Karşılaşılan problemlerin çözümlerine farklı stratejiler ile yaklaşılması, hesaplama durumlarında esnek düşünebilme becerisinin gün geçtikçe önem kazanmasına bağlı olarak sayı hissi becerisinin de önem kazandığı söylenebilir. Sayı hissi, sayıları anlamlandırma, problem çözmeye yönelik stratejiler geliştirme, karşılaştırma yapma, sayısal işlemleri yapmak için prosedür ortaya koymayı, bilgiyi iletme, işleme ve yorumlamayı başarılı bir şekilde sağlayan bir beceri olarak ifade edilebilmektedir. Matematik başarısında önemli olan bu becerinin kazandırılmasına erken dönemlerden itibaren başlanması kavramın kazandırılması açısından önemlidir. Bu çalışmada 2009-2015-2018 ilkokul matematik dersi öğretim programındaki sayılar ve işlemler ile ölçme öğrenme alanı kazanımlarının sayı hissi bileşenlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemi durum çalışması desenine uygun olarak tasarlanmış, verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada sayı hissi ile ilişkili kazanımların yıllara, sınıf düzeylerine ve sayı hissi bileşenlerine göre karşılaştırmalı analizleri yapılmıştır. Sayı hissi ile ilişkili kazanım sayılarının yıllara göre azaldığı, sayı hissi bileşenlerinin programlarda oransal olarak yer almadığı, yıllara göre dalgalanmalar görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır.
İlkokul İlkokul matematik programları sayı hissi sayı hissi bileşenleri
It can be said that the skill of number sense has been gaining importance as a result of adopting different strategies to approach the solutions of encountered problems and increasing importance of the ability to think flexibly in situations involving calculation. Number sense can be expressed as the skill that makes it possible to successfully make sense of numbers, to develop strategies to solve problems, to make comparisons, to come up with correct procedures to conduct numerical operations and to convey, process and interpret information. It is important to invest efforts for children to acquire this skill, which is important in mathematics success, at early ages so that they can internalize the skill. In the current study, it was aimed to conduct a comparative analysis of the objectives set in the learning area of numbers and operations in relation to the components of number sense. The study was designed in line with the case study design, one of the qualitative research methods and in the analysis of the collected data, the descriptive analysis method was used. In this regard, the objectives related to number sense were analyzed comparatively according to years, grade levels and the components of number sense. It was found that the objectives related to number sense decrease over the years and that there is no balanced distribution of the components of number sense across the grade levels.
Primary school, primary school mathematics curriculum, number sense, components of number sense
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 43 |