Etik İlkeler ve Yayın Politikası

Etik İlkeler

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Eğitim Fakültesi Dergisi, katı etik politikalarla yüksek standartları sürdürmeyi taahhüt etmekte ve yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanmaktadır. Akademik ve pratik kullanım için en iyi araştırma makalelerini sunmak için, sıkı bir meslektaş incelemesi yoluyla katı bir etik süreci benimsenmektedir. İntihal, üretim ve verilerin tahrif edilmesi gibi mesleki bilimsel etik yasaların ihlali, editörler tarafından tolerans gösterilmeden çok ciddiye alınır. Bu nedenle yazarlar evrensel olarak kabul görmüş bilimsel raporlama standartlarını takip etmelidir.

Etik İhlal

Yayın sürecinde, yazarların, okuyucuların, araştırmacıların, yayıncıların, hakemler ve editörlerin “Committee on Publication Ethics (COPE)” tarafından yayınlanan genel ve özel etik kurallara ve sorumluluklara dikkat etmesi gerekmektedir. Yine ilgili paydaşların yayım sürecinde YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler başlığı altında verilen intihal, sahtecilik, çarpıtma, mükerrer yayım, dilimleme, haksız yazarlık ve diğer etik ihlal türlerinden kaçınması beklenmektedir.

Herhangi bir araştırmada etik ihlal iddiası ortaya çıkması durumunda, editör ve yardımcıları iddiaları uygun şekilde ele alır. Gerekli durumlarda makalelerle ilgili yazarlardan düzeltme talep edilebilir. Etik ihlalin tespit edildiği durumlarda ilgili makale dergimizin internet sitesinden kaldırılır.

Gönderilen yazı orijinal olmalı ve başka bir yerde resmi olarak yayımlanmamalıdır. Ayrıca başka bir dergi veya konferans tarafından değerlendirilmemeli ve daha önce yayımlanmamış olmalıdır. Ve mevcut herhangi bir telif hakkını veya diğer üçüncü taraf haklarını ihlal etmemelidir.

Yazarlar, yayınladıkları eserlerde önemli bir hata veya yanlışlık görürlerse çalışmalarını düzeltmek veya iade etmek için editörle işbirliği yapmakla yükümlüdür. Sorumlu yazar çalışmada tüm yardımcı yazarların doğru bir biçimde beyan edildiğini ve tüm yardımcı yazarların çalışmanın son şeklini görüp onayladıklarını ve yayımlanmak üzere arz edilmesi konusunda aynı fikirde olduklarını kesin olarak iletmelidir.

Dergimize sunulan yayınlar elde edilen verileri doğru bir şekilde aktarmalı, çalışmanın tekrar edebilmesine olanak verecek kadar ayrıntı ve referans içermelidir. Gerçeği yansıtmayan, kasıtlı olarak çarpıtılmış ifadeler araştırma etiğine aykırıdır ve kabul edilemez.

Dergimize gönderilen yayınlar, elde edilen verileri doğru bir şekilde iletmeli ve çalışmanın tekrarlanmasına izin verecek kadar detay ve referans içermelidir. Gerçeği yansıtmayan kasıtlı olarak çarpıtılmış ifadeler araştırma etiğine aykırıdır ve kabul edilemez.

Yayın politikamıza uygun olarak, intihal önlenmesi için bu alanda değerli uzmanlara danışılmakta ve “IThenticate” programından yararlanılmaktadır. Benzerlik oranının %15'in altında olması gerekmektedir.

Kaynak gösterimi konusunda bilimsel dil ve üsluba dikkat edilmelidir. Bir konuşmadan, mektuplaşmadan ya da üçüncü şahıslarla yapılan bir tartışmadan elde edilen özel bilgiler, kaynağın yazılı izni olmadan kullanılmamalı veya aktarılmamalıdır.

Dergimiz, 2020 yılından itibaren Eğitim Bilimleri'nin tüm bilim dallarında insanla yapılan araştırmalar için etik kurul onayı istemektedir. Yazarların bunu makalelerinde belirtmeleri ve belgelendirmeleri gerekmektedir.

Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Olgu sunumlarında bilgilendirilmiş gönüllü olur/onama formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gerekmektedir. Araştırmada başka bir araştırmacı ya da araştırmacılar tarafından geliştirilen bir veya birden fazla ölçek kullanılmış ise ölçek sahiplerinden ölçeğin kullanılabileceğine yönelik olur beyanı alınmalıdır. (Mail yoluyla da alınabilir, iznin alındığını kanıtlamak yeterlidir).  

Ayrıca 2020 yılından itibaren makale sonunda, çok yazarlı makalelerde araştırmacıların Katkı Oranı Beyanı verilmeli; makalelerin desteklendiği bir kurum veya kuruluş varsa Destek ve Teşekkür Beyanı, çatışma durumu varsa da Çatışma Beyanı verilmelidir.

Hakem değerlendirme süreci

Tüm makaleler uzman hakem değerlendirilmesi için gönderilir. Dergimizde çift-kör hakem değerlendirme sistemini kullanılmaktadır. Tüm makaleler 2 hakem tarafından bağımsız olarak değerlendirilmektedir. Hakemler makalelerin kabulü, revizyonu veya reddi açısından önerilerde bulunmaktadır. Hakemlerden biri red, biri kabul verirse makale üçüncü bir hakeme gönderilir ve onun görüşleri yönünde kabul veya reddedilir. Dergimiz makale kabulü, değerlendirmeye alınma veya yayınlanma sırasında hiçbir şekilde ücret talep etmemektedir. 

Hakemler makalenin revize edilmesini belirtirse, yazarlar hakemler tarafından belirtilen sınırlar doğrultusunda makaleyi revize edeceklerdir. Nadiren, tekrar gönderilen makaleler ilave hakem değerlendirmesine maruz kalabilir. Revizyonlar tamamlanır ve sorumlu editör tarafından onaylanır onaylanmaz, iletişimde bulunan yazar makalenin yayın için kabul edildiği konusunda bilgilendirilir. Reddedilen makaleler için yazarlara dönülmez. Makalenin yayınlanması için kabul edildikten sonra geçen ortalama süre 6 aydır. Bu süre hakemlerin dönütüne göre uzayabilir veya kısalabilir.