
değerlendirmektir. Bu araştırma kapsamında 9., 10., 11. ve 12. sınıf
ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımları incelenmiştir. Ortaöğretim
kimya dersi öğretim programı (2017) dokümanının incelenmesinde Toulmin argüman
modelini (2003) oluşturan bileşenlerden beş temel bileşen (veri, iddia,
gerekçe, destek, çürütme) değerlendirme ölçütü olarak kullanılmış, altıncı
bileşen yani niteleyici değerlendirme ölçütü olarak kullanılmamıştır. Bu
araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır.
Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımları Toulmin argüman modeli
bileşenleri (2003) temelinde derinlemesine incelenmiştir. Ortaöğretim kimya
dersi öğretim programı (2017) doküman olarak ele alınmıştır. Veriler içerik
analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ortaöğretim kimya dersi öğretim
programı bütün kazanımların her birinin, en az bir tane argüman bileşenine
sahip olduğu görülmüştür. Toulmin argüman modeli bileşenlerinden (2003) sadece
veri bileşenini içeren toplam kazanım sayısının 28, iddia-veri bileşenleri
içeren kazanım sayısının 43, iddia-veri-gerekçe bileşenlerini içeren kazanım
sayısı 52, iddia-veri-gerekçe-destek bileşenlerini içeren kazanım sayısının ise
4 olduğu bulunmuştur. Ayrıca iddia-veri-gerekçe-destek-çürütme ya da sadece
çürütme içeren kategorizasyon ise yoktur. Bu bulgulardan ortaöğretim kimya dersi
öğretim programı kazanımlarının Toulmin argüman modeli bileşenlerine (2003)
göre kategorizasyonunun üstbiliş düzeyinin yani kazanımların argümantasyon
sürecinde argüman olarak yeniden kurgulanabilirliğinin orta düzeyde olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Argümantasyon argüman Toulmin argüman modeli kimya öğretim programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |