Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Oryantasyon Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 16 Sayı: 32, 395 - 409, 31.12.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.712496

Öz

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrenimine yeni başlayan fen bilimleri öğretmen adaylarının oryantasyon programına yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada olgu bilim deseni benimsenmiştir. Oryantasyon programlarının tamamına katılan 13 öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Veriler açık uçlu görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının arkadaşlık ilişkileri, sosyalleşme, şehre alışma, öğretim üyeleri, sınavlar ve dersler konularında sorun yaşayacaklarını düşündükleri belirlenmiştir. Genel programda bilgilendirme etkinliklerinin fazla olduğu, etkinliklerin faydalı ve eğlenceli ancak sıkıcı olduğu; tanışma etkinliğinin arkadaş ortamına uyumu kolaylaştırdığı, kaynaşmayı artırdığı, eğlenceli ve alışılmışın dışında farklı bir uygulama olduğu; program oryantasyon etkinliğinin faydalı, bilgilendirici, stresi azaltıcı ve yapılmasının gerekli olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aladağ, M., Kağnıcı, D.Y., Tuna, M.E., & Tezer, E. (2016). Üniversite yaşamı ölçeği: ölçek geliştirme ve yapı geçerliliği üzerine bir çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(20), 41-47.
  • Alpan, A. (1992). Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi fen edebiyat fakültesi öğrencilerinde çevreye ve üniversiteye uyum sorunları (Tez No. 22506) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi-Sivas]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aypay, A., Sever, M., & Demirhan, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve akademik entegrasyonu:
  • Boylamsal bir araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 407-422.
  • Bilici, N. (2016). Erasmus programı çerçevesinde Türkiye'den yurtdışına giden ve yurtdışından Türkiye'ye gelen yabancı öğrencilerin sosyal uyumlarının karşılaştırmalı incelenmesi (Tez No. 435237) [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bulut, C., & Serin, N.B. (2016). Öğretmen adaylarının üniversite yaşamına uyum düzeyleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 5(4), 616-623.
  • Bülbül, T., & Güvendir, M.A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397-418.
  • Ceyhan, E. (1995). Oryantasyon eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 42, 14-15.
  • Clinciu, A.I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 78, 718-722.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. CA: Sage.
  • Dolmacı, N., & Duran, Y. (2019). Ön lisans öğrencilerinin kampüs yaşamından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar: Isparta meslek yüksekokulu grafik tasarım programı örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 71, 149-156.
  • Duru, E. (2016). Üniversiteye uyum sürecinde yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın doğrudan ve dolaylı rolleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 13-24.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, Ş. H. (2005). Gazi Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13(2), 479-496.
  • Eren, H., & Kılıç, A. (2014). Yenilikçilik açısından üniversite öğrencilerinin ortamı. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3).
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2011). How to design and evaluate research in education (8 th ed.). McGraw-Hill.
  • Jackson, L.M. Pancer, S. M. Pratt, M. W. & Hunsberger, B. E.(2000). Great expectations: the relation between expectancies and adjustment during the transition to university. Journal Of Aplied Social Psychology, 30(10), 2100-2125.
  • Kacur, M. & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanlar ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(31), 273-297.
  • Kafalı, E. (2011). Yükseköğretime yeni başlayan öğrencilerin uyum becerilerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi (Tez No. 297642) [Yüksek lisans tezi, Namık Kemal Üniversitesi-Tekirdağ]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kolunsağ, A., & Özdemir, G. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 211-229.
  • Mercan, Ç. S., & Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 8(2), 135-154.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expande sourcebook. (2nd edition). CA: Sage.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (S. Özge, Çev.). Yayın Odası.
  • Özgüven, İ. E. (1992). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve baş etme yolları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 5 -13.
  • Özkan, S., & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Pancer, S. M., Hunsberger, B., Pratt, M. W., & Alisat, S. (2000). Cognitive complexity of expectations and adjustment to university in the first year. Journal of Adolescent Research, 15(1), 38-57.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229.
  • Sertel, E., Yıldırım, H., & Akyol, S. Ö. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul tercih sebepleri ve uyum durumları: Sivrihisar örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 101-117.
  • Sevinç, S. ve Gizir, C., A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 14(4), 1285-1308.
  • Şen, Ö.Ö. (2004). Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin sorunlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 146217) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Mercan, Ç.S., & Yıldız, S.A. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 8(2), 135-154.
  • Takır, A., & Özerem, A. (2019). Göçle gelen yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlar. Folklor/Edebiyat, 25(97), 639-657.
  • Yağcı, E., Ekinci, C. E., Burgaz, B., Kelecioğlu, H., & Ergene, T. (2007). Yurt dışına giden Hacettepe Üniversitesi Erasmus öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 229-239.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri. (20.basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B., Temuroğlu, S. Y. & Ekşisu, M. (2014). Ortaöğretime uyum programı pilot uygulama ve değerlendirme raporu.

