İnsanlar saygınlık kazanabilmek, maaşlarında artış yaşayabilmek gibi bazı nedenlerden dolayı mesleklerinde yükselmek istemektedir ve bu da kariyer basamaklarını ortaya çıkarmaktadır. Birçok meslekte olduğu gibi öğretmenlik mesleğinde de kariyer basamakları mevcuttur. Öğretmenler kariyerlerinde yükselmek için bazı sınavlara tabii olmaktadır. Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik unvanlarına ve sınavlarına ilişkin görüşlerini almak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır ve bu doğrultuda çalışma grubunu oluşturan sosyal bilgiler öğretmenlerine yarı yapılandırılmış mülakat formunda yer alan açık uçlu sorular yöneltilerek görüşmeler yapılmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabii tutulmuştur. Araştırmada ulaşılan bulgular dahilinde uzman ve başöğretmenlik sınavları sosyal bilgiler öğretmenlerin çoğunluğu tarafından gereksiz görüldüğü, unvanların verilmesinin amacı kariyer basamakları oluşturma amacıyla veya maaşlarda artış yapma gerekçesi ile böyle bir uygulamanın yapıldığı ve avantajının en çok maaş artışı olduğu gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Kariyer basamaklarında kıdem yılının, akademik başarının dikkate alınması gibi de bazı öneriler sunulmuştur.
Uzman öğretmenlik başöğretmenlik kariyer basamakları sosyal bilgiler.
People want to advance in their profession for some reasons, such as gaining respect and increasing their salaries, and this leads to career ladders. As in many professions, there are career stages in the teaching profession. Teachers are subject to some exams to advance in their careers. In this research, it was aimed to get the opinions of social studies teachers regarding the titles and exams of specialist teaching and head teaching. The phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used in the study, and in this direction, interviews were conducted by asking open-ended questions in the semi-structured interview form to the social studies teachers who formed the study group. The collected data were subjected to content analysis. Within the findings of the research, it was concluded that specialist and head teacher exams were seen as unnecessary by the majority of social studies teachers, that the purpose of granting titles was to create career ladders or to increase salaries, and that the biggest advantage was salary increase. Some suggestions are also offered, such as taking seniority and academic success into account in career steps.
Specialist teaching head teaching career stages social studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 27 |