Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adapting the 21st century skills scale to Turkish culture

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 1, 215 - 232, 16.01.2023
https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613

Öz

The aim of the study is to adapt the 21st Century Skills Scale to Turkish culture. The sample of the study consisted of 244 university students studying biology, science and mathematics in the spring semester of the 2021-2022 academic year. The original scale consists of 30 items and 4 sub-factors. Language validity, construct validity, criterion validity and reliability studies were carried out in the adaptation of the scale to Turkish. In the Turkish version of the scale, language validity translation back translation technique was used, and expert opinion was taken. The construct validity of the scale was provided by Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (DFA). As a result of the EFA analysis, a scale consisting of 25 items and 4 factors was obtained. The construct validity of the scale was tested with Confirmatory Factor Analysis. In the CFA analysis, the scale fit values were found at an acceptable level. In order to test the criterion validity, the correlation between the whole scale and each sub-factor was examined. The reliability of the study, on the other hand, was calculated with the Cronbach's Alpha coefficient of internal consistency, item-total correlation and item discrimination values. As a result of the analyzes, it was concluded that the Turkish Form of the 21st Century Skills Scale is a valid and reliable measurement tool to reveal the 21st century skills of teacher candidates.

Kaynakça

  • Akkaya, R., ve Çetin, M., Girişimci Öğretmen Davranışları Ölçeği: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1473-1490, (2022).
  • Altınpulluk, H., ve Yıldırım, Y., 2010-2019 Yılları Arasında Yayınlanan 21. Yy Becerileri Araştırmalarının. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 438-461, (2020).
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S., Öğretmen adaylarına yönelik 21. yy becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160-175, (2016).
  • Belet Boyacı, Ş. D. ve Atalay, N., A scale development for 21st century skills of primary school students a validity and reliability study. International Journal of Instruction, 9(1), 1308-1470, (2016).
  • Büyüköztürk, Ş., Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (25th ed.) Ankara: Pegem Academy, (2019).
  • Cansoy, R., Uluslararası çerçevelere göre 21. yy becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134, (2018).
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T. ve Bilasa, P., Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yy becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874, (2019).
  • Chalkiadaki, A., A Systematic Literature Review of 21st Century Skills and Competencies in Primary Education. International Journal of Instruction, 11(3), 1-16, (2018).
  • Çevik, M., ve Şentürk, C., Multidimensional 21th Century Skills Scale: Validity and Reliability Study. Cypriot Journal of Educational(14), 11-28, (2019).
  • Çiftçi, S., Yayla, A., ve Sağlam, A., 21. yy becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumeli Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734, (2021).
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., ve Çinko, M., Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Beta Basım, (2013).
  • Erten, P., Öğretmen adaylarının 21. yy becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64, (2020).
  • Eryılmaz, S., Öğrencilerin 21. yy öğrenme becerileri için veri toplama aracı: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 15, 3, (2020).
  • Fidan, M., Debbağ, M., ve Çukurbaşı, B., Technology proficiency self-assessments of teachers becoming professional in the 21st century: A scale adaptation study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(2), 465-492, (2020).
  • Gelen, İ., P21-Program ve Öğretimde 21. Yy Beceri Çerçeveleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29., (2017).
  • Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B., Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yy becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798, (2019).
  • Hacıoğlu, Y., The effect of STEM education on 21st century skills: Preservice science teachers’ evaluations. Journal of STEAM Education, 4(2), 140-167, (2021).
  • Hu, L. ve Bentler, P. M., Evaluating Model Fit. In R. . Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: concepts, issues and applications. London: Sage Publications, (1995).
  • Kalemkuş, F. ve Bulut Özek, M., Kapsamlı 21. yy becerileri ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(2), 359-388, (2022).
  • Karabulut Coşkun, B., Lisans Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Davranışları ve Bu Davranışları Etkileyen Faktörler: Modelleme Çalışması. Yayınlanmış Doktora Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara, (2015).
  • Karakaş, M. M., Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimlerine Yönelik 21. Yy Beceri Düzeylerinin Ölçülmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, (2015).
  • Karaman, H., Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, (2015).
  • Kelley, T. R., Knowles, J. G., Han, J., ve Sung, E., Creating a 21st century skills survey instrument for high school students. American Journal of Educational Research, 7(8), 583-590, (2019).
  • Looman, W.S. ve Farrag, S., Psychometric properties and cross-cultural equivalence of the Arabic Social Capital Scale: Instrument development study. International Journal of Nursing Studies. 46, 45-54, (2009).
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). The definition and selection of key competencies: Executive summary. Paris. France, (2005).
  • Organization for Economic Cooperation and Development OECD, The future of education and skills: Education 2030, (2018). https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf. (28. 04. 2022).
  • Ongardwanich, N., Kanjanawasee, S., ve Tuipae , C., Development of 21st Century Skill Scales as Perceived by Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 737 – 741, (2015).
  • Osman, K, Soh, T. M. T. ve Arsad, N. M., The relationship of 21st century skills on students’ attitude and perception towards physics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 546-554, (2010).
  • Özyurt, M., 21. yy becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568-2594, (2020).
  • P21, P21’s Frameworks for 21st Century Learning, (2019). http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources, (28.04.2022).
  • Sperber, A. D., Translation and Validation of Study Instruments for CrossCultural, (2004).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S., Using multivariate statistics. USA: Pearson Education, (2007).
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). "Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine." Basın Açıklaması 18, (2017).
  • Tavşancıl, E., Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, (2005).
  • TUSİAD, STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematics Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) Alanında Eğitim Almış İşgücüne Yönelik Talep Ve Beklentiler Araştırması. İstanbul: TUSİAD, (2014). https://www.tusiad.org/tr/ (28.04.2022).
  • Uçak, S. ve Erdem, H. H., Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yy becerileri ve eğitim felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76-93, (2020).
  • Yalçın, S., 21. yy becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201, (2018).
  • Yılmaz, E., ve Alkış, M., 21. yy yeterlilikleri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 125-154, (2019).