Investigation of Pre-Service Science Teachers Views on Orientation Program

Yıl 2021, Cilt: 16 Sayı: 32, 395 - 409, 31.12.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.712496

Öz

This research aims to examine the pre-service science teachers' views about the orientation program. The phenomenological research was adopted in the research. 13 teacher candidates who participated in all orientation programs were studied. The data were collected through an open-ended interview form. The content analysis method was used in the analysis of the data. It was determined that pre-service teachers think that they will experience difficulties in friendship relations, socialization, getting used to the city, faculty members, exams and lessons. In the general program, information activities are high, activities are useful and fun but boring; the meeting activity facilitates adaptation to the friend environment, increases the fusion, and is a fun and unusual application; It was determined that program orientation activity is useful, informative, stress-relieving and necessary. It has been determined that orientation activities are fun, useful and informative, ensuring compliance with the environment and making friends.

Kaynakça

  • Aladağ, M., Kağnıcı, D.Y., Tuna, M.E., & Tezer, E. (2016). Üniversite yaşamı ölçeği: ölçek geliştirme ve yapı geçerliliği üzerine bir çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(20), 41-47.
  • Alpan, A. (1992). Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi fen edebiyat fakültesi öğrencilerinde çevreye ve üniversiteye uyum sorunları (Tez No. 22506) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi-Sivas]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aypay, A., Sever, M., & Demirhan, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve akademik entegrasyonu:
  • Boylamsal bir araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 407-422.
  • Bilici, N. (2016). Erasmus programı çerçevesinde Türkiye'den yurtdışına giden ve yurtdışından Türkiye'ye gelen yabancı öğrencilerin sosyal uyumlarının karşılaştırmalı incelenmesi (Tez No. 435237) [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bulut, C., & Serin, N.B. (2016). Öğretmen adaylarının üniversite yaşamına uyum düzeyleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 5(4), 616-623.
  • Bülbül, T., & Güvendir, M.A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397-418.
  • Ceyhan, E. (1995). Oryantasyon eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 42, 14-15.
  • Clinciu, A.I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 78, 718-722.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. CA: Sage.
  • Dolmacı, N., & Duran, Y. (2019). Ön lisans öğrencilerinin kampüs yaşamından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar: Isparta meslek yüksekokulu grafik tasarım programı örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 71, 149-156.
  • Duru, E. (2016). Üniversiteye uyum sürecinde yalnızlığı yordamada sosyal destek ve sosyal bağlılığın doğrudan ve dolaylı rolleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 13-24.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, Ş. H. (2005). Gazi Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13(2), 479-496.
  • Eren, H., & Kılıç, A. (2014). Yenilikçilik açısından üniversite öğrencilerinin ortamı. Turkish Journal of Social Research/Turkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3).
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2011). How to design and evaluate research in education (8 th ed.). McGraw-Hill.
  • Jackson, L.M. Pancer, S. M. Pratt, M. W. & Hunsberger, B. E.(2000). Great expectations: the relation between expectancies and adjustment during the transition to university. Journal Of Aplied Social Psychology, 30(10), 2100-2125.
  • Kacur, M. & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanlar ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(31), 273-297.
  • Kafalı, E. (2011). Yükseköğretime yeni başlayan öğrencilerin uyum becerilerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi (Tez No. 297642) [Yüksek lisans tezi, Namık Kemal Üniversitesi-Tekirdağ]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kolunsağ, A., & Özdemir, G. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 211-229.
  • Mercan, Ç. S., & Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 8(2), 135-154.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expande sourcebook. (2nd edition). CA: Sage.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (S. Özge, Çev.). Yayın Odası.
  • Özgüven, İ. E. (1992). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve baş etme yolları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 5 -13.
  • Özkan, S., & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Pancer, S. M., Hunsberger, B., Pratt, M. W., & Alisat, S. (2000). Cognitive complexity of expectations and adjustment to university in the first year. Journal of Adolescent Research, 15(1), 38-57.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 208-229.
  • Sertel, E., Yıldırım, H., & Akyol, S. Ö. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul tercih sebepleri ve uyum durumları: Sivrihisar örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 101-117.
  • Sevinç, S. ve Gizir, C., A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 14(4), 1285-1308.
  • Şen, Ö.Ö. (2004). Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin sorunlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 146217) [Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Mercan, Ç.S., & Yıldız, S.A. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 8(2), 135-154.
  • Takır, A., & Özerem, A. (2019). Göçle gelen yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlar. Folklor/Edebiyat, 25(97), 639-657.
  • Yağcı, E., Ekinci, C. E., Burgaz, B., Kelecioğlu, H., & Ergene, T. (2007). Yurt dışına giden Hacettepe Üniversitesi Erasmus öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 229-239.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri. (20.basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B., Temuroğlu, S. Y. & Ekşisu, M. (2014). Ortaöğretime uyum programı pilot uygulama ve değerlendirme raporu.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emre Yıldız 0000-0001-6396-9183

Yeter Ünlü 0000-0003-4995-828X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2020
Kabul Tarihi 17 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Yıldız, E., & Ünlü, Y. (2021). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Oryantasyon Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 395-409. https://doi.org/10.35675/befdergi.712496

Cited By