Etik İlkeler ve Yayın Politikası

Yayın Etiği

Journal of Children’s Literature and Language Education, çocuk edebiyatı, edebiyat eğitimi ve dil eğitimi alanlarındaki nitelikli bilimsel makaleleri yayımlamak amacıyla aşağıda belirtilen etik ilkeler ve kurallara bağlı olarak yayınlanan hakemli bir dergidir. Journal of Children’s Literature and Education'a gönderilen makaleler çift taraflı kör hakemlik süreciyle değerlendirilmektedir. Değerlendirme sonunda kabul edilen makaleler ücretsiz erişimle elektronik olarak yayımlanmaktadır.

Journal of Children’s Literature and Education’ın parçalarından olan yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların ‘Yayın Etiği Komitesi (Committe on Publication Ethics - COPE (https://publicationethics.org/) tarafından belirtilen etik ilkelere ve yönergelere uymaları gerekmektedir. Bu kapsamda Journal of Children’s Literature and Education’ın bileşenlerine ait sorumluluklara ilişkin bilgiler aşağıda verilmiştir.


Journal of Children’s Literature and Education’ın Editör Kurulu Sorumlulukları
1. Journal of Children’s Literature and Education’a başvurusu yapılan her makaleden, Editör Kurulu sorumludur ve üyeler bu sorumluluğu bilir. Kişisel kazançların düşünülmemesi ve bağımsız karar verme bu sorumluluğun temelidir. Yayıncı ve Editör Kurulu arasındaki ilişki bağımsızlık ilkesine dayanır, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncıdan ve diğer kişi ve kuruluşlardan bağımsızdır.

2. Journal of Children’s Literature and Education Editör Kurulunun temel amacı dergiyi sürekli geliştirmek ve yayın niteliklerini arttırmaya yardımcı olmaktır.

3. Editör Kurulu, kör hakemlik değerlendirme süreci, etik ilkelerin belirlenmesi ve çalışmaların yayımlanması gibi dergi politikalarını belirlemekle ve bu politikaları uygulamakla yükümlüdür.

4. Editör Kurulu, Dergide yayımlanmış makale yazarlarının telif hakkını korumakla yükümlüdür.

Editör, Editör Yardımcıları ve Alan Editörlerinin Etik Sorumlulukları
1. Editörler, hakemlerin, yazarların, araştırmacıların ve okuyucuların istekleri noktasında gerektiğinde çalışmalar ile ilgili dönüt vermeye özen gösterirler.

2. Editörler, bir çalışmanın yayın sürecinde düzeltmeler yapmaya ve açıklama gerektiren konularda objektif yorumlarda bulunmaya özen gösterirler.

3. Editörler, özgün makalelerin ve bilimsel alanyazına katkı sağlayacak çalışmaların yayımlanmasına özen gösterirler.

4. Editörler, dergiye gönderilen çalışmaların önemli bir problemi olmadığı sürece makaleleri değerlendirme sürecine kabul eder.

5. Editörler, bilimsel alanyazına katkı sağlayamayacak, özgün olmayan ya da derginin yayım alanına girmeyen çalışmaları Editör Kurulu adına ön değerlendirme aşamasında ret etme hakkınsa sahiptir.

6. Editörler, değerlendirme sürecine alınan çalışmalar ile ilgili hakem görüşlerini temel alır ve çalışmada çok ciddi problemler olmadığı sürece hakem ve alan editörleri tarafından verilen kararları değiştirmezler.

7. Editörler, kör hakemlik ve değerlendirme süreci ile ilgili politikalara dikkat ederek hakem bilgilerini hiçbir şekilde açıklamaz ve çalışmaların yansız bir şekilde değerlendirmesi için özen gösterirler.

8. Editörler, derginin hakem havuzunu sürekli genişletme çabasında bulunarak hakemlik sürecinin geniş bir yelpazede yürütülmesini sağlar.

9. Editörler, bilimsel olmayan dayanaklara göre yazılmış değerlendirmeleri ve akademik görgü kurallarına uyulmayan hakem değerlendirmeleri dikkate almazlar.

10. Editörler, derginin yayın süreci içerisinde yer alan herkesle etkili bir iletişim kurar ve düzenli toplantılar düzenlerler.

11. Editörler, dergide yer alan makalelerdeki kişisel verilerin korunmasına noktasına özen gösterirler.

12. Editörler, dergiye gönderilen makalelerde mutlaka insan ve hayvan haklarının korunmasına dikkat ederler.

13. Editörler, makalenin etik kurul onayı ya da deneysel araştırma izni gerektirdiği ancak dergiye bu belgelerin gönderilmediği noktalarda ilgili çalışmayı reddederler.

14. Editörler, makalelerde yer alan hataların ya da tutarsızlıkların düzeltilmesi noktasına dikkat ederler.

15. Editörler, yayımlanan bir makaleye yönelik olarak gelen eleştirileri dikkate alırlar ve eleştirilen makalenin yazar/yazarlarına cevap hakkı tanırlar.

16. Editörler, dergiye yöneltilen şikâyet ve talepleri inceler, gerekli açıklamaları yaparlar.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Journal of Children’s Literature and Education’a gönderilen makalelerin değerlendirilmesi sürecinde yazarların hakemleri, hakemlerin de yazarları tanımadıkları çift yönlü kör hakemlik ilkesi uygulanır. Journal of Children’s Literature and Education’a gönderilen makaleleri değerlendirecek hakemler şu etik sorumluluklara dikkat etmelidir:

1. Hakemlerin, yalnızca uzmanlık alanlarına ilişkin çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmeleri gerekmektedir.

2. Hakemlerin, makale değerlendirmesini yansızlık ve gizlilik içinde yapmaları gerekmektedir.

3. Hakemlerin, değerlendirmede bulundukları çalışmaları değerlendirme sürecinin tamamlanmasından sonra yok etmeleri gerekmektedir.

4. Hakemlerin, değerlendirmeye aldıkları makale ile ilgili çıkar çatışması-çıkar birliği olduğunu anlamaları durumunda, makaleyi değerlendirmeyi reddetmeleri ve editörlere bilgi vermeleri gerekmektedir.

5. Hakemlerin, makaleleri değerlendirmeleri sırasında akademik görgü kurallarına uymaları, yapıcı bir dil kullanmaları ve kişisel yorumlarda bulunmamaları gerekmektedir.

6. Hakemlerin, değerlendirmeyi kabul ettikleri çalışmaları değerlendirme süresi içinde incelemeleri gerekmektedir.

7. Hakemlerin, makale değerlendirme talebini 7 gün içinde cevaplamaları, kabul ettikleri değerlendirmeleri 15 gün içinde tamamlamaları gerekmektedir.

Yazarların Etik Sorumlulukları
Journal of Children’s Literature and Education’a makale başvurusu yapan yazarlar şu etik sorumluluklara dikkat etmelidir:

1. Yazarlar, başka bir dergide yayımladıkları ya da yayımlanması için gönderdikleri bir çalışmayı Journal of Children’s Literature and Education’a göndermemelidir.

2. Yazarlar, yalnızca özgün makalelerini Journal of Children’s Literature and Education’a göndermelidir.

3. Yazarlar, Journal of Children’s Literature and Education Telif Hakkı Formunu eksiksiz doldurmak ve sisteme yüklemekle yükümlüdürler.

4. Yazarlar, Journal of Children’s Literature and Education’a gönderdikleri makalelerin yazımı sırasında yararlandıkları kaynaklara doğru şekilde atıf yapmalıdır.

5. Journal of Children’s Literature and Education’a gönderilen çalışmalarda makaleye katkısı bulunmayan kişiler yazar olarak yazılmamalıdır.

6. Journal of Children’s Literature and Education’a gönderilen bir makalede çıkar çatışması-çıkar birliği olan kişiler editörlere bildirilmelidir.

7. Makalenin değerlendirilmesi sürecinde yazarlardan çalışmaya dair bilgi ya da ham veriler Editör Kurulu adına Alan Editörleri tarafından talep edilebilir. Talep edilen bilgilerin olması durumunda yazarlar ilgili talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

8. Yazarlar, çalışmalarında yer alan verilerin kullanım haklarına ve çalışma için gerekli izinlerin alındığına dair durumları belgelendirmelidir.

9. Yazarlar, hangi süreçte olursa olsun çalışmalarıyla ilgili bir hata fark ettiklerinde editörlere bilgi vermek, hatayı düzeltmek ya da makaleyi geri çekmekle yükümlüdür.

10. Yazarlar, etik kurul kararı gerektiren deney, anket, ölçek, görüşme, gözlem, odak grup çalışması gibi nicel ya da nitel yöntemlerle veri toplamayı gerektiren araştırmalar için etik kurul onayı aldığını; etik kurul adı, karar tarihi ve sayısı aday makalenin ilk-son sayfasında ve yöntem bölümünde belirtmeli, etik kurul kararını gösteren belgeyi makalenin başvurusuyla birlikte sisteme yüklemelidir. Ayrıca olgu sunumlarında aydınlatılmış olur/onam formunun alındığına ilişkin bilgiye makalede yer vermelidir. (Doküman analizi ile gerçekleştirilmiş çalışmalarda etik kurul onayına gerek yoktur.)

11. Yazarlar, veri toplama sürecinde etik ilkelere özen gösterdiklerinin kanıtlarını (başkalarının ölçek, anket, fotoğraf gibi belgelerinin kullanılması için kendilerinden izin alınması gibi) makale içinde sunmalıdır. Makalelerde araştırma ve yayın etiği ile fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğu belirtilmelidir. Araştırma insan ve hayvan denekler üzerinde gerçekleştirilmiş ise araştırmanın uluslararası bildiriler, kılavuzlar vb. uygun gerçekleştirildiği bildirilmelidir.

Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi
Journal of Children’s Literature and Education’da editörler, hakemler ya da yazarlar ile ilgili etik ilkelere uygun olmayan bir davranış ya da dergide yer alan bir makale ilgili etik olmayan durumlarla karşılaşılması durumunda cededdergi@hotmail.com adresine bildirimde bulunulmalıdır.