21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 1, 215 - 232, 16.01.2023
https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613

Öz

Çalışmanın amacı, 21. Yy Becerileri Ölçeğini Türk kültürüne uyarlamaktır. Çalışmanın örneklemini 2021-2022 akademik yılı bahar döneminde 244 biyoloji, fen ve matematik alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Orijinal ölçek 30 madde ve 4 alt faktörden oluşmaktadır. Ölçeğin Türkçeye uyarlanmasında dil geçerliliği, yapı geçerliği, ölçüt geçerliği ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin Türkçe uyarlamasında dil geçerliği çeviri geri çeviri tekniği kullanılmış ve uzman görüşü alınmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile sağlanmıştır. AFA analizi sonucunda 25 madde ve 4 faktörden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edilmiştir. DFA analizinde ölçek uyum değerleri kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur. Ölçüt geçerliğini test etmek amacıyla ölçeğin tüm maddeleri ile her bir faktör arasındaki korelasyon incelenmiştir. İç tutarlılık ise Cronbach Alfa katsayısı, madde toplam korelasyonu ve madde ayırt edicilik değerleri ile hesaplanmıştır. Analizler 21. Yy Becerileri Ölçeğinin Türkçe uyarlamasının öğretmen adaylarının 21. Yy becerilerini ortaya çıkarmak için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akkaya, R., ve Çetin, M., Girişimci Öğretmen Davranışları Ölçeği: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1473-1490, (2022).
  • Altınpulluk, H., ve Yıldırım, Y., 2010-2019 Yılları Arasında Yayınlanan 21. Yy Becerileri Araştırmalarının. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 438-461, (2020).
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S., Öğretmen adaylarına yönelik 21. yy becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160-175, (2016).
  • Belet Boyacı, Ş. D. ve Atalay, N., A scale development for 21st century skills of primary school students a validity and reliability study. International Journal of Instruction, 9(1), 1308-1470, (2016).
  • Büyüköztürk, Ş., Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (25th ed.) Ankara: Pegem Academy, (2019).
  • Cansoy, R., Uluslararası çerçevelere göre 21. yy becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134, (2018).
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T. ve Bilasa, P., Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yy becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845-874, (2019).
  • Chalkiadaki, A., A Systematic Literature Review of 21st Century Skills and Competencies in Primary Education. International Journal of Instruction, 11(3), 1-16, (2018).
  • Çevik, M., ve Şentürk, C., Multidimensional 21th Century Skills Scale: Validity and Reliability Study. Cypriot Journal of Educational(14), 11-28, (2019).
  • Çiftçi, S., Yayla, A., ve Sağlam, A., 21. yy becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumeli Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734, (2021).
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., ve Çinko, M., Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Beta Basım, (2013).
  • Erten, P., Öğretmen adaylarının 21. yy becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64, (2020).
  • Eryılmaz, S., Öğrencilerin 21. yy öğrenme becerileri için veri toplama aracı: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 15, 3, (2020).
  • Fidan, M., Debbağ, M., ve Çukurbaşı, B., Technology proficiency self-assessments of teachers becoming professional in the 21st century: A scale adaptation study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(2), 465-492, (2020).
  • Gelen, İ., P21-Program ve Öğretimde 21. Yy Beceri Çerçeveleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29., (2017).
  • Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B., Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yy becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798, (2019).
  • Hacıoğlu, Y., The effect of STEM education on 21st century skills: Preservice science teachers’ evaluations. Journal of STEAM Education, 4(2), 140-167, (2021).
  • Hu, L. ve Bentler, P. M., Evaluating Model Fit. In R. . Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: concepts, issues and applications. London: Sage Publications, (1995).
  • Kalemkuş, F. ve Bulut Özek, M., Kapsamlı 21. yy becerileri ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(2), 359-388, (2022).
  • Karabulut Coşkun, B., Lisans Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı Davranışları ve Bu Davranışları Etkileyen Faktörler: Modelleme Çalışması. Yayınlanmış Doktora Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara, (2015).
  • Karakaş, M. M., Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimlerine Yönelik 21. Yy Beceri Düzeylerinin Ölçülmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, (2015).
  • Karaman, H., Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, (2015).
  • Kelley, T. R., Knowles, J. G., Han, J., ve Sung, E., Creating a 21st century skills survey instrument for high school students. American Journal of Educational Research, 7(8), 583-590, (2019).
  • Looman, W.S. ve Farrag, S., Psychometric properties and cross-cultural equivalence of the Arabic Social Capital Scale: Instrument development study. International Journal of Nursing Studies. 46, 45-54, (2009).
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). The definition and selection of key competencies: Executive summary. Paris. France, (2005).
  • Organization for Economic Cooperation and Development OECD, The future of education and skills: Education 2030, (2018). https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf. (28. 04. 2022).
  • Ongardwanich, N., Kanjanawasee, S., ve Tuipae , C., Development of 21st Century Skill Scales as Perceived by Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 737 – 741, (2015).
  • Osman, K, Soh, T. M. T. ve Arsad, N. M., The relationship of 21st century skills on students’ attitude and perception towards physics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 546-554, (2010).
  • Özyurt, M., 21. yy becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(30), 2568-2594, (2020).
  • P21, P21’s Frameworks for 21st Century Learning, (2019). http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources, (28.04.2022).
  • Sperber, A. D., Translation and Validation of Study Instruments for CrossCultural, (2004).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S., Using multivariate statistics. USA: Pearson Education, (2007).
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). "Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine." Basın Açıklaması 18, (2017).
  • Tavşancıl, E., Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, (2005).
  • TUSİAD, STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematics Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) Alanında Eğitim Almış İşgücüne Yönelik Talep Ve Beklentiler Araştırması. İstanbul: TUSİAD, (2014). https://www.tusiad.org/tr/ (28.04.2022).
  • Uçak, S. ve Erdem, H. H., Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yy becerileri ve eğitim felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76-93, (2020).
  • Yalçın, S., 21. yy becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201, (2018).
  • Yılmaz, E., ve Alkış, M., 21. yy yeterlilikleri ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 125-154, (2019).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hülya Gür 0000-0001-8479-8811

Zeynep Güler 0000-0001-7654-0044

Can Berk Genç 0000-0001-6010-1311

Burcu Güngör Cabbar 0000-0001-9805-731X

Aysen Karamete 0000-0001-8442-2080

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gür, H., Güler, Z., Genç, C. B., Güngör Cabbar, B., vd. (2023). 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 25(1), 215-232. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613
AMA Gür H, Güler Z, Genç CB, Güngör Cabbar B, Karamete A. 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. Ocak 2023;25(1):215-232. doi:10.25092/baunfbed.1189613
Chicago Gür, Hülya, Zeynep Güler, Can Berk Genç, Burcu Güngör Cabbar, ve Aysen Karamete. “21. Yy Becerileri ölçeğinin Türk kültürüne Uyarlanması”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 25, sy. 1 (Ocak 2023): 215-32. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613.
EndNote Gür H, Güler Z, Genç CB, Güngör Cabbar B, Karamete A (01 Ocak 2023) 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 25 1 215–232.
IEEE H. Gür, Z. Güler, C. B. Genç, B. Güngör Cabbar, ve A. Karamete, “21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, c. 25, sy. 1, ss. 215–232, 2023, doi: 10.25092/baunfbed.1189613.
ISNAD Gür, Hülya vd. “21. Yy Becerileri ölçeğinin Türk kültürüne Uyarlanması”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 25/1 (Ocak 2023), 215-232. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1189613.
JAMA Gür H, Güler Z, Genç CB, Güngör Cabbar B, Karamete A. 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2023;25:215–232.
MLA Gür, Hülya vd. “21. Yy Becerileri ölçeğinin Türk kültürüne Uyarlanması”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 25, sy. 1, 2023, ss. 215-32, doi:10.25092/baunfbed.1189613.
Vancouver Gür H, Güler Z, Genç CB, Güngör Cabbar B, Karamete A. 21. yy becerileri ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2023;25(1):215-32.