Amaç: Bu araştırma, öğrenci hemşirelerin
madde bağımlılığına ilişkin düşünce ve görüşlerinin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır.
Materyal
ve Metot: Çalışmaya
katılmayı kabul eden 161 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.
Araştırma kapsamına ise 105 öğrenci alınmıştır. Araştırmada öğrencilere ait
demografik veri formu, madde bağımlılığına neden olan maddelerin bilinirlik
düzeyleri, bağımlılık oluşturan maddelerin kullanım süresi ve farkındalıkları,
madde bağımlılığının fiziksel ve psikolojik bağımlılığının patofizyolojisine
yönelik bilgilerini ölçen sorular kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde, yüzdelikler hesaplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,69±,.28,
%86,67’si (n=91) kadın, %13,33’ü (n=14) erkektir (p<0.050). Öğrencilerin %12,38’inin
(n=13) kronik bir hastalığı olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmaya katılan
öğrencilerin %0,95’i haftada 1-2 saat, %8,57’si
haftada 3-5 saat, %15,24’ü
haftada 6-8 saat, %27,62’si haftada 9-19 saat, %47,62’si haftada 20 saat ve
üzeri internet veya akıllı cihaz kullanımı olduğunu bildirmiştir. Sigara
kullanan öğrenciler örneklemin %15.24’ünü (n=16) oluşturmakta olup, hiçbiri
sigarayı bırakmakta herhangi bir yardım almamışlardır. Araştırmamızda
bağımlılık yapan maddelerin bağımlılık durumları incelenmiştir ve yüzdelikleri
alınmıştır. Bu maddeler; alışveriş, bilgisayar oyunu, televizyon, internet,
deterjan, kahve, kumar, şans oyunları, gazlı içecekler, çikolata, çay, cips,
uyarıcılar, sedatifler, halüsinojenler, tütün, esrar, şeker, antikolinerjikler,
uçucular, opioidler başlıkları altında öğrencilere sunulmuştur. Çalışmada yer
alan anketler sigara ve bağımlılık ile ilgili belirteç sorular olarak
değerlendirilmiştir.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin madde kullanımı
ve bağımlılık ile ilgili belirli dönemlerde eğitimler alması için planlama
yapılmalıdır.
Objectives: This research was carried out to determine the thoughts and opinions of the students about the drug addiction in the Department of Nursing of Ankara Yıldırım Beyazıt University, Faculty of Health Sciences.
Materials and Methods: A total of 217 students from the department were administered face-to-face interviews with socio-demographic data and knowledge levels related to addiction. The questionnaire form consisted of the students' demographic information, the level of awareness of the substances causing substance dependence, the duration and awareness of addictive substances, and the questions asked to measure their knowledge of the pathophysiology of the physical and psychological dependence of drug addiction. In the evaluation of the obtained data, for statistical analysis and calculations, IBM SPSS Statistics 21.0 (IBM Corp. Released 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.) was used.
Results: The mean age of 105 students was 20.69 ± 1.28. Of the students, 86,67% (n = 91) were female, 13.33% (n = 14) were male, 1.90% (n = 2) were female high school graduates, 98.10% (n = 103) were mixed high school graduates. 12.38% (n = 13) of the students had a chronic disease. Of the students participated in the study, 0.95% (n = 1) reported 1-2 hours per week, 8.57% (n = 9) reported 3-5 hours per week, 15.24% reported 6-8 hours per week, % 27.62 (n = 29) reported 9-19 hours per week and 47.62% (n = 50) reported using 20 hours or more of internet or smart device per week. At the same time, in our study, the purpose of using internet and smart device, student's sociability status, student's income level and income perception, smoking in the group of friends and family, smoking and alcohol consumption status were analyzed as a percentage. The first contact agent with the substance, the reasons for starting to smoke, the starting environment to start smoking and the level of dependence were examined as well. Cigarette smoking students accounted for 15.24% (n = 16) of the sample, and none of these students received any help in smoking cessation. In our study, dependence of addictive substances was investigated. These substances were shopping, computer games, television, internet, detergent, coffee, gambling, games of chance, carbonated drinks, chocolate, tea, chips, stimulants, sedatives, hallucinogens, tobacco, marijuana, sugar, anticholinergics, volatiles, opioids. The questionnaires included in the study were evaluated as questions about smoking-related questions and addiction questions.
Conclusion: In this study, where the nursing students' knowledge about substance and addiction is measured, planning should be done in order to get students to receive training in certain periods on this subject. In order to prevent drug addiction, students should be encouraged to get help for dependence in cooperation with the units providing services in this regard.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 4 |