By analyzing the instrument education videos within the Youtube environment, this research aims to evaluate the effects of these videos over the amateur instrument education and also aims to provide contribution to the amateur instrument education. To realize these aims, instrument education videos loaded in the Youtube platform have been analyzed in terms of number of watch, lecture durations, lecture characteristics, continuity characteristics, like and dislike status; also have been evaluated by content analysis and tabulated. Research method is based on the quantitative characteristics. Descriptive review method has been used. To identify the data to be used in this research, among the several courses given bu the 15 institutions located in İstanbul, Ankara and İzmir which are listed in the Ministry of National Education website, the top five instruments used have been selected. The selected instruments have been run in the Youtube search engine and filtered. Top 50 videous among the results have been evaluated by content analysis based number of watch, lecture durations, lecture characteristics, continuity characteristics, like and dislike status.
Instrument Instrument Education Amateur Instrument Education Youtube
Bu araştırma, Youtube ortamındaki çalgı eğitimi videolarının özengen çalgı eğitimine etkilerini inceleyerek değerlendirmek ve özengen çalgı eğitimine katkı sağlamak amacını taşımaktadır. Bu amaçla Youtube ortamına yüklenilmiş olan çalgı eğitim videolarının izlenme sayıları, ders süreleri, ders özellikleri, süreklilik özellikleri, beğenilme ve beğenilmeme durumları incelenmiş, içerik analizi yapılarak değerlendirilmiş, tablolaştırılmıştır. Araştırma yöntemi bakımından nicel özellikler taşımaktadır. Betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada veriyi saptamak için, Milli Eğitim Bakanlığı’nın internet sayfasında yer alan Muhtelif Kurslar Listesi’nde yer alan İstanbul, Ankara ve İzmir illerinde eğitim veren 15 kurumda en çok eğitimi verilen beş çalgı seçilmiştir. Seçilen çalgılar Youtube arama motorunda aratılmış ve video olarak filtrelendirilmiştir. Arama sonuçlarında en üstte yer alan 50 video izlenme sayıları, ders süreleri, ders özellikleri, süreklilik özellikleri, beğenilme ve beğenilmeme durumları içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | İnceleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.