Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2009-2013-2017 ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMLARININ SAYI DUYUSU BİLEŞENLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2019, , 1760 - 1774, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-585457

Öz

Geçmiş ve günümüzde
yaşayan kişiler karşılaştırıldığında; günümüzde yaşayan kişilerin, hesap
makinesi, bilgisayar gibi teknolojik aletleri kullanma, sayılar, grafikler ve
anketler gibi çeşitli durumlarla karşılaşma ve işlem yapma olasılıklarının,
değişen dünya ve  ihtiyaçlardan ötürü önceki
kuşaklara göre daha yüksek olduğu görülmektedir.  Bu anlamda matematik öğretiminde sayı kavramı,
özellikle ilkokul ve ortaokul kademesinin en önemli konularından birini
oluşturmaktadır. Sayı duyusu seviyesi
ve önemi, geçmiş dönemlerle kıyaslandığında insanlar için çok daha önemli ve ilgi
çekici bir çalışma konusu haline gelmiştir. Bu çalışmada, ortaokul matematik
dersi sayılar alt öğrenme alanı kazanımlarının, 2009-2013-2017 öğretim programlarının,
Yang (1995) tarafından belirlenen, sayı duyusu bileşenlerine göre
karşılaştırmalı şekilde incelenmesi amaçlanmıştır. Programlarda kazanımlar,
verilen örnekler ve açıklamalar kısımları Yang(1995) bileşenlerine göre nitel
analiz yöntemi ile incelenmiştir. Öğretim programları arasında sayı duyusu ile
ilgili olduğu düşünülen kazanımlara sınıf bazında ne kadar yer verildiği ve  sayı duyusuna verilen önemin yıllara göre değişimi
ile sayı duyusu bileşenlerinin öğretim programındaki kazanımların dağılımlarının
yıllara ve sınıflarına göre karşılaştırmalı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006).Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Creswell J. W. (2014).Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Dede H.G. (2015). İlköğretim ve Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Hissinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Dehaene, S. (1997). The number sense: How the mind creates mathematics. New York: Oxford University Press.
  • Ekenstam, A. (1977). On children’s quantitative understanding of numbers. Educational Studies in Mathematics, 8, 317-332.
  • Gersten, Russell and D. Chard, David. “Number Sense: Rethinking Arithmetic Instruction for Students with Mathematical Disabilities.” The Journal of Special Education 33.1 (1999): 18-28.
  • Harç, Sevinç (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hope, J. A. (1989). Promoting number sense in school. Arithmetic Teacher, 36 (6), 12-16.
  • Howden, H. (1989). Teaching number sense. Arithmetic Teacher. 6–11. (Şubat 1989).
  • İymen,E. (2012).8.Sınıf Öğrencilerinin Üslü İfadeler İle İlgili Sayı Duyularının Sayı Duyusu Bileşenleri Bakımından İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi,PAÜ.Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabey B. (2016).TEOG’da Matematikten Tam Puan Alırsak Matematik Yapmış Olur muyuz? Popular Science Türkiye Dergisi. Sayı 57. 23-24.
  • Kayhan Altay M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • McIntosh, A., Reys, B. J., ve Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, 12 (3), 2–9.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2009a). İlköğretim matematik dersi 1–5. sınıflar öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2009b). İlköğretim matematik dersi 6–8. sınıflar öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). Ortaöğretim Matematik Dersi (5-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Mili Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2017). Ortaöğretim Matematik Dersi (5-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Mili Eğitim Basımevi.
  • Olkun, S. Çelik, E. Tural Sönmez, M. ve Can, D. (2014). İlköğretim Birinci Sınıf Türk Öğrencilerinde Sayma İlkelerinin Gelişimi. Baskent University Journal of Education, 1(2), 115-125.
  • Purnomo, Y.W., Kowiyah, Alyani, F., and Assiti, S.S., (2014). Assessing Number Sense Performance of Indonesian Elementary School Students. International Education Studies , 7 (8), 74-84.
  • Reys, R. E., & Yang, D. C. (1998). Relationship between computational performance and number sense among sixth- and eighth-grade students in Taiwan. Journal for Re¬search in Mathematics Education, 29, 225-237.
  • Reys, R., Reys, B., McIntosh, A., Emanuelsson, G., Johansson, B., and Yang, D.C., (1999). Assessing Number Sense of Students in Australia, Sweeden, Taiwan, and The United States. School Science and Mathematics, 99 (2), 61–70.
  • Şengül, S., Gülbağcı, H. ve Gerez Cantimer, G. (2012). 6. sınıf öğrencilerinin yüzde kavramı ile ilgili sayı hissi stratejilerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science bStudies, 5(8), 1055-1070.
  • Umay, A., Akkuş, O., ve Duatepe Paksu, A. (2006). Matematik dersi 1. – 5. Sınıf öğretim programlarının NCTM prensip ve standartlarına göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 198–211.
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yang, D. C. (1995). Number sense performance and strategies possessed by sixth and eighth grade students in Taiwan (Doctor of Philosophy, University of Missouri-Columbia, 1995). Dissertation Abstracts International, UMI No. AAT 9705388.
  • Yang, D. C. (2002a). Teaching and learning number sense: One successful process-oriented activity with six grade students in Taiwan. School Science and Mathematics, 102, 152-157.
  • Yang, D. C. (2002b). The study of sixth grade students’ de¬velopment of number sense through well-designed num-ber sense activities. Chinese Journal of Science Education, 10 (3), 233-259.
  • Yang, D. C. (2003). Teaching and learning number sense–an intervention study of fifth grade students in Taiwan. International Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 115-134. doi: 10.1023/A:1026164808929
  • Yang, D.C. and Hsu, C.J., (2009). Teachıng Number Sense for 6th Graders in Taiwan. International Electronic Journal of Mathematics Education , 4 (2), 92-109.
  • Yang, D., & Wu, W. (2010). The study of number sense: Realistic activities integrated into third-grade math classes in Taiwan. The Journal of Educational Research, 103(6), 379-392.http://dx.doi.org/10.1080/00220670903383010
  • Yang, D. C., & Lin, Y. C. (2015). Assessing 10- to 11-year-old children’s performance and misconceptions in number sense using a four-tier diagnostic test. Educational Research, 57(4), 368-388.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burak Karabey 0000-0001-8614-8628

Ceren Tunalı Bu kişi benim 0000-0002-3317-1901

Sinan Olkun Bu kişi benim 0000-0003-3764-2528

Gülünay Ergut Bu kişi benim 0000-0003-0853-9548

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Karabey, B., Tunalı, C., Olkun, S., Ergut, G. (2019). 2009-2013-2017 ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMLARININ SAYI DUYUSU BİLEŞENLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1760-1774. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-585457