Cilt: 16 Sayı: 1, 23.04.2024

Yıl: 2024

Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, Dünyada ve Türkiye’deki araştırmacılar ve akademisyenlere alanla ilgili gerçekleri betimleme, açıklama, yeni bilgilere ulaşma, modeller oluşturma ve uygulamada karşılaşılan problemlere çözümler bulan araştırmaların yayınlanması için en iyi platformu sağlamaya çalışır. 



Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi (BESAD), spor bilimleri alanında disiplinler arası çalışmalara yer veren açık erişimli bir bilimsel dergidir. BESAD; spor yönetimi ve rekreasyon, fiziksel aktivite, sağlık ve egzersiz, spor performansı ve beden eğitimi öğretmen yetiştirme ve spor pedagojisi kapsamında yapılmış çalışmaları değerlendirilmek üzere kabul eder. BESAD, Türkçe veya İngilizce yazılmış araştırma makaleleri, derleme çalışmaları ve meta analiz çalışmalarını Mart ve Eylül olmak üzere yılda iki sayıyla yayınlar. BESAD, teknik notlar, editöre mektup ve kitap değerlendirmelerini yayınlanmaz. 

Makale Gönderimi
Öncelikle, Dergipark platformuna üye olunuz. Ardından, sistemdeki yönergeleri izleyerek makalenizi yükleyiniz. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, sadece çevrimiçi (online) yöntemle makale kabul etmektedir. E-posta yoluyla gönderilen makaleler kabul edilmez.

Genel Yapı
Tüm makaleler Microsoft Word (doc veya docx) formatında yüklenmelidir. Yüklenen dosyadaki içerikte yazı karakteri "Times New Roman" ve yazılar 12 punto büyüklüğünde olmalı. Ayrıca, 2 satır aralığı kullanılmalıdır. İçerik otomatik satır ve sayfa numaralandırma özelliği kullanılarak hazırlanmalıdır.

Tüm makaleler için aşağıdaki dokümanlar ayrı ayrı sisteme yüklenmelidir;
1. Üst yazı (Editöre açıklayıcı Mektup)
2. Makale
3. Yayım Hakkı Sözleşmesi

Makale Türleri
Derleme
Derleme makaleler, spor bilimlerinin güncel bir alanındaki son gelişmeleri inceler. Derleme makale yazımları genellikle Editör veya Yardımcı Editörler tarafından davet yolu ile gerçekleştirilir. Davet yolu ile yüklenmeyen derlemeler, yazarların ilgili alandaki üretkenlik ve uzmanlık durumları incelenerek, uygun görülmeleri halinde kabul edilir. Sistematik derleme ve meta-analiz, EQUATOR Raporlama Yönergelerini gözetmelidir (https://www.equator-network.org/reporting-guidelines/prisma/). Ana içerik, Özet ve Giriş ile başlamalı, Sonuç ve Kaynakça bölümleri ile bitmelidir. Yazarlar bu bölümler arasında gerekli gördükleri alt başlıkları kullanmayı tercih edebilirler.

Araştırma Makalesi
Araştırma makaleleri, spor bilimlerinin çeşitli yönleriyle ilgili orijinal ampirik ve teorik araştırmaları ifade eder.


1. Üst Yazı
Dosyayı lütfen “Editöre Açıklayıcı Mektup” olarak isimlendiriniz. Kapak sayfası aşağıdaki bilgileri içermelidir:
Makalenin Başlığı: Açık ve tanımlayıcı olmakla birlikte çok uzun olmamalıdır.
Kısa Başlık: Boşluklar dahil, 50 karakteri geçmemelidir.
Yazarların İsim ve Soyisimleri: Akademik dereceler veya unvanlar yazılmamalıdır.
ORCID ID: Tüm yazarların ORCID ID kimlikleri (http://orcid.org/)
Yazarların Kurum Bilgileri ve e-posta Adresleri: Tüm yazarların bölümleri, üniversiteleri, şehir ve ülke bilgileri eksiksiz bir şekilde verilmelidir.
Sorumlu Yazarın İletişim Bilgileri: İsim-soyisim, kurum, yazışma adresi, e-posta adresi ve telefon numarası
Beyanlar: Maddi ve teknik destek, yazarlık boyutunda gerçekleşmeyen akademik katkılar gibi ilgili beyanlar bu kısımda belirtilmelidir. Etik kurul izni ile ilişkili bilgileri, insan ve hayvan çalışmaları için gerekli izinleri ve onamları lütfen belirtiniz. Açıklamalar ve beyanlar tüm yazarlar için bağlayıcıdır.
Çıkar Çatışması Beyanı: Çıkar çatışmasına ilişkin bilgilendirme bu kısımda yapılmalıdır.


2. Makale 
Dosyayı lütfen “Yazar İsmi İçermeyen Makale” olarak isimlendiriniz ve kör hakemlik için yazarlarla ilişkili hiçbir bilginin bu dosyada yer almadığına emin olunuz. Ana içerik, büyük harflerle yazılmış bir şekilde makalenin başlığı ile başlamalıdır. Ardından şu bölümleri içermelidir: Özet, Giriş, Yöntem, Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Kaynakça.

Özet, 250 kelimeyi geçmemeli ve 3-6 arasında anahtar kelime içermelidir. Amaç, Yöntem gibi alt başlıklarla yapılandırılmamalıdır. Fakat araştırmanın amacı, yöntemi, bulguları ve sonucu gibi temel bilgileri içermelidir. Ayrıca, standart ve yaygın olmayan kısaltmaların kullanımından kaçınılmalıdır. Bununla birlikte, eğer kullanımı gerekliyse, kısaltmanın ilk kullanıldığı yerde açıklanarak kullanılmaya devam edilmelidir.

Tüm kaynaklar APA 7 formatına uygun olmalıdır (Publication Manual of the American Psychological Association - 7th edition). Daha fazla bilgi için aşağıdaki sayfayı inceleyebilirsiniz https://apastyle.apa.org/

Metin-içi Kaynak Gösterimi
Kaynak, metin içinde şu şekilde belirtilebilir; (Alagün & Gürsel, 2019). Birden fazla kaynağın aynı yerde kullanılması durumunda, alfabetik sıra gözetilmelidir. Eğer isimler aynı ise, kaynağın yılı gözetilerek bir sıralama yapılmalıdır. Üç veya daha fazla yazar olması durumunda, ilk yazarın ismi belirtildikten sonra “vd.” kullanılarak metin-içi kaynakça gösterimi gerçekleştirilmelidir (Tsuda vd., 2022). Metin içinde “direkt alıntılar tırnak işareti içerisinde” belirtilmelidir (Aydın, 2022, p. 19), veya Kavasoğlu & Yaşar (2016) “direkt alıntılar tırnak işareti içerisinde” belirtilmelidir (p. 53). 40 kelimeden uzun direkt alıntılar (ve nitel çalışmalarda katılımcıların sözleri) içe girintili şekilde yazılmalıdır.

Örnek Kaynakça
Bir dergideki makaleye referans gösterme
Rowe, V. D., & Garriques, L. (2021). The grassroot glory of Jamaica’s athletics: Analyzing the perceived impact of the COVID-19 pandemic on high school student-athletes’ 2021 athletic championship. Journal of Physical Education and Sports Studies, 13(2) , 59-70 . https://doi.org/10.30655/besad.2021.36

Bir kitaba referans gösterme
Launder, A., & Piltz, W. (2013). Play practice: Engaging and developing skilled players from beginner to elite. Human Kinetics.

Bir kitap bölümüne referans gösterme
Hastie, P., & Siedentop, D. (2006). The classroom ecology paradigm. In D. Kirk, D. Macdonald, & M. O’Sullivan (Eds.), Handbook of physical education (pp. 214–225). Thousand Oaks, CA: Sage.

Bir web sitesine referans gösterme
International Korfball Federation [IKF] (2020). Guidance notes to the rules of korfball. Retrieved July 21, 2020, from https://korfball.sport/wp-content/uploads/2017/09/The-Rules-of-Korfball-2020.pdf.

3. Yayım Hakkı Sözleşmesi
Yayımlanan makalelerin yayım hakları BESAD’a aittir. Bu amaçla, makale değerlendirme için sisteme yüklenirken tüm yazarlarca imzalanmış bir şekilde Yayım Hakkı Sözleşmesi de yüklenmelidir. Yayım Hakkı Sözleşmesi için lütfen tıklayınız.

Etik Politikası

Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi'nde uygulanan yayın süreçleri, bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımına temel teşkil etmektedir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Bu noktada sürecin bütün paydaşlarının (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi yayın etiği kapsamında tüm paydaşların aşağıdaki etik sorumlulukları taşımasını beklenmektedir. Aşağıda yer alan etik görev ve sorumluluklar, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Yazarların Etik Sorumlulukları

Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi'ne çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:

Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmaları durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.

* Çalışmanın oluşturulmasında içeriğe entelektüel açıdan katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.

* Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.

* Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir; böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.

* Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını veya deney yapılan deneklerin rızasının alındığını gösteren belgeye sahip olmalıdır.

* Yazar(lar)ın yayınlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.

* Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi'ne gönderilemez.

* Değerlendirme süreci başlamış bir çalışmanın yazar sorumluluklarının değiştirilmesi (yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi) teklif edilemez. 

Hakemlerin Etik Sorumlulukları

Tüm çalışmaların "Körleme Hakemlik" ile değerlendirilmesi yayın kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu süreç yayının nesnel ve bağımsız değerlendirilmesi ile güven sağlar. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi değerlendirme süreci çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütülür. Hakemler yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, değerlendirme ve yorumlar dergi yönetim sistemi aracılığıyla iletilir. Bu süreçte değerlendirme formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları editör aracılığıyla yazar(lar)a iletilir. Bu bağlamda Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi için çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması beklenmektedir:

* Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmelidir.
* Tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.
* Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
* Gizlilik ilkesi gereği inceledikleri çalışmaları değerlendirme sürecinden sonra imha etmelidir. İnceledikleri çalışmaların sadece nihai versiyonlarını ancak yayınlandıktan sonra kullanabilir.
* Değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygıların    değerlendirmeye etki etmesine izin vermemelidir.
* Değerlendirmeyi yapıcı ve nazik bir dille yapmalıdır. Düşmanlık, iftira ve hakaret içeren aşağılayıcı kişisel yorumlar yapmamalıdır.
* Değerlendirmeyi kabul ettikleri çalışmayı zamanında ve yukarıdaki etik sorumluluklarda gerçekleştirmelidir.

Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi (BESAD), makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında ücret talep etmez. Yazarlar dergiye gönderdikleri çalışmalar için makale işlem ücreti veya gönderim ücreti ödemezler. Derginin tüm giderleri Türkiye Beden Eğitimi Öğretmenleri Derneği tarafından karşılanmaktadır.