Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Fen Öğrenimi Motivasyonlarındaki Değişimlerin Analizi

Yıl 2021, Sayı: 51, 32 - 56, 30.06.2021
https://doi.org/10.53444/deubefd.747795

Öz

Görme yetersizliğinin öğrenme üzerindeki etkisi, görme kaybının doğasına ve derecesine göre önemli ölçüde değişmektedir. Görme yetersizliği olan öğrencilerin fen müfredatına tam olarak erişebilmek için bazı uyarlamalara ihtiyacı duymaktadır. Bu uyarlamalar öğrencilerin fen dersine karşı motivasyonları üzerinde olumlu etkileri de beraberinde getirmektedir. Motivasyonun öğrenmeyi hızlandırdığı bilinen bir gerçektir. İhtiyaca yönelik motivasyonun sağlanması ve çaba yönetiminin devreye girmesi öğrencilerde öğrenme için gerekli farkındalığı arttırır. Çünkü insan davranışlarının temelinde ihtiyaçlar yer almaktadır. Motivasyon ise öğrenme için gerekli en önemli ihtiyaçlardandır. Bu çalışmada görme yetersizliği olan hazırlanan öğretim etkinlik ve etkinlik materyallerinin öğrencilerin motivasyonlarında değişime olan katkısı öz yeterlik, aktif öğrenme stratejileri, fen öğrenmenin değeri, performans amacı, başarı amacı ve öğrenme ortamındaki özendiricilik alt başlıkları altında incelenmiştir. Çalışmada araçsal durum çalışması kullanılmıştır. Araçsal durum çalışmaları ise bir konuyu anlamak ya da genelleme yapmak için yapılır. Çalışma grubu 3 az gören ve 3 kör olmak üzere 6 öğrenciden oluşmaktadır. Sonuç olarak belirlenen motivasyon alt başlıklarının bazılarında artma gözlenirken bazı alt başlıklarda ise değişim gözlenememiştir.

Kaynakça

  • Anderman, E. M. & Young, A.L. (1994). Motivation and strategy use in science: Individual differences and classroom effects. Journal of Research in Science Teaching, 31(8), 811-831.
  • Aslan, C., Doğuş, M., Okyar, S., & Kan, A. (2019). Braille Kabartma Yazıya Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 271–295.
  • Brozo, W. G. & Flynt, E. S. (2008). Motivating students to read in the content classroom: Six evidence-based principles. The Reading Teacher, 62(2), 172-174.
  • Boyd-Kimball, D. (2012). Adaptive instructional aids for teaching a blind student in a nonmajors college chemistry course. Journal of Chemical Education, 89(11), 1395-1399.
  • Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Madison, WI: McGraw Hill.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social scientists. London: Routledge.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Farrand, K., Wild, T. & Hilson, M. P. (2016). Self-efficacy of students with visual impairments before and after participation in an inquiry-based camp. Journal of Science Education for Students with Disabilities, 19(1), 50-60.
  • Garcia, T. & Pintrich, P. R. (1992). Critical Thinking and Its Relationship to Motivation, Learning Strategies, and Classroom Experience. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association. August1992, Washington, DC.
  • Graybill, C. M., Supalo, C. A., Mallouk, T. E., Amorosi, C. & Rankel, L. (2008). Low-cost laboratory adaptations for precollege students who are blind or visually impaired. Journal of Chemical Education, 85(2), 243.
  • Karcı, C. & Gündoğdu, K. (2018). Validity and reliability study of the motivation scale towards learning english. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(1), 103-116.
  • Karakoç, T. (2016). Görme yetersizliği olan öğrencilerin araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı modellerinden rehberli keşfetme modelinin deneysel işlem becerilerine, akademik başarılarına ve fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kızılaslan, A. & Sözbilir, M. (2018). Maddenin Halleri ve Isı Öğretim Tasarım Modelinin Değerlendirilmesi Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 111–127.
  • Laukenmann. M., Bleicher, M., Fu, S., Glaser-Zikuda, M., Mayring, P. & VonRhöneck, C. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learning in physics instruction. International Journal of ScienceEducation, 25(4), 489-507.
  • Lazowski, R. A. & Hulleman, C. S. (2016). Motivation interventions in education: a meta-analytic review. Review of Educational Research, 86(2), 602-640.
  • Lee, O. & Brophy, J. (1996). Motivational patterns observed in sixth-grade science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 585-610.
  • Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophical and practical guide: London: Falmer.
  • Meyer, X. & Crawford, B. A. (2011). Teaching science as a cultural way of knowing: Merging authentic inquiry, nature of science, and multicultural strategies. Cultural Studies of Science Education, 6(3), 525-547.
  • Miles, B. & McLetchie, B. (2008). Developing concepts with children who are deaf-blind. The National Consortium on Deaf-Blindness, February,1-8.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). İlköğretim Kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı [Science Curriculum]. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim Kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı [Science Curriculum]. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Nadelson L. S. & Jordan J. R. (2012). Student attitudes toward and recall of outside day: An environmental science field trip. The Journal of Educational Research, 105, 220-231.
  • Ng, K.T., Soon, S.T. & Fong, S.F. (2010). Development of a questionnaire to evaluate students’ perceived motivation towards science learning incorporating ICT tool. Malaysian Journal of Educational Technology, 10(1), 39-55.
  • Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686.
  • Pintrich, P. R., Marx, R.W., & Boyle, R.A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167–199.
  • Saab, N., Van Joolingen, W. R., & Van Hout-Wolters, B. H. A. M. (2009). The relation of learners' motivation with the process of collaborative scientific discovery learning. Educational Studies, 35(2), 205-222.
  • Şahin, M., & Yorek, N. (2009). Teaching science to visually impaired students: A small-scale qualitative study. US-China Education Review, 6(4), 19-26. Retrieved from ERIC database. (ED505732)
  • Schunk, D. H., Meece, J. L. & Pintrich, P. R. (2013). Motivation in Education (4th Edition). USA: Pearson.
  • Stake, R. (2003). Case studies. N. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.). Strategies of qualitative inguiry (p. 134-164). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tuan, Chin & Sheh (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 634-659.
  • Watters, J. J. & Ginns, I. S. (2000). Developing motivation to teach elementary science: effect of collaborative and authentic learning practices in preservice education. Journal of Science Teacher Education, 11(4), 277-313.
  • Wolters, C. A. & Rosenthal, H. (2000). The relation between students’ motivational beliefs and their use of motivational regulation strategies. International Journal of Educational Research, 33, 801-820.
  • Warren, A. (2000). OK, retry, abort? Factors affecting the motivation of online students. March 31, Presented at the ILT’s Web Based Learning Professional Development Day University of East Anglia, UK: Norwich.
  • Yılmaz, H. & Çavaş, P. (2007). Reliability and validity study of the Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL) Questionnaire. Elementary Education Online, 6(3), 430-440.
  • Yıldırım, H.İ. & Karataş, F. (2018a). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 65, 164-187.
  • Yıldırım, H.İ., & Karataş, F. (2018b). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerine bir araştırma. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(3), 241–268.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aydın Kızılaslan 0000-0003-3033-9358

Seraceddin Levent Zorluoğlu 0000-0002-8958-0579

Mustafa Sözbilir 0000-0001-6334-9080

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L., & Sözbilir, M. (2021). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Fen Öğrenimi Motivasyonlarındaki Değişimlerin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(51), 32-56. https://doi.org/10.53444/deubefd.747795