Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effect of Socratic Questioning on Success and Attitude and the Compliance of the Thoughts Produced to Intellectual Standards

Yıl 2021, Cilt: 54 Sayı: 1, 35 - 68, 01.04.2021
https://doi.org/10.30964/auebfd.632214

Öz

This research aims to investigate, using action research method, how life science course designed with Socratic questioning-based activities will be taught in third grades of primary schools and how these designed activities will affect students' success and attitudes towards life science course. In the academic year of 2016-2017, the study was conducted for 13 weeks with a third grade student group, consisting of 4 girls and 12 boys, i.e. 16 students, in a private school. It was found that the students could emphasize the key aspects of their ideas, exemplify their ideas, indicate the relevancy about the subject being discussed, could look from different points of view, and express the consistency in their ideas. It was also found that the students in the study group had difficulty in elaborating their ideas, providing evidence of the accuracy of their ideas, and expressing the complex aspects of their ideas. It was concluded that the success of the life science course increased compared to the pre-application period and their attitudes improved after the application.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya, Sakarya.
  • Akbulut, T. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin soru sorma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Akçakın, V. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin geleneksel öğrenme yaklaşımı ile sorgulayıcı problem çözme ve öğrenme yaklaşımına ilişkin algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Aydemir, Y., Çiftçi. Ö. (2008). Edebiyat Öğretmeni Adaylarının Soru Sorma Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniveristesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5,(2),103-115. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13714/166035.
  • Bağcaz, E. (2009). Sorgulayıcı öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Bektaş, M (2015). Hayat bilgisiDersinde Ailelerin Çoklu Zekâ Kuramı Hakkında Bilgilendirilme Biçimlerinin Öğrencilerin Proje Başarıları ve Tutumlarına Etkisi. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstisüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Bérci, M.E. and Griffith, B. (2005). What does it mean to question? Interchange, 36 (4), 405-430.
  • Cavkaytar, S. (2009). Dengeli okuma yazma yaklaşımının türkçe öğretiminde uygulanması: ilköğretim 5. Sınıfta bir eylem araştırması. (Yayınlanmış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Coşkun, S. (2012). Üst düzey matematiksel düşünme süreçlerinin sorgulayıcı problem çözme ve öğrenme modeline göre tasarlanmış çalışma yaprakları yardımıyla incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazıladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 120-132. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/400.
  • Doğanay, A. (2015). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. Ahmet Doğanay (Ed), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s.279-331). Ankara: PegemA.
  • Güneş, F. (2011). Verimlilikte şartlandırıcı değil sorgulayıcı eğitim. Kalkınmada Anahtar Verimlilik, 23 (265), 34-37.
  • Johnson, A.P. (2014). Eylem araştırması el kitabı (Y.Uzuner ve Meltem Ö.Anay, Çev.). Ankara: Anı.
  • Koshy, V. (2005). Action research for improving practice: A practical guide. London: Paul Chapman.
  • Küken G., (2003), İlkçağda Eğitim Felsefesi, İstanbul: Alfa (s.389).
  • Küçüktepe, C (2015). An evaluation of teachers’ questions in terms of socratic ınquiry technique. Anthropologist, 20 (1,2), 156-165.
  • Magee, B. (2004). Felsefenin Öyküsü. B. S. Şener (Çev.) Ankara: Dost
  • McKellar, L., Pincombe, J. and Henderson, A.,N. (2010). Action research: a process to facilitate collaboration and change in clinical midwifery practice. This paper describes a modified action research approach as a means of addressing some of the challenges facing contemporary clinical midwifery practice. https://www.rcm.org.uk/learning-and-career/learning-and-research/ebm-articles/action-research-a-process-to-facilitate.
  • MEB, (2015). İlkokul hayat bilgisidersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http:// ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=244.
  • Mucher, S. (2007, February). Building a culture of evidence through professional development. The History Teacher, 40 (2), 265-273.
  • O'Brien, R. (2003). An Overview of the Methodological Approach of Action Resaerch.. http://www.wb.net/robrien/papers/ arfinal.html.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D., (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A.
  • Paul R. and Elder L. (2016). The Thinker’s Guide To Socratic Questoning,Foundation For Critical Thinking. USA: Foundation for Critical Thinking.
  • Platon, (2009). Diyaloglar-Menon. A. Cemgil, Çev. İstanbul: Remzi.
  • Rousmaniere, K. (2001). Questioning Visual in The History of Education, History of Education, 30 (2), 109-116.
  • Ramsey, I., Gabbard, C., Clawson, K., Henson, K., “Questioning: An effective teaching method”. Clearing House, 63 (9), 420-422.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen klavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşpınar, M. (2005). Kuramdan uygulamaya öğretim yöntemleri. Elazığ: Nobel.
  • Yeşil, R. ve Özbek, R. (2008, Aralık). Sosyal alanlar eğitimi bölümlerindeki “branş” öğretim elemanlarının sorulardan yararlanma yeterlikleri (Fırat Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3), 175-186.

Sokratik Sorgulamanın Başarı ve Tutuma Etkisi ile Üretilen Düşüncelerin Entelektüel Ölçünlere Uygunluğu

Yıl 2021, Cilt: 54 Sayı: 1, 35 - 68, 01.04.2021
https://doi.org/10.30964/auebfd.632214

Öz

Araştırmada sokratik
sorgulama temelli etkinliklerle tasarlanmış ilkokul üçüncü sınıf hayat bilgisi
dersinin nasıl işleneceğini ve tasarlanan bu etkinlikerin öğrencilerin hayat
bilgisi ders başarısına ve derse karşı tutumlarına nasıl etki edeceği
araştırılmıştır. Araştırmada eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır.  2016-2017 eğitim- öğretim yılında 13 hafta
boyunca  özel bir okulda 4 kız 12 erkek
16 kişilik bir üçüncü sınıf öğrenci çalışma grubu ile hayat bilgisi derslerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre ö
ğrencilerin
ürettikleri düşüncelerin önemli taraflarını vurgulayabildikleri, düşüncelerini
örneklendirebildikleri, üzerine tartışılan konu ile ilgili düşüncelerinin  uygunluğunu belirtebildikleri, ürettikleri
düşüncelere farklı bakış açılarından bakarak değerlendirebildikleri ve düşüncelerindeki
tutarlılığı ifade edebildikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Diğer yandan çalışma
grubu öğrencilerinin üretttikleri düşüncelerini detaylandırmakta, düşüncelerinin
doğruluğuna ilişkin kanıtlar sunmakta, düşüncelerinin karmaşık taraflarını
ifade etmekte zorlandıkları bulgularına ulaşılmıştır. Hayat bilgisi dersi
başarılarının uygulama öncesine göre arttığı; tutumlarının ise uygulama
sonrasında olumlu yönde geliştiği bulgularına ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya, Sakarya.
  • Akbulut, T. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin soru sorma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Akçakın, V. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin geleneksel öğrenme yaklaşımı ile sorgulayıcı problem çözme ve öğrenme yaklaşımına ilişkin algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Aydemir, Y., Çiftçi. Ö. (2008). Edebiyat Öğretmeni Adaylarının Soru Sorma Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniveristesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5,(2),103-115. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13714/166035.
  • Bağcaz, E. (2009). Sorgulayıcı öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Bektaş, M (2015). Hayat bilgisiDersinde Ailelerin Çoklu Zekâ Kuramı Hakkında Bilgilendirilme Biçimlerinin Öğrencilerin Proje Başarıları ve Tutumlarına Etkisi. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstisüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Bérci, M.E. and Griffith, B. (2005). What does it mean to question? Interchange, 36 (4), 405-430.
  • Cavkaytar, S. (2009). Dengeli okuma yazma yaklaşımının türkçe öğretiminde uygulanması: ilköğretim 5. Sınıfta bir eylem araştırması. (Yayınlanmış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Coşkun, S. (2012). Üst düzey matematiksel düşünme süreçlerinin sorgulayıcı problem çözme ve öğrenme modeline göre tasarlanmış çalışma yaprakları yardımıyla incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp.
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazıladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 120-132. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/400.
  • Doğanay, A. (2015). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. Ahmet Doğanay (Ed), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s.279-331). Ankara: PegemA.
  • Güneş, F. (2011). Verimlilikte şartlandırıcı değil sorgulayıcı eğitim. Kalkınmada Anahtar Verimlilik, 23 (265), 34-37.
  • Johnson, A.P. (2014). Eylem araştırması el kitabı (Y.Uzuner ve Meltem Ö.Anay, Çev.). Ankara: Anı.
  • Koshy, V. (2005). Action research for improving practice: A practical guide. London: Paul Chapman.
  • Küken G., (2003), İlkçağda Eğitim Felsefesi, İstanbul: Alfa (s.389).
  • Küçüktepe, C (2015). An evaluation of teachers’ questions in terms of socratic ınquiry technique. Anthropologist, 20 (1,2), 156-165.
  • Magee, B. (2004). Felsefenin Öyküsü. B. S. Şener (Çev.) Ankara: Dost
  • McKellar, L., Pincombe, J. and Henderson, A.,N. (2010). Action research: a process to facilitate collaboration and change in clinical midwifery practice. This paper describes a modified action research approach as a means of addressing some of the challenges facing contemporary clinical midwifery practice. https://www.rcm.org.uk/learning-and-career/learning-and-research/ebm-articles/action-research-a-process-to-facilitate.
  • MEB, (2015). İlkokul hayat bilgisidersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http:// ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=244.
  • Mucher, S. (2007, February). Building a culture of evidence through professional development. The History Teacher, 40 (2), 265-273.
  • O'Brien, R. (2003). An Overview of the Methodological Approach of Action Resaerch.. http://www.wb.net/robrien/papers/ arfinal.html.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D., (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A.
  • Paul R. and Elder L. (2016). The Thinker’s Guide To Socratic Questoning,Foundation For Critical Thinking. USA: Foundation for Critical Thinking.
  • Platon, (2009). Diyaloglar-Menon. A. Cemgil, Çev. İstanbul: Remzi.
  • Rousmaniere, K. (2001). Questioning Visual in The History of Education, History of Education, 30 (2), 109-116.
  • Ramsey, I., Gabbard, C., Clawson, K., Henson, K., “Questioning: An effective teaching method”. Clearing House, 63 (9), 420-422.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen klavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşpınar, M. (2005). Kuramdan uygulamaya öğretim yöntemleri. Elazığ: Nobel.
  • Yeşil, R. ve Özbek, R. (2008, Aralık). Sosyal alanlar eğitimi bölümlerindeki “branş” öğretim elemanlarının sorulardan yararlanma yeterlikleri (Fırat Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3), 175-186.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sanem Bülbül Hüner 0000-0001-8757-9374

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 54 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bülbül Hüner, S. (2021). Sokratik Sorgulamanın Başarı ve Tutuma Etkisi ile Üretilen Düşüncelerin Entelektüel Ölçünlere Uygunluğu. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(1), 35-68. https://doi.org/10.30964/auebfd.632214
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.