Values are recognized as facts that are used to shape individuals' feelings and thoughts. In order for children and young people to discover and develop values and to progress according to their potential, some activities need to be carried out. Values education is defined as education that encourages reflection on choices, exploration of opportunities and commitment to responsibilities, and the development of a disposition to guide the preferences, attitudes and behaviors of individuals in society. All education and training activities, especially values education, are generally carried out in schools through curricula. The fact that curricula are suitable for value transfer in terms of content can ensure that the goals are realized more easily and effectively. In this direction, the aim of this study is to examine the book “The Last Child in Nature” in the context of the values in the Social Studies Curriculum (2024). The data of the study, which was conducted with qualitative research method, were obtained through document analysis. Descriptive analysis approach was used to analyze the data. The findings of the study were determined based on the values in the Social Studies Curriculum (grades 4, 5, 6 and 7) published in 2024, and each value was given under a separate heading and in the context in which it was addressed in the book. According to the data obtained, the book titled “The Last Child in Nature” covers all the values in the curriculum. In this sense, it has been determined that the values that have been reached the most are healthy life, sensitivity and responsibility; the values that have been reached the least are family integrity and patriotism. The values in the study were given in accordance with the order in the curriculum and supported with sample sentences taken from the book. The research was concluded with recommendations.
Values Values Education Last Child in Nature Document Analysis Social Studies Curriculum
Değerler, bireylerin duygu ve düşüncelerini şekillendirmek için kullanılan araçlar olarak kabul edilmektedir. Çocukların ve gençlerin pozitif değerleri keşfedip geliştirmeleri ve kendi potansiyellerine göre ilerlemeleri için bazı faaliyetlerin yürütülmesi gerekmektedir. Değerler başta olmak üzere, genellikle bütün eğitim öğretim faaliyetleri okullarda öğretim programları aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, “Doğadaki Son Çocuk” adlı kitabın Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (2024)’nda yer alan değerler bağlamında incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmanın verileri, doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları 2024 yılında yayımlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar)’nda yer alan değerlerden yola çıkılarak tespit edilmiş, ayrı başlıklar halinde ve yorumlarıyla birlikte verilmiştir. Elde edilen verilere göre “Doğadaki Son Çocuk” adlı eserde öğretim programında yer alan 20 değerin tamamına ulaşılmıştır. Bu anlamda en fazla ulaşılan değerlerin sağlıklı yaşam, duyarlılık, sorumluluk, özgürlük, tasarruf, estetik ve sevgi olduğu; en az ulaşılanların ise aile bütünlüğü ve vatanseverlik olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada yer alan değerler öğretim programındaki sıraya uygun olarak örnek cümlelerle desteklenmiştir. Araştırmaya önerilerle son verilmiştir.
Değerler Değerler Eğitimi Doğadaki Son Çocuk Doküman İncelemesi Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Değerler Eğitimi, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer), Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 32 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.