The purpose of this
research is to compare 2005 Turkish and Canadian Social Studies Curricula in
terms of values education. This research was conducted based on document
analysis which is one of the patterns of qualitative research approach. The
K4-7 social studies curricula which have been implemented in Turkey since 2005
and the K4-7 social studies curricula which have been implemented in Alberta,
Canada since 2005 constitute the data of this research. Data were analyzed
using an inductive approach. The results of the research were obtained by
interpretation of the findings with this process. According to the first result
of the research, values in the Social Studies Curriculum in Canada are given as
learning outcomes in a title of "values and attitude". When the
number of values to be given to the students was compared to class levels,
there is not much difference in the number of values to be given to the
students in the 4th to 7th-grade Social Studies Curriculum in Turkey. But in
Canadian programs, although the number of values that intend to acquire
students at the 4th and 5th-grade levels is intense, this number is decreasing
at 6th and 7th-grade levels. According to another result, while intangible and
tangible values are included in the 4th, 5th, 6th and 7th-grade levels of the
Social Studies Curriculum in Turkey, tangible values such as environmental
protection and love of nature are frequently in the 4th and 5th-grade levels of
Canadian programs. On the other hand, values related to democracy gain
importance in the 6th and 7th-grade levels. In the direction of the results of
the research, it is suggested that values can be given as learning outcomes in
order to guide to teachers and the values to be included in the curriculum can
be distributed in a balanced manner considering the value categories.
Araştırmanın amacı, 2005 Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim
Programı ile 2005 Kanada Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nı değerler eğitimi
bakımından karşılaştırmaktır. Nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak doküman
incelemesi yöntemiyle yapılan bu araştırmanın verilerini, 2005 yılından beri
Türkiye’de uygulanmakta olan 4., 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim
Programları ile 2005 yılından beri Kanada’nın Alberta eyaletinde uygulanmakta
olan 4., 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programları
oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, tümevarımsal bir
şekilde analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Kanada’daki Sosyal
Bilgiler Öğretim Programlarında değerler, “değer ve tutum” başlığı içinde değer
kazanımları olarak verilmektedir. Türkiye’deki 4., 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler
Öğretim Programlarında sınıf düzeyleri arasında öğrencilere kazandırılmak
istenen değer sayısı bakımından çok fazla farklılık görülmemektedir.
Kanada’daki programlarda ise 4. ve 5. sınıf düzeylerinde öğrencilere
kazandırılması amaçlanan değerlerin sayı olarak yoğun olduğu, 6. ve 7. sınıf
düzeylerinde ise yoğunluğun azaldığı görülmektedir. Bir diğer sonuca göre ise,
Türkiye’deki Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının 4., 5., 6. ve 7. sınıf
düzeylerinin tamamında soyut ve somut değerlere birlikte yer verilirken,
Kanada’daki programlarda özellikle 4. ve 5. sınıf düzeylerinde çevre koruma ve
doğa sevgisiyle ilgili somut kabul edilebilecek değerler ağırlıktayken, 6. ve
7. sınıf düzeylerinde ise demokrasiyle ilgili olan değerler ağırlık
kazanmaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere
rehberlik etmesi açısından değerlerin, kazanım ifadeleri biçiminde verilmesi ve
programlarda yer verilecek değerlerin alanyazında yapılmış olan değer
sınıflamaları dikkate alınarak belirlenmesi önerilebilir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